fbpx

Middle Kids – Streamingkoncert

Foto: PR
Lokation: Online fra EveleighPaint Shop (forladt varehus i Sydney, Australien)
Dato: Torsdag den 22. oktober 2020

Torsdag aften delte australske Middle Kids – for første gang siden december 2019 – en liveoplevelse med deres fans, gennem en skærm. De spillede skarpt, men streamingkoncerter bliver altså aldrig helt lige så godt som ‘the real deal’.

Middle Kids – Streamingkoncert
4 / 5 Anmeldelse

Et forladt varehus lyder umiddelbart som en ret fed location til en koncert. Og det var det egentlig også, men minusset var selvfølgelig, at man ikke kunne opleve det gennem andet end en skærm, fordi… ja, Corona. Fordelen var til gengæld, at australske Middle Kids kunne dele oplevelsen med fans over hele verden. Som alle andre bands har de været tvunget til at indstille de fleste live-aktiviteter, hvilket nok i en periode var sket under alle omstændigheder, da to af trioens medlemmer, Hannah Joy og Tim Fitz, blev forældre for første gang i starten af året. 

Men et band der ellers har turneret utrolig meget de seneste år – både i Australien, Europa og USA – og som spillede en række koncerter i hjemlandet, mens forsanger-Hannah var højgravid, ville næppe have holdt så lang en live-pause, som de nu har været tvunget til. Men hvad gør man så? Man spiller en koncert og streamer den, selvfølgelig. Rent lavpraktisk, så skulle man som publikum købe billet, som så gav adgang til et site, hvor der blev talt ned til streamingens start. Og hvis man ikke havde mulighed for at se med på det planlagte tidspunkt, så var det ikke noget problem. Koncerten ligger nemlig efterfølgende tilgængelig i 72 timer for dem, der har købt billet.

Middle Kids udgøres udover Hannah og Tim også af trommeslageren Harry Day, og live har de selskab af guitaristen Miles med et ukendt efternavn. Da streamingen går i gang, kommer firkløveret gående gennem det mørke varehus og hen til ’scenen’, hvor de i stedet for at stå som de normalt ville med ansigtet mod publikum, placerer sig i en cirkel, så de kan se hinanden, mens de spiller. Bandet gik lige på med ”Bought it” og ”On My Knees”, hvorefter Hannah bød velkommen og takkede folk for at se med: »Her er vi sammen, hver for sig.«

Herefter bød bandet på et 14 numre langt set, som bestod af sange fra debutpladen Lost Friends fra 2018, sidste års EP New Songs For Old Problems og den helt nye single ”R U 4 Me”. Imellem numrene var der småsnak og dén casual stemning, som man også oplever til deres ”rigtige” koncerter. Det håndholdte, dynamiske kamera skiftede mellem closeups og longshots og gav en følelse af at komme rigtig tæt på. Bandet spillede skarpt som altid, og cirka halvvejs gennem settet skiftede Hannah guitaren ud med et keyboard og spillede et par numre der, før drengene forlod scenen for en stund, mens hun alene spillede ”Salt Eyes”. Herefter var der en håndfuld numre tilbage, blandt andet gennembrudshittet ”Edge of Town”, og de sluttede af med: »(…) Den her går ud til alle, som har haft en hård tid dette år. Gud ved, at de fleste af os dét, så hæng i.«

Så på mange måder føles det som en rigtig koncert. Det eneste, der ville have gjort det federe, var, hvis man rent faktisk kunne have været der selv. Bandet gjorde, hvad de kunne indenfor rammerne, men en online koncert kommer altså aldrig til at erstatte den følelse, det giver at stå i et rum og dele lige præcis det øjeblik med et band og et publikum.

Tags: