GRETA-INTERVIEW: » Når jeg skriver på mit modersmål, kan jeg sige ting på en mere bramfri måde, være mere direkte, ligeud og også ligeglad med hvad andre tænker «

Foto: Cathrine Brix (Pressebillede)

GRETA deler personlige tanker om liv, savn, kærlighed og livseufori på sit spritnye album ‘Forever We’ll Be Dancing’. Det er hendes første album siden udgivelsen af debutalbummet ‘Ardent Spring’ fra 2020 og der er ingen tvivl om, at hun siden den gang har gennemgået store udviklinger både i det personlige og det artistiske. Vi har derfor taget en snak med hende for at høre mere om, hvordan hun som kunstner har udviklet sig siden udgivelsen af debuten, hvilke inspirationskilder hun har haft i den kunstneriske process og hvordan hun selv mener, de dybt personlige tematikker kommer til udtryk på albummet.

Kærlighed, savn, eufori og længsel er nøgleord, når det kommer til GRETAs nye album Forever We’ll Be Dancing, som hun netop er aktuel med. Det er sangerindens andet album siden udgivelsen af debuten Ardent Spring fra 2020, og det er vist ikke en underdrivelse at sige, at der sker utrolig mange ting i GRETAs liv for tiden. I musikvideoen til titelnummeret “Forever We’ll Be Dancing” afslørede sangerinden nemlig, at hun var gravid, som senere altså har udviklet sig til et nyt liv som mor. En ny tilværelse, der naturligvis fylder meget i øjeblikket hos sangerinden, mens hun samtidig er total aktuel med 10 nye sange til sit bagkatalog. Men det er ikke kun graviditet og livet som mor, der har fyldt hos sangerinden siden Ardent Spring.

Sangerindens tilværelse har nemlig været meget påvirket af corona-lockdown, hvor hun har befundet sig i en romantisk symbiose med sin mand, der som bekendt har lidt af en svær depression. Den verdensomspændende nedlukning har, hos GRETA, givet anledning til tanker om længsel efter social kontakt, efter det tyske hjemland og efter at komme ud af et følelsesmæssigt mørke. Netop disse tanker og refleksioner har inspireret sangerinden til at skrive sange, der nu er blevet til albummet Forever We’ll Be Dancing. En samling af sange, der trækker lytteren med ind i de personlige tematikker om kærlighed til sin mand, længsel efter Berlins klubber og det at søge efter sig selv i det, der kan opleves som et kaos.

Vi har tidligere anmeldt Forever We’ll Be Dancing med stor begejstring. Albummet er nemlig en perlerække af velskrevet sange, der repræsenterer sangerindens unikke lydunivers af drømmende synthesizere og nostalgiske drumpads, som vi også blev bekendte med på Ardent Spring. Der er samtidig ingen tvivl om, at sangerinden har udviklet sig som kunstner siden debutalbummet, da vi nu bliver præsenteret for sange med højere energi og tempo. De nye artistiske træk bliver også tydelige idet, der på Forever We’ll Be Dancing er inkluderet tre sange på det tyske modersmål.

I kølevandet på udgivelsen af det nye album, har det derfor været en oplagt mulighed for os at tage en snak med hende. Vi har spurgt hende om hvordan hun som artist har udviklet sig og hvordan tematikkerne om kærlighed, eufori, længsel og savnet til hjemlandet kommer til udtryk på albummet. Du kan læse hele vores interview med GRETA herunder.

Det er dit første album siden debutalbummet Ardent Spring fra 2020. Hvordan har GRETA udviklet sig som kunstner siden sidste albumudgivelse?


-Jeg er vokset mere som kunstner og har lært at stole på at det jeg kommer med er sgu godt nok. Det har givet mig endnu mere mod til at give slip og lege frit både i studiet og på scenen.

Hvordan skiller lyden sig ud på ‘Forever We’ll Be Dancing’ sig ud fra ‘Ardent Spring’? Oplever vi her en ny musikalsk side af GRETA?

Det gør i helt klart. Der er en naturlig videreudvikling efter ‘Ardent Spring’. Der er kommet flere 90´er referencer med i mit ellers ret 80´er inspirerede synthunivers, produktionerne er mere minimalistisk og digitale og sangene dystre og dansable. Udover synger jeg mere på tysk og man kan nok høre min kærlighed til Berlin endnu tydeligere.

Hvad har inspireret dig til at skrive Forever We’ll Be Dancing? Hvorfor har du valgt at lave dette album og hvorfor netop nu?

Jeg har skrevet det meste af ‘Forever We’ll Be Dancing’ under lockdown, i isolation med min mand som på det tidspunkt har kæmpet med en svær depression. Så den tid var for mig præget af både uendelig kærlighed og os to i symbiose, men samtidig også stor længsel efter frihed, at kunne give slip og flygte fra det tunge. Den handler meget om transformation og at finde sig selv, både som individ og sammen i parforholdet. Det eneste sted jeg kunne gå hen i den tid var inde i min computer, så musikken og hele albumsprocessen blev mit tilflugtssted, hvor jeg kunne lege, udfolde mig kreativt og som var et rum jeg havde helt for mig selv. På grund af min graviditet har jeg udskudt udgivelsen lidt, men jeg synes det giver utrolig meget mening at udgive albummet nu hvor verden er lidt mere åben og der rent faktisk kan danses til alle de sange der handler om længslen derefter.

Hvad fortæller albummets titel Forever We’ll Be Dancing om det overordnede tema?

Sætningen “Forever We’ll Be Dancing” betyder for mig, at mig og min mand kan overvinde alt og altid vil danse sammen gennem livet, ligegyldigt hvor meget det går op eller ned. Titlen tilhører sangen med samme navn som er dedikeret til min mand. For mig gav det utrolig god mening at navngive hele albummet efter denne sang fordi albummet ikke ville have opstået uden ham.

På hvilke punkter drages længslen hjem til Tyskland og hvordan kommer det til udtryk på albummet? Kan du føle dig fanget mellem to lande?

Jeg tror alle der er opvokset flere steder kan relatere til at der nok altid er lidt savn til det ene sted når man er det andet og omvendt. Jeg vil ikke sig at jeg har følt mig fanget men måske lidt „indimellem“ to steder. Men det er der kommet meget mere ro på og jeg synes det er noget virkelig smukt og givende i at have to hjem og tilhørssteder. Jeg tror det jeg har savnet allermest under albumprocessen var nok Berlin og den frihed, jeg har oplevet når jeg har indspillet mine albums der.

Opleves det mere personligt for dig at skrive sange på det tyske modersmål?

Meget. Det giver en anden slags jordforbindelse og mod at skrive på sit modersmål. Jeg kan sige ting på en mere bramfri måde, være mere direkte og ligeud og også ligeglad med hvad andre tænker på en måde. Det er helt klart noget jeg vil udforske mere.

Hvilke artister ser du op til på den nye udgivelse? Har du haft nogle særlige inspirationskilder?

Det har jeg helt klart. Mine inspirationskilder er en treenighed af elektronisk indie/dark wave som Boy Harsher, Sassy 009, I break horses, 90´er techno som Bluemchen og Robert Miles samt en masse meditativ new age som for eksempel Steve Reich.

Har dit nye liv som mor farvet dit syn på sangene og albummet i sin helhed? Er der nogle perspektiver, der har ændret sig i forhold til hvordan albummet afspejler dit eget liv?

Jeg oplever det som meget naturligt at mine sange vokser med mig og kan få flere betydninger lige hvorefter jeg befinder mig i livet. Sådan er også mange af albummets sange. For eksempel sangen “Wonder” som egentlig handlede om at give sig hen til ekstase i nattelivet handlede pludseligt mere om min transformation til at blive mor og og det lille “wonder“ i min mave. Mit perspektiv har forandret sig på den måde at mit liv var helt anderledes da jeg skrev de fleste sange, det var det kun min mand og jeg og vi var nok mere unge og vilde end vi er nu, hvor vi er en lille familie. Men jeg synes det er utrolig smuk at have den tid som momentoptagelse foreviget i musikken.

Forever We’ll Be Dancing er tilgængelig på alle streamingtjenester og ovenpå denne uddybning af albummet fra GRETA kan det kun anbefales, at man lytter albummet igennem. Selvom sangene blandt andet tager udgangspunkt i isolation og længsel efter social kontakt, så er albummets up-tempo numre helt passende til det netop mere åbne samfund, hvor vi, som GRETA selv beskriver det, kan komme ud og danse til sangene om kærlighed, eufori, længsel og søgen efter sig selv.

Tags:
,
Jakob Backer Schmidt
jakobschmidt@bandsoftomorrow.com