Nilüfer Yanya – PAINLESS

Foto: Molly Daniel (Pressebillede)
Label: ATO Records
Udgivelsesdato: Fredag den 4. marts 2022

Den britiske indiedarling Nilüfer Yanya flirter med både guitardrevet 90’er-grunge og støvede breakbeats på sit nye album uden at have respekt for nogen af delene. Resultatet er intet mindre end fantastisk.

5/5 Stjerner

London-baserede Nilüfer Yanya er i løbet af ganske få år gået fra at være et relativt ukendt Soundcloud-fænomen til at være ét af den internationale indiepopscenes mest hypede navne lige nu. Med en stribe af stærke EP’er og sit debutalbum Miss Universe fra 2019 har hun opbygget et imponerende katalog, der på alle måder opløser det traditionelle modsætningsforhold mellem kunstnerisk kvalitet og kvantitet.

Nu er hun ude med sit andet studiealbum, der har fået titlen PAINLESS, og som præsenterer en mere guitardrevet og rastløs grunge-æstetik end hendes tidligere udspil. Der er dog på ingen måde tale om en kedelig eller simpel nostalgileg, men derimod om en virkelig dynamisk og spændende plade, der takket være Yanyas charmerende respektløshed over for stringente stilkonventioner får eksperimenterende genrekrydsninger til at fremstå som det mest naturlige i verden.

I løbet af albummets 12 sange sætter hun ord på nogle af livets mest smertefulde aspekter gennem sin indfølte lyrik, der emmer af personlighed og originalitet, men på intet tidspunkt bliver svær at gennemskue eller sætte sig ind i. Tværtimod indrammer hun de følelsesmæssige billeder på en utrolig rørende måde, der får det samlede univers til at fremstå både indbydende og dragende.

Pladen åbner med nummeret ”the dealer”, der med stormfulde breakbeat-trommer sætter udgivelsens rastløse energi fra første splitsekund. Efterfølgende indtræder en støvet akustisk guitar og Yanyas fløjlsbløde vokal, der ganske hurtigt trækker nummeret i en lidt anden og mere organisk retning, end man som lytter først får dannet sig et billede af, og det er netop disse kontrastfulde dynamikker, som Yanya perfektionerer, og som gør PAINLESS til et virkelig spændende album at lytte til.

Selvom albummet måske ikke lyder som en hvilket som helst anden popplade, så er der masser af fængende melodier og forførende fraseringer, der kæler for lytterens pophjerte. Ikke et eneste af albummets omkvæd mangler catchiness eller melodiøsitet, og selv i de mest eksperimenterende øjeblikke – som eksempelvis under den mørke og lidt dystopiske outro til sangen ”trouble” – er der stadig små glimt af fremtrædende elementer, man kan holde fast i som lytter.

På førstesinglen ”stabilise” skildrer Yanya det klaustrofobiske byliv og følelsen af at være omgivet af storbybeton og hverdagens pulserende fremdrift – komplementeret af et støvet lydtæppe, der fortsætter den overordnede musikalske tråd af rastløshed og insisterende rytmik. Der er dog også plads til mere letsindige udtryk, som eksempelvis på ”belong with you”, der som en repetitiv pop-trance forløser den rastløse energi, der har hobet sig op i løbet af albummet. Opbygningen af albummets trackliste er i mine øjne derfor også i sig selv lidt af en genistreg, fordi man som lytter bliver trukket tilpas langt gennem hendes kolde triphoppede univers, før den endelige energiforløsning kommer, hvilket sætter en utrolig veltænkt retning for albummets dynamiske udvikling.

Yanya besidder desuden en decideret overlegen vokalføring, der perfektionerer både det smukke og det grimme, uden at nogen af delene føles som et halvhjertet forsøg. Hendes klang finder sig fuldtud tilpas i både lyse og mørke registre, og generelt er det en utrolig stærk og selvsikker stemme, der tager lytteren i hånden gennem sangene. Netop hendes ikoniske vokal gør også, at albummets mange facetter og retninger hverken bliver fremmedgørende eller forvirrende, men derimod skaber fundamentet for en virkelig stærk plade, der naturligvis har fortjent en topkarakter.

Tags:
,
Mads Vadsager
madsvadsager@bandsoftomorrow.com