08 apr Daniel Rossen – You Belong There
Foto: Amelia Bauer (Pressebillede)
Label: Warp Records
Udgivelsesdato: Fredag den 8. april 2022
På sin debut plade bruger Daniel Rossen sit fænomenale musikalske talent til at skabe en lyd, der er helt sin egen. Uanset hvad Grizzly Bears fremtid bringer, kan man efter at have lyttet til ‘You Belong There’ føle sig sikker i at magien fortsætter.
4,5/5 Stjerner
Hører man, som undertegnede, til den gruppe af musikelskere, der mener, at Grizzly Bear er et af de vigtigste bands indenfor deres genre(r) i det 21. århundrede og er man samtidig mest til bandets Rossen-bårede kompositioner såsom “Dory”, “Sleeping Ute” og “Easier” – så er forventningerne til denne plade høje. De bliver ikke lavere af at Daniel Rossen i 2012 udgav en udmærket EP – Silent Hour / Golden Mile – der dengang klart føltes som et sideprojekt, hvor man havde følelsen af at det kunne blive til meget mere.
Det er det i den grad blevet til med You Belong There, hvor Rossen udfolder sin usædvanlige musikalske personlighed, der er lige dele eklektisk og romantisk, lige dele intellekt og følelser. Musikken har et udforskende melodisk og harmonisk sprog, der mest af alt hører hjemme i jazzen, selvsikkert (akustisk) guitarspil og en smuk, nærmest croonende, vokal. Rossen har lært at spille træblæsere til lejligheden, der, sammen med klaver og keys, giver en masse farve. Ligeledes gør det pladen mere farverig at Rossens kammerat fra Grizzly Bear, med det passende navn Christopher Bear, lægger sine underspillede og uortodokse trommer til pladen. En tilgang der bidrager meget til det samlede udtryk.
Rossen og Grizzly Bear er ofte blevet kaldt “psykedeliske”, hvilket er en af flere passende beskrivelser af bandets lyd. Dog er det ikke hvad mange i dag forstår ved ordet. Det er ikke syrerock, manipulerede elektriske guitarer og udvidede soloer, som vi ofte kender det fra psych-rockens renæssance her i landet. Det er heller ikke den psykedeliske pops slaraffenland af studietricks. I stedet er det via et komplekst harmonisk sprog, magiske kammerorkestrale arrangementer og bølger af vokalharmonier, at Daniel Rossen skaber det virkelighedsforvrængende og nostalgiske sprog, som vi kender fra den psykedeliske verden.
You Belong There, som er udgivet på det legendariske Warp, er, ligesom meget af pladeselskabets bagkatalog, en abstrakt og kompleks affære. Men indeholder også enormt smukke arrangementer, der støtter op om Rossens bittersøde stemme, som fortæller om livet efter ungdommens rastløshed. En rastløshed han tilsyneladende stadig befinder sig i.
Åbningsnummeret “It’s a Passage” møder lytteren med fortryllende vokalharmonier og er et af pladens mere melankolske momenter. Opfølgeren “Shadow in the Frame” skruer op for dramatikken, inden vi får et af pladens mere nøgne og sårbare momenter på titelnummeret.
Efter et af pladens absolutte højdepunkter “Unpeopled Space”, bliver der skruet op for kompleksiteten på den næste håndfuld numre. Særligt to af pladens mere sparsomme numre, “Celia” og “Tangle”, er svære ved første lyt, på trods af de simplere arrangementer.
Rossen overvælder nemlig ikke en med støj eller ved at kaste alle farver på tapetet på en gang, men med sine melodiske og harmoniske valg. På pladens sidste tre numre forlades kompleksiteten dog en kende og det føles som om, at vores hovedperson kommer tættere på en tilstand af klarhed – særligt på den enormt smukke og folk–inspireret “Keeper and Kin”.
I det hele taget er You Belong There fyldt med magiske øjeblikke og der er få fingre at sætte på pladen. Man kunne godt ønske sig at Rossen, med sit store sangtalent, gik uden for sin velkendte stil noget mere. At han tog flere chancer med sit smukke instrument. Ellers må man tage hatten af for hvor udforskende, tidløs og velkomponeret musikken er. Det er helt klart en af den slags plader, som kan være overvældende ved første møde og flere af de betagende melodier, giver sig først til kende efter gentagende lyt. Til gengæld er det en plade, der med fornøjelse kan opdages igen og igen. Intet mindre.
– Skrevet af Emil Weis Brix