fbpx

Blikfang – Urban 13

Foto: PR
Venue: Urban 13
Dato: Fredag den 4. december 2020

Det nye spilledested Urban 13 åbnede dørene op for en velspillet koncert med Blikfang, efter Ghazal havde varmet publikum op på en ellers råkold decemberaften.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”4″ ihc_mb_template=”1″ ]

Blikfang – Urban 13
4 / 5 Anmeldelse

En kold fredag december aften på grænsen mellem Nørrebro og Frederiksberg inviterede Urban 13 indenfor i varmen til en udsolgt koncert med Blikfang, der havde medbragt support fra nye spirende Ghazal. Publikum ventede forventningsfuldt, og stemingen var på forhånd nærmest dikteret grundet beliggenheden, som tidligere har lagt grund til flere store udendørs musikalske begivenheder som Bas Under Buen og Carpark Festival. Urban 13 er et befriende nyt spillested, der med sin undergrundcharme omfavner alt, hvad vi trænger til, og higer efter. Folk var på plads, da den dansk/iranske Ghazal aka melody Soltan åbnede ballet med sin eksperimenterende teatralske optræden og flotte stemme.

Ventetiden efter Ghazals endte optræden var kort. Publikum havde på forhånd kunne se et ubrugt trommesæt på scenen, som gav en forventning om, at Blikfang havde flere facetter at spille på. Da der pludselig dukkede fem mennesker op på scenen, og festen for alvor startede, glemte man for en stund, at trommeslageren, bassisten og pianisten/guitartisten ikke er fast inventar i Blikfang – for samspillet mellem de fem, virkede fuldstændig naturligt. Derfra var vi i gang. Blikfang operer i et spændende spændingsfelt mellem rap, punk og pop, der leder tankerne mod fordomstider. Det er klart, at Søren Gade er håndfiguren, og han imponerede da også live med sin signifikante dybe vokal. Han ejede scenen med stærk rygstøtte fra det velfungerende band.

Læs også  Barbarossa - Love Here Listen

Allerede fra anden sang på “Det der kys” rungede hele salen, som ellers kun var ‘coronafyldt’. Søren Gades vokal fik én tilbage til det gode gamle UK pop/punk – han krængede sig helt ud, og gav publikum mere, end man troede, var muligt. Vokalen var sjældent uren, og hvis den endeligt var, så dansede han sig ud af det. David Engelbrecht – kendt fra FRAADS – svang med en tydelig taktstok. På nummeret “Løgn” stod han for eksempel for de smukke nedskalerede toner med varme synths, og der er ingen tvivl om den store indflydelse, han har på Blikfangs lydunivers.

Læs også  Black Country, New Road - For the First Time

Pludselig indtrådte Papa E (FRAADS) til fællesnummeret “I ved ikke noget om mig”, hvor det kulminerede i synergien mellem Søren Gade og Papa Erotic. Deres vokaler harmonerer og passer utroligt godt sammen, og man kunne da også ønske flere duetter og samarbejder mellem de to åbenlyse venner, der sluttede af med at kysse inden Papa forlader scenen. De gik videre med samme energi og engagement i storslået dansk 80’er popmaner, der endte i transcenderende trip, og der er ingen tvivl om, at hvis der ikke var noget, der hed coronarestriktioner, ville hele salen have danset løs!

Tilbage stod man med en fed koncertoplevelse, hvor man med det forholdsvist smalle repertoire taget i betragtning alligevel godt kunne tænke og håbe, at der snart kom en plade fra Blikfang.

– Af Klaus Nørby Bondegaard

[/ihc-hide-content]