De bedste koncerter fra by:Larm 2021

Foto: Veps // Freja Schaloffsky

Vi er nu kommet hjem fra Nordens største branche festival, nemlig by:Larm. Vi har derfor samlet en liste over hvilke koncerter vi synes har været de bedste oplevelser, fra vores tre dage på festivalen.

Efter en skøn forlænget weekend i Oslo, sidder vi nu tilbage på kontoret med de helt store by:Larm blues. Vi var nemlig igen i år afsted på den norske showcase-festival hvor vi fik oplevet en masse spændende musik. Nogle koncerter var bedre end andre, og et par stykker sidder stadig i vores krop. Hvis man er nysgerrig på de mange koncerter vi var til, kan man læse fra første, anden og tredje dagen, i form af hyggelige dagsreportager fra hver enkelte dag på festivalen. Hele fem koncerter blæste os omkuld og har sat sig et helt specielt aftryk i vores erindring. Nedenfor kan i læse vores oplevelser fra hvert enkelte højdepunkt fra by:Larm 2021.

DOPHA

Den danske popdronning DOPHA var torsdag aften placeret på den lidt for café-agtige scene Pokalen, hvilket virkede som nogle ret uheldige og fejlplacerede rammer til en så fremadstormende popartist som hende. Med sange fra det fremragende debutalbum The Game på sætlisten og en masse velfortjent radio-airplay på både P3, P4 og P6 BEAT i bagagen viste hun dog hurtigt, at hun har evnen til at levere fænomenale popkoncerter i alle rammer. DOPHA har nemlig rigtig mange styrker som artist, hvilket både kom til udtryk i form af hendes overlegne vokalpræstationer, men også i de originale arrangementer, der virkelig kom til sin ret i et liveformat. Hendes musikalske æstetik taler ind i den aktuelle pop/rock-trend, men hun er ikke bare 50% popstjerne og 50% rockstjerne. DOPHA er 100% popstjerne og 100% rockstjerne på samme tid, hvilket blev tydeligt, da hun med en overbevisende selvsikkerhed kom ud over scenekanten i bogstaveligste forstand, mens hun gik rundt blandt publikum og performede sine solide popsange med et intenst nærvær. Der er ingen tvivl om, at DOPHAs nationale succes er på vej til at flyde over bægeret, og at hun har potentialet til at indtage en plads på den globale popscene.

Hôy la

Da norske Hôy la overtog Ingenstedss-scenen efter kun en halv times change over, blev det hurtigt tydeligt at mærke den hype, som den københavnerbaserede artist har fået opbygget inden for de sidste par år. Foran en tætpakket menneskemængde fortryllede hun selvsikkert det nysgerrige publikum med sin mørke og mystiske trip hop, der konstant svævede mellem det syntetiske og det organiske. Det maskinelle og kybernetiske landskab af dyb bas og kolde gennemskærende synthflader skabte en nærmest dystopisk elektro-trance med store armbevægelser, men det var alligevel nemt at mærke det karismatiske og varme menneske bag effekterne. Ingri Høyland, der står bag kunstnernavnet, ramte nemlig den perfekte balance mellem en indlevende teatralsk persona og en sympatisk frontperson, hvilket skabte et sonisk rum, som på paradoksal vis var både fremmedgørende og trygt. Det var med andre ord en virkelig rørende oplevelse, der sandsynligvis vil sidde i kroppen i noget tid.

PRISMA

Hvis der er et band her i Danmark, som er i raketfart i øjeblikket, så er det de to søskende i PRISMA. Punktum. Nærmest ud af det blå har de strøget til tops og er kommet på alles læber, ligesom de på SPOT gav en koncert, der blæste vores anmelder omkuld. Fredag aften var de at finde på John Dee-scenen i Oslo, og vi skulle selvfølgelig med. De to søskende startede koncerten ud med rendyrket rockenergi, der havde smæk på både guitar og trommer. Det var en fornøjelse at se de to søskende gå ind i musikken, og hvis der er noget, som karakteriserer deres musik, er det deres harmonerende og polyfoniske vokaler, som rammer én med det samme. De er super velkoordineret i deres roller på en scene, og gennem hele koncerten gik alt bare op i en højere enhed med deres ægte girlpower i højsædet. Under et nummer stod de to søskende over for hinanden med en tromme i mellem dem, som de synkront spillede på, mens de sang intenst. Et element, der virkelig fungerede godt på en scene og skabte en helt særlig intimitet. Trods deres rimelig nye hype og fortjente anerkendelse, virkede de som et rutineret rockband, som har turneret i mange år. De to unge frontkvinder, formåede virkelig at vise deres store potentiale, som vi er sikre på, kan tage dem utrolig langt. Til sidst fik vi fornøjelsen af deres seneste nummer ”Villians of The Night”, som man måske har hørt på blandt andet P6 BEAT, og som virkelig fik publikum til at give deres allersidste kræfter. PRISMA leverede endnu en gang en stor oplevelse og bevidste, at de er kommet for at blive.

Jada

Den danske popdronning Jada havde vi set frem til at opleve på udebane. På sidstedagen havde Jada fået festivalens absolut største venue Sentrum Scene, der på ingen måde virkede for lille til den danske stjerne. Salen var fyldt og med en forventningsfuld stemning, der hang tungt i luften. På den store scene trådte hendes band ind og startede introen til hendes seneste single ”I’m back”, der er en stærk og storladen ballade. Ind på scenen kom en smuk læderbeklædt og majestætisk Jada. Der var stor applaus og i gang gik en koncert, der bød på bangers efter bangers. Jadas koncert på den norske festival havde alt det, man kunne forvente af en Jada-koncert: vilde outfits, de tre musketerer i form af hendes seje korsangerinder (med matchende outfits selvfølgelig), en synkron koreografi og – hvad der efterhånden er blevet hendes varemærke – viften! Selvom koncerten måske ikke gav et hav af uforudsigelighed, så var der bare ikke en finger at sætte på hendes optræden. Jadas tilstedeværelse på en scene er fantastisk at være vidne til, og selvom hun er vant til store crowds og scener, var det en dybt ydmyg taknemmelig sangerinde, der stod på scenen. Publikum elskede hendes over-the-top falsetter og sassy attitude, og det samme gjorde vi. Man bliver gang på gang blæst bagover hendes musikalske talent og vokalpræstation, og det var en sand fornøjelse at være vidne til en så sej dansk artist repræsenteret på by:Larm. Til nummeret ”Nudes” holdt hun en tale om at hylde de pinlige ting, som mange formår at gøre en gang i mellem, og at man skal embrace sine handlinger – også når det eksempelvis kommer til at være blevet afvist på et nøgenbillede. Med den tale smed hun sin øverste top og gav de sidste kræfter iført bh og en selvtillid, der smittede af i hele salen. Jada var en ren fornøjelse at opleve i Oslo, og det blev endnu engang tydeliggjort, hvor mange dygtige artister vi egentlig har i lille Danmark.

Veps

Indie-kvartetten Veps leverede en af festivalens allerstørste højdepunkter. De fire 17-årige piger fra Oslo laver slacker-rock med en hidtil uset charme og en overbevisende ungdommelig autenticitet, der blæste os bagover på festivalens sidste dag. Deres lørdagskoncert på John Dee var uden tvivl det mest velbesøgte show, vi var vidne til på hele festivalen, og det viste sig også ganske hurtigt, hvorfor så mange mennesker var troppet op for at se de norske indie-darlings og deres absolut velfortjente by:Larm-debut. Med retroklingende vokalharmonier, en benhård rockenergi og en åbenlys spilleglæde fortryllede Veps det proppede spillested med deres særdeles stærke sange, der blandt andet inkluderer den mesterlige rock-hymne “Girl on TV”. Veps har hele pakken, og der er ingen tvivl om, at de kommer til at være Norges næste internationale indie-eksport og på sigt kan ramme et globalt gennembrud på størrelse med landsfæller som girl in red og boy pablo.

Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com