fbpx

Tre gode råd til dig, der gerne vil spille på SPOT Festival

Foto: ELBA på SPOT Festival 2019 // Kim Matthai Leland

SPOT Festival har åben for ansøgninger til 2021. I den forbindelse har vi spurgt booker, Jesper Thisgaard, om tre gode råd til artister, der drømmer om at stå på en af scenerne, når festivalen vender stærkt tilbage i 2021.

2020 har ikke ligefrem været imponerende, hvad angår festivaler. Ja faktisk har 2020 generelt ikke været særlig imponerende… Der er derfor god grund til at se fremad mod et nyt år, der forhåbentlig byder på lidt flere livetoner. Og ligesom vi har set hos blandt andet Smukfest, Roskilde Festival og Musik i Lejet, holder SPOT Festival hovedet højt med en optimisme, som vi i den grad værdsætter. Det betyder, at de har kunnet åbne op for ansøgningsrunden til 2021, hvilket altså tyder på en kommende og nærliggende revanche for dette års aflyste festival. En festival, hvor vi blandt andet havde set frem til en række spændende artister fra vores nabolande – heriblandt KAMARA (NO), Amanda Tenfjord (NO), HANNES (SE), Mia Berg (NO) – og selvfølgelig danske navne som Bette, Takykardia, Samzara og Ydegirl. Vi er derfor utroligt spændte på, hvem der ender på programmet for 2021.

Men hvad kræver det overhovedet at komme i betragtning til at spille på Danmarks største musikbranchefestival? Det har vi spurgt en af festivalens bookere, Jesper Thisgaard, om.

Hvilke tendenser ser du på musikscenen i øjeblikket? 

Det er svært at fremhæve musikalske tendenser i dag, fordi der nærmest er lige så mange tendenser, som der er platforme. Så det er enormt svært at trække enkelte trends ud af det samlede musiklandskab. Men man kan sige, at tendensen er, at alt er tilladt. Alt kan blive cool – med den rette eksekvering. Hiphoppen vil stadig fylde meget i mainstreamen, og vi vil også se flere og flere subgenrer dukke op over de næste år som en naturlig udvikling af, at der bliver afsøgt måder at forny sig på.

Er der noget specielt, I kigger/lytter efter, når I booker til SPOT? 

– Nej, det er der ikke som sådan. I forhold til debutantansøgningerne, så er det jo ikke mig eller mine kollegaer, som udvælger, hvem der skal spille. Det er en jury af professionelle fra musikbranchen, som peger på, hvem af ansøgerne, der skal på programmet. Ved den del af programmet, som vi selv booker, kigger vi meget på, hvor artisterne er i deres karriere. Er de et sted, hvor de kan få det rette ud af en koncert på SPOT? Vi er jo en eksportfestival, hvis formål er, at vi skal formidle dansk musik over for den udenlandske musikbranche. Så det er ofte det, vi kigger på. Er artisten klar til udlandet? Tror vi, at de kan gøre sig bemærket over for et bestemt segment af den udenlandske medie-/musikbranche, som vi ved kommer på SPOT? Det er nogle lidt andre vurderinger end blot, om vi syntes, musikken er god, eller om vi lige mangler et særligt slags act ind i programmet. Man kan sige, at der en ekstra dimension i kurateringen, som vi også skal forholde os til. Men vi leder selvfølgelig også efter det helt unikke act (debutant eller erfarent), som vi altid gerne vil finde en plads til, hvis vi kan se, at man bringer noget nyt til bordet. Det er jo det, alle leder efter!

JESPERS TRE RÅD TIL DIG, DER DRØMMER OM AT SPILLE PÅ SPOT:

1. Fokuser på jeres materiale – sange udgør nok 90 procent af grundlaget for udvælgelsen. Så hvis ikke musikken er god, så kan alt det andet være lige meget. Få lavet nogle gode indspilninger (det må gerne være demoer), som efterlader et godt indtryk fra første lyt. Overvej, om musikken er klar – hvis ikke I er helt sikre på, hvor I vil hen med det, så brug tid på at forfine jeres lyd og finpuds sangskrivningen. Man kan altid søge året efter igen.

2. Overvej hvorfor du vil spille. Man skal ikke tænke SPOT som endnu en festival i sit sommerprogram, som bare skal vinges af. SPOT er et værktøj – overvej, hvad du vil bruge det til

.3. Vær klar i spyttet omkring, hvordan I præsenterer jer selv. Brug tid på at få skrevet en god pressetekst/præsentationstekst – find den gode vinkel på jeres historie.