REPORTAGE: Dem så vi på by:Larm Festival 2021 (Dag 3)

Foto: Jada // Freja Schaloffsky

Årets udgave af den norske branchefestival by:Larm kulminerede lørdag aften med både tørvejr og nogle af festivalens største koncertoplevelser. Vi har samlet et overblik over alle de koncerter, som vi oplevede på vores tredje og sidste dag i Oslo, der blandt andet bød på meditativ elektrotrance, en dansk popdronning og charmerende slacker-rock.

Lørdagen på dette års by:Larm Festival havde ikke flere konferencer at byde på, så eftermiddagen blev i stedet brugt på hyggelige gåture rundt i Oslos pulserende gader – helt uden regn vel at mærke. Udover et hav af spændende koncerter løb prisuddelingen “Årets Stjerneskudd” også af stablen, hvor vi selvfølgelig stod klar for at se, hvilken artist der skulle få overrakt de 500.000 norske kroner af sidste års vinder Isah. Med en smule forsinkelse og en mere eller mindre fesen introduktion til prisen blev konfettikanonerne endelig skudt af med et brag til offentliggørelsen af dette års vinder. Prisen gik til norske Metteson, som vi her på redaktionen længe har holdt øje med, og som også er at finde på vores liste over 21 nordiske navne man skal holde øje med i 2021. Den fremadstormende popartist, der også selv har optrådt på dette års by:Larm, kunne desværre ikke selv være til stede for at modtage den prestigefyldte award, men vi var glade for at se, at det netop var ham, som løb afsted med prisen.

Murmur

Norske Murmur åbnede Strimteltet på sidstedagen med en mørk og popnostalgisk elektrofest. Murmur er en rendyrket DIY-artist, der både skriver, producerer og udgiver på egen hånd, og som derfor også indtrådte scenen helt alene med sine 80’er-inspirerede trommemaskiner og Greta-klingende synth-eksplosioner på et medbragt backingtrack. Selvom Murmurs solo-setup gav rigtig god mening i forhold til hendes gennemførte “gør det selv”-tilgang, så havde et live-band nok kunnet løfte den dyster elektropop til endnu højere luftlag. Alligevel blev Murmurs sensuelle elektrotrance til en ganske fængende oplevelse, der nåede sit højdepunkt, da hun satte sig ned på scenekanten og inviterede publikum til at lukke øjnene og svæve ind i en meditativ tilstand, mens de kinematiske lyd-atmosfærer skabte farverige billeder bag publikums lukkede øjenlåg. Også den nyeste og lidt mere poppede single “Me & You” fungerede rigtig godt under aftenens dynamiske koncert, der bød på både eksplosive energiopløsninger og søvndyssende synthflader.

Foto: Murmur // Freja Schaloffsky

Veps

Indie-kvartetten Veps leverede en af festivalens allerstørste højdepunkter. De fire 17-årige piger fra Oslo laver slacker-rock med en hidtil uset charme og en overbevisende ungdommelig autenticitet, der blæste os bagover på festivalens sidste dag. Deres lørdagskoncert på John Dee var uden tvivl det mest velbesøgte show, vi var vidne til på hele festivalen, og det viste sig også ganske hurtigt, hvorfor så mange mennesker var troppet op for at se de norske indie-darlings og deres absolut velfortjente by:Larm-debut. Med retroklingende vokalharmonier, en benhård rockenergi og en åbenlys spilleglæde fortryllede Veps det proppede spillested med deres særdeles stærke sange, der blandt andet inkluderer den mesterlige rock-hymne “Girl on TV”. Veps har hele pakken, og der er ingen tvivl om, at de kommer til at være Norges næste internationale indie-eksport og på sigt kan ramme et globalt gennembrud på størrelse med landsfæller som girl in red og boy pablo.

Foto: Veps // Freja Schaloffsky

Jada

Den danske popdronning Jada havde vi set frem til at opleve på udebane. På sidstedagen havde Jada fået festivalens absolut største venue Sentrum Scene, der på ingen måde virkede for lille til den danske stjerne. Salen var fyldt og med en forventningsfuld stemning, der hang tungt i luften. På den store scene trådte hendes band ind og startede introen til hendes seneste single ”I’m back”, der er en stærk og storladen ballade. Ind på scenen kom en smuk læderbeklædt og majestætisk Jada. Der var stor applaus og i gang gik en koncert, der bød på bangers efter bangers. Jadas koncert på den norske festival havde alt det, man kunne forvente af en Jada-koncert: vilde outfits, de tre musketerer i form af hendes seje korsangerinder (med matchende outfits selvfølgelig), en synkron koreografi og – hvad der efterhånden er blevet hendes varemærke – viften! Selvom koncerten måske ikke gav et hav af uforudsigelighed, så var der bare ikke en finger at sætte på hendes optræden. Jadas tilstedeværelse på en scene er fantastisk at være vidne til, og selvom hun er vant til store crowds og scener, var det en dybt ydmyg taknemmelig sangerinde, der stod på scenen. Publikum elskede hendes over-the-top falsetter og sassy attitude, og det samme gjorde vi. Man bliver gang på gang blæst bagover hendes musikalske talent og vokalpræstation, og det var en sand fornøjelse at være vidne til en så sej dansk artist repræsenteret på by:Larm. Til nummeret ”Nudes” holdt hun en tale om at hylde de pinlige ting, som mange formår at gøre en gang i mellem, og at man skal embrace sine handlinger – også når det eksempelvis kommer til at være blevet afvist på et nøgenbillede. Med den tale smed hun sin øverste top og gav de sidste kræfter iført bh og en selvtillid, der smittede af i hele salen. Jada var en ren fornøjelse at opleve i Oslo, og det blev endnu engang tydeliggjort, hvor mange dygtige artister vi egentlig har i lille Danmark.

Foto: Jada // Freja Schaloffsky

ur Monarch

Norske ur Monarch laver scandipop med inspiration fra både k-pop og hiphop. Lørdag aften spillede den fremadstormende artist på Rockerfeller-scenen, hvilket dog desværre blev en lettere standardiseret og lalleglad oplevelse. Hun fremstod egentlig ganske selvsikker på scenen, når hun sprang rundt i sine sort/hvid-ternede bukser, men det virkede til tider en smule for påtaget. Hendes koncert var fyldt med dansable popproduktioner, der dog aldrig helt formåede at skille sig ud fra meget andet, man har hørt inden for den genre. Med et rimelig standard setup i form af keys, trommer og synth-bas smeltede numrene sammen, og det blev enkelte steder svært at høre hendes vokal helt klart. Det hele blev en mumlende affære, hvilket desværre gjorde, at man godt kunne miste fokus fra musikken en gang i mellem. Et af koncertens lyspunkter var singlen ”Menstruate”, der er en sang om intet mindre end (yes, you guessed it) menstruation. Med et så anderledes sangemne som dette gav det koncerten lidt mere kant og originalitet, og sangen fungerede generelt rigtig godt, ligesom hendes vokal fremstod mere klar i sit udtryk end på de resterende numre. Der er ingen tvivl om, at ur Monarch er en finurlig og sej artist, men hendes koncert på by:Larm gjorde hverken fra eller til, og vi blev derfor hverken blæst bagover, rørt eller forført.

Foto: ur Monarch // Freja Schallosky
Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com