Efterklang – Windflowers

Foto: Dennis Morton (Pressebillede)
Label: City Slang
Udgivelsesdato: Fredag den 8. oktober 2021

Efterklang efterlader lytteren i en atmosfærisk, rummende og følsom tilstand på deres nye album ‘Windflowers’. 

[rwp_box id=”0″]

Efterklang har været en del af den danske musikscene siden 2000 og udgiver nu deres sjette studio album. De har siden deres spæde start eksperimenteret i feltet mellem det elektroniske og den stemningsfulde pop. De tre medlemmer af bandet viser sig fra deres bedste side på deres nye plade Windflowers. 

Når de første toner af “Alien Arms” rammer, lægger de sig som grobund for resten af pladen. Det er en insisterende melodi, som fortæller lytteren, at Efterklang er kommet for at imponere, og de mener det inderligt. Intronummeret bliver efterfulgt af “Beautiful Eclipse”, hvor numrene elegant flettes sammen. Lytteren får følelsen af, at de lytter til et værk, hvor koncentration kræves. 

Om “Beautiful Eclipse” har bandet udtalt, at Mads Brauer eksperimenterede i studiet med at sample instrumentale loops fra deres forrige album Altid Sammen. Han brændte dem på en cd, hvorefter han ridsede den for at skabe en uigenkendelig og forvrænget lyd af Efterklangs fortid.
Det bliver derfor klart, at pladen er bygget på deres erfaringer fra tidligere udgivelser, men samtidigt arbejder de sig videre og bliver endnu stærkere end før. 

Efterklang har dog ikke kun flydende overgange mellem deres numre, men har også øje for, at nogle af deres numre er så atmosfæriske, at lytteren har brug for at puste ud, når nummeret ender. Når man har været oppe og flyve, er det vigtigt, at man roligt kan svæve ned med faldskærmen bagefter, hvilket Efterklang mestrer. 

Efterklang har aldrig skævet til de gængse regler om, at numre kun må vare under de tre minutter. De spiller indtil, at de mener, at de har opnået at indfange lytteren i deres univers. Det kan både vare lidt over et  minut eller otte minutter, som deres outro sang er. Man kan mærke, at musikerne har respekt for musikken. Det sker på dens terme, som nok også er en del af Efterklangs succes. Det er dejligt, at Efterklang holder fast i den indgangsvinkel. 

Numrene på Efterklangs plade er dog ikke skrevet efter den samme model, men er eksperimenterende i hver deres facon. Det, som går igen for numrene, er deres følsomhed og inderlighed. Efterklangs numre vokser sig stille og rolig igennem det glasloft, der kan indkapsle det moderne menneske, som en stædig bambus.
De vil bryde med de vægge, vi sætter for os selv, og lade lytteren mærke efter. I sangen “Hold Me Close, When You Can”, lægger strygerne sig som en sensitiv grobund, imens der leges med lyde, der sender assiocationer til det ydre rum. Forsangeren Casper Clausen tager os med op i rumskibet, hvor vi svæver rundt, imens vi kigger ned på den blå planet og bare ønsker os, at nogen kunne holde os lidt tættere. 

Nogle numre står meget klart på pladen, hvor lydsiden og Casper Clausens smukke vokal forenes i en smuk symfoni. Der er dog også nogle sange, som ikke står ligeså skarpt som andre. I “House On A Feather”, høres et typisk Efterklangs opbygningsstykke, hvor lydsiden udvides stille og roligt. Midt i sangen lægges der dog en skarp autotune på Casper Clausens smukke vokal, imens han synger // calling in from the outer space / far away from the human race //. Det får hans stemme til at lyde som et rumvæsen, hvilket på sin vis fint understøtter selve sangens tekst. Man kan tydeligt mærke, hvor Efterklang gerne ville hen, men det mislykkes dog en smule. Autotunen ender i stedet med at skære lidt i lytteroplevelsen og bringe en ud af det atmosfæriske rum, man ellers var landet i. 

De fik lytteren til at flyve på de andre numre med stærke stryger og atmosfæriske lyde, det kunne de også godt have sluppet afsted med på denne her. 

Efterklangs nye plade er ikke lavet til at blive spillet under din næste fest, selvom “Living Other Lives” er godt på vej. Albummet er skrevet under eftertænksomhed og nøjsomt arbejde, som der er kommet et fantastisk stykke kunstværk ud af. De lukker hele rejsen af med nummeret “Åbent Sår”, hvor de har gæsten The Field på besøg. Det er deres eneste danske sang på pladen, som står smukt i sin klare lyd og fangende univers, imens de tager sig et godt dyk ind i den elektroniske verden.  

Lyt til Efterklangs nye plade Windflowers, hvis du er klar til at sætte dig op i et rumskib, imens du graver dig helt ind i dine egne følelser. 

Isabell Larsen-Thomsen
26675@dmjx.dk