16 nov INTERVIEW: Go Go Berlin har for alvor fundet sig tilrette i deres nye lydunivers og i tilværelsen som en trio
Foto: Asbjørn Christensen
Go Go Berlin har floreret på den danske musikscene siden 2013, hvor de udkom med debutalbummet ‘New Gold’. Året hedder nu 2020 og med et bandmedlem fattigere har de fundet et helt nyt drive i form af en mere poppet lydside. Deres nyeste EP ‘Lyfe’ er netop kommet på gaden, og vi har i den forbindelse mødt bandet til en snak.
Tænker man på Go Go Berlin, vil der hos de fleste nok poppe hits op som “Raise Your Head”, “Darkness” og “Electric Lives” – alle sange, som er tydeligt inspireret af en klassisk rocklyd. En lyd, som nu mere eller mindre er fortid. Bandet har nemlig taget hul på et helt nyt kapitel i deres musikalske karriere. Det gjorde de allerede i 2019 med udgivelsen af albummet The Ocean, men med deres spritnye EP Lyfe har de for alvor fundet sig tilrette i det nye lydbillede – og ikke mindst tilstedeværelsen som en trio, efter at deres guitarist tidligere i år forlod bandet. Lyfe bevæger sig i et lydunivers, hvor 80’er elementer, synthesizerer og en mere reflekterende lyrik er i fokus; en musikalsk udvikling, som klæder bandet super godt. Jeg mødte Christoffer Møller Østergaard (Trommer), Anders Søndergaard (Synthesizer) og Christian Vium (Guitar/vokal) til en snak om deres udvikling fra rock til pop – og om at have genfundet gnisten som band i forlængelse af Lyfe.
Jeg møder de nu tre medlemmer i Go Go Berlin en eftermiddag på Vesterbro. Det er fredag eftermiddag, så der er en god fredagsstemning. Christoffer, Anders og Christian, har sat sig til rette i en sofa, og den første fyraftens øl er netop åbnet. Sammen sætter vi os ind i et lokale for at tage en snak om den spritnye EP, som netop er udkommet – samt bandets ståsted.
Det er ingen hemmelighed, at bandet i sin tid startede op som et fire mands band, så det var naturligt at spørge ind til, hvordan man som band griber en sådan tilvænning an, når man pludselig går fra fire til tre. Kort tid forinden havde bandet udgivet The Ocean og været på en fantastisk Europaturne. Men det, at de gik fra tre til fire, opfattede bandet ikke som noget negativt. Det gav derimod blot et helt nyt drive og ilt til at skulle blive ved. De ville ikke se det som et nederlag eller en svaghed, fortæller Kristoffer:
– Vi havde vidst det i noget tid, inden vi gik ud og offentliggjorde, at vi gik fra fire til tre. Det gav os noget mere ilt til at køre videre, og vi gik hurtigt i gang med den nye EP ‘Lyfe’. Det var selvfølgelig rigtig trist, men vi havde stadig en ild.
Anders tilføjer:
– Ja, vi følte netop, at vi havde mere ilt og drive, end vi nogensinde har haft. En genfunden glæde. Vi fandt ud af, hvem vi er – og også, at vi altså ikke er færdige. Det var selvfølgelig et slag i og med, at det var en bror, der lige pludselig sagde farvel, men det gav også en bekræftelse i, at vi skulle fortsætte.
– Kernen er det samme, og vi står rigtig stærk, indskyder forsanger Kristian til sidst.
Og netop den indstilling, kan tydeligt mærkes hos bandet. Nu er de ude med Lyfe, som er skabt af Go Go Berlin, som et tre mands band og stiller nogle spørgsmål til, hvad det seneste år har bragt .Det kan til dels høres i det lyriske, hvor nøgleord som forandring og valg står stærkt. For den nye konstellation i bandet har helt sikkert spillet en rolle i overvejelserne omkring EP’en, hvor bandet lydmæssigt har valgt at køre videre på The Ocean-bølgen, som er deres kerne.
Fra klassisk rock til kantet pop
Både The Ocean og Lyfe indkapsler den nye lyd af Go Go Berlin. Den klassiske rock-attitude er skiftet ud med mere poppede melodier og hooks. For spørger du bandet, blomstrer popgenren mere end nogensinde før på hele musikscenen.
– Popmusik har aldrig tiltalt mig så meget, som det gør nu. Pop var engang lidt et skældsord – sådan lidt noget tyndt kvalitet. Hvor nu har en kunstner som Billie Eilish for eksempel, bragt en kant til det og viser, at mere er tilladt. Og Frank Ocean, der får sange til at lyde som om, at det er optaget på en iPhone – og det er fedt. Der ses et helt nyt håndværk indenfor popgenren, fortæller Kristian, da jeg spørger ind til deres skiftende lydunivers.
Lyfe er ingen undtagelse. De har fundet sig selv i det mere poppede univers, og derfor omhandler pladen det, at ting forandrer sig – ligesom nogles syn og opfattelse af poppen, forandrer sig. Førhen var andre producere inde over Go Go Berlins musik, men på Lyfe er det 100 procent dem selv, som står bag produktionen.
– Hele tematikken er, at livet forandrer sig. Der er ikke noget, der står stille – heller ikke os som band. Hvis man ser det som et organ, vi skriver ud fra, så er det det samme organ som fra dengang, hvor vi var mere rockede, og vi var fire. Vi lyder anderledes, fordi vi som mennesker har forandret os, men vi er stadig ærlige. Der er intet udspekuleret. Produktionen er anderledes, fordi vi har forandret os, og det har vores inspirationskilder også. Det er også et form for oprør. Vi er trætte af, at den der klassiske rock bare står stille, men det er som om, at den tid står stille. Vi er ihvertfald færdige – eller ihvertfald ikke inspireret af det mere.
Jeg spørger Kristian, Kristoffer og Anders om Lyfe-pladen kan beskrives med tre ord, men faktisk kan hele pladens essens beskrives med blot to ord: Life (som også er albumtitlen) og Change. For Lyfe bindes sammen af den røde tråd; menneskelige refleksioner. Livet forandrer sig, og netop den forandring, som bandet har gennemgået det sidste år, er inspirationskilden for det nye album.
Liveshows under corona
Selvom det langt fra er en dans på roser at være musiker i en tid som nu, hvor en pandemi hærger hele branchen, har drengene set det som en mulighed for at prøve nye ting af. For to år siden spillede de på Stella Polaris på Frederiksberg, hvor de startede et koncept kaldet Transformed. Her gav de forskellige af deres sange nyt liv i form af remixes. Det er noget, som de har haft stor succes med at have med rundt til diverse sid-ned-koncerter. For selvom en hel festival-turné måtte aflyses i forbindelse med The Ocean-pladen, og situationen generelt har været trist og underligt, har drengene også set det som noget smukt. Christoffer fortæller:
– Altså den her sommer peakede for os på Bornholm på Gæstgivergården, hvor vi er så heldige at spille hvert år. Der spillede vi med fuldt band, fuld produktion – og der var fuldstændigt udsolgt. Det var bare en helt magisk aften. Det har været en helt vildt god oplevelse at mærke, at folk stadig har god energi, trods de sidder ned.
Christian indskyder:
– Selvom der har været en helt masse dårlig timing og aflysninger, hvor vi ikke ved, om de chancer kommer igen eller ej, har vi stadig nået at kunne spille de steder, der har kunnet holde koncerter trods restriktioner. Også fordi Go Go Berlin altså er en sjov størrelse – det er ikke stort, det er heller ikke småt – men heldigvis store nok til, at der har været kæmpe interesse for, at vi har kunnet komme ud at spille trods alt, hvilket har været super bekræftende, når man har været bange i hele den her nye situation. Så det har egentlig været meget spændende for os som band – for vi har altid en måde at gøre tingene på, og vi behøver ikke at spille en koncert på én måde.Vi kan gøre det på flere tusinde forskellige måder. Det har ikke været optimalt, men så har man fået noget andet ud af det.
En anden fordel, drengene har kunnet tage med i forhold til den nye måde at optræde på, har været det at udforske og diktere tempoet gennem en koncert. For når et publikum er siddende, er det i højere grad envejs-kommunikation, der gør sig gældende. For som man selv kender det fra stående koncerter, er stemningen til slut ofte sydende og vild. Nu har bandet kunnet tage et mere roligt nummer med som afslutning og dermed give publikum en helt unik slutning på en koncert. Det er er en underlig tid, men heldigvis er der mere musik på vej, og forhåbentlig en masse koncerter. Go Go Berlin har i hvert fald ikke i sinde at gemme sig.
– Når alt ligesom åbner op igen, kommer det jo til at blive en helt ekstrem følelse i et helt fyldt spillested, hvor folk kan stå helt op af hegnet og råbe og danse med – det må være samme følelse, som da man startede… griner Kristoffer og indskyder: at komme helt tilbage til 2013 hvor vi har helt nye – dén følelse bliver altså sjov at få igen.
Lyt til den nye EP Lyfe på din yndlings streamingtjeneste.