fbpx

Smerz – Summer Days

Foto: Sofie Vitalis (pressebillede)
Venue: Summer Days
Dato: Torsdag den 24. juni 2021

Den norske duo Smerz indkapslede kunst og musik i bedste Roskilde-ånd med en optræden der var så intens, at det var svært at komme ned igen.

Smerz – Summer Days
4 / 5 Anmeldelse

Roskilde Festival har fulgt Smerz helt fra den spæde start og duoen er et genkommende act på Dyrskuepladsens scener. Derfor var det også helt oplagt at de eksperimenterende nordmænd, skulle være med til at indlede årets allerførste Summer Days-aften. Der var godt fyldt op foran scenen på Gloria, da først Henriette Motzfeldt og derefter Catharina Stoltenberg trådte selvsikkert ind på scenen. Med en minimalistisk scenekonstellation, som bestod af et slags løftet podie, hvorpå de to sangere kunne skiftevis ligge og sidde, og med det beviste Smerz at de kan tryllebinde et publikum i alle slags omgivelser.

De første par numre udførte duoen siddende og i dyb øjenkontakt med hinanden. Til lyden af deres selvproducerede elektroniske popnumre, harmonerede deres vokaler i en intens symbiose. Og som et slags sammensmeltet væsen, sad de to kvinder næsten helt statisk, med et fasttømret blik på horisontlinjen bagerst i teltet, og bevægede sig kun i fælles, indøvede staccato-ryk. Fra start gav duoen os således et løfte om, at det vi skulle til at overvære, ville blive kunstnerisk, teatralsk og totalt utilregneligt.

Som koncerten udviklede sig blev dette løfte indfriet. Publikum fik både fornøjelsen af at høre Smerz synge på deres modersmål, rappe, synge opera, levere en unison norsk folkesang og fyre op for en fest med tung bas og trap beats. På den måde byggede de en spænding op omkring, hvad der mon skulle til at ske ved næste nummer – og man ville hele tiden have mere. Kontrasten mellem den levende og varierede musikalske udfoldelse, og så de to kvinders statiske tilstedeværelse på scenen, skabte et unikt koncertrum, som man sjældent har oplevet før. Man kunne mærke, at Smerz er den slags act, der gør lige hvad fanden der passer dem og, at det er sådan de formår at opnå fuld kontrol over scenen og publikum.

Først i koncertens afsluttende sekunder brød de to sangere løs fra deres performative stoiskhed, for at rejse sig, smile og sige “tak for i aften”. Maskefaldet ved den sidste applaus tydeliggjorde den inderlige indsats, Smerz havde lagt i ikke blot at levere en koncert, men et dynamisk og uforligneligt show.

Sofie Vitalis
sofievitalis@bandsoftomorrow.com