Det så vi første dag på by:Larm Festival 2020

Foto: Hedda Mae // Sture Nordhagen

Vi er endnu engang taget et smut til by:Larm Festival i håbet om at opdage en masse ny, spændende musik – og indtil videre tegner det godt. Første dag bød på alt fra selvsikker girlpower-grunge til energisk 00’er-pop, og der blev da også lige plads til en gammel kending.

Efter en stille og rolig onsdag i solrige Oslo og en god nats søvn, var vi mere end klar til at gå på opdagelse i by:Larms bredtfavnende program. Inden koncerterne skulle vi selvfølgelig lige forbi Vulkan-området, hvor alle de spændende konferencer foregår. Her fik vi fornøjelsen af at overvære en samtale mellem tre seje kvinder i forbindelse med en talk om det vigtige initiativ ‘Keychange’, hvis formål er at bryde med påstanden om, at grundlaget for manglen på diversitet i musikbranchen er, at der ikke eksisterer nok kvindelige artister – og bare i det hele taget kæmpe for en rimelig kønsbalance i musikbranchen. Det er i øvrigt noget, som by:Larm også sætter stor fokus på, hvilket General Manager Mina Evenrud kunne fortælle til åbningsceremonien, hvor det ligeledes kom frem, at 53 procent af årets optrædende er kvinder.

Der blev også plads til at høre lidt om selve musikjournalistik-feltet til ‘The State of: Music Journalism’, og så fik vi et godt indblik i boy pablos vilde karriere gennem den opløftende konference ‘boy pablo: From Bedroom Pop to Global Indie Stardom’.

Foto: From Scratch // Helen Røstrum

Det første musikalske act på programmet blev spirende From Scratch. En koncert, som var spækket med girl-power attitude, skrattende guitarsoli, bemærkelsesværdige breaks, temposkift og ihærdige hop rundt omkring på scenen. Her fik vi blandt andet glæden af at høre gruppens seneste udgivelse “The Plague” inden vi splittede op og nogen af os gik over mod Isak Danielson, som forsødede publikums øregange med sin dragende flødepop.

Imens kunne nogle af os opleve det urbane talent L.U:N.A, der fik fyldt den store Kulturkirken Jakob godt op. Den unge nordmand fyrede godt op for publikum med en masse ny musik men også kendingen “Sympati For Djevelen”, der så småt fik gang i festivalgæsternes fødder. Bare en halv time efter kunne den fremadstormende landsfælle Emelie Hollow overtage spotlightet – og her kom det majestætiske kirkerum for alvor til sin ret. Med sit nyligt udgivne debutalbum Hear It Out Loud udfoldede sangeren sine storslåede ballader og fik markeret sig som et navn, man skal holde et skarpt øje med i fremtiden.

På vejen hen mod Sentrum Scene, hvor et af festivalens hovednavne skulle til at gå på scenen, tog halvdelen af os lige et smut forbi Mall Girl for at høre et par enkelte numre. Selvom det ikke var meget, vi hverken kunne se eller høre, var et gensyn med den eksperimenterende kvartet tiltrængt. Resten af os lagde vejen forbi danske Ganger, som kunne repræsentere den danske musikscene med deres eksperimenterende popnumre, der i intense mørke nuancer, skarpe dansekoreografier og sitrende korharmonier kunne give de fremmødte branchefolk en lidt anderledes musikoplevelse.

Det var ikke den store overraskelse, at boy pablo – som et af de største acts på årets musikprogram – havde tiltrukket et ret stort publikum til Sentrum Scene. Han fyldte rummet med sine populære indiepop-numre og en let og uhøjtidelig stemning, og spilleglæden lod til at være enorm hos de seks gode venner på scenen. 

Foto: boy pablo // Emil Vestre

Derefter bevægende vi os over mod Hedda Mae, der skulle vise sig at tage Vulkan Arena med storm. Hendes 00’er inspirerede dansepop var uden tvivl et af aftenens helt store højdepunkter, og med numre som “Another Stranger” (endnu ikke udgivet) og “Pride Goes Before A Fall” blev baren for alvor lagt – og vi glæder os nu bare endnu mere til at høre mere fra det norske stjerneskud.

Der var desværre ikke det store fremmøde i Kulturkirken, da Drew skulle gå på med sit band. Ballet blev åbnet med radiohittet “All The Things (I’m not)”, og selvom publikum ikke kunne fylde kirken ud, så kunne Drew og bandets lyd heldigvis. På trods af det knap så imponerende fremmøde og (lidt) højlydte og fulde nordmænd, så lykkedes det sangeren og det yderst velspillende band at få en god koncert igennem.

Dagen blev afsluttet med de danske kendinge Phlake, der desværre spillede foran en halvtom Sentrum-sal. Energien og det erfarne band fik dog leveret en solid performance trods en del lydproblemer med Mads Bo Iversens mikrofon, hvor lydmanden måtte løbe frem og tilbage fra scenen. Bandet, der både fik spillet gamle hits som “The Rascal” og “Angel Zoo” samt de nye numre “Baby Steps” og “Slip Away”, manglede dog en lidt elementær detalje – nemlig den anden halvdel af duoen, Jonathan Elkær. Noget som pudsigt nok heller ikke blev pointeret af forsangeren, da han præsenterede sine musikere. En koncert med en en del knaster, som man dog godt kunne se bort fra med det enormt velspillende band.

Med en solid start på festivalen er vi nu klar på endnu en god dag i Oslos gader.

Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com