fbpx

En kunstner, som skubber til konventionerne: by:Larm-aktuelle Goss fortalt med 3 sange

Foto: Magnus Bach & Kristian Kirk


Præsenteret i samarbejde med

Når den norske branchefestival by:Larm løber af stablen lige rundt om hjørnet, er det med et væld af både spirende og mere etablerede artister på programmet. Danmark er blandt andet repræsenteret med den talenfulde kunstner Goss, der igennem snart 4 år har søgt mod nye ståsteder og konstant udfordret idéen om den ideelle popsang.

Mads Damsgaard Kristensen aka Goss, som i næste uge skal spille på branchefestivalen by:Larm, har efterhånden været et kendt ansigt på den danske musikscene i mange år. Først og fremmest som den ene halvdel af duoen Reptile Youth – kendt for deres sveddryppende og højenergiske koncerter og musik om den vilde ungdom. Men tilbage i 2016 blev vi introduceret til Kristensens nye projekt med debutsinglen “I Want to Know?????” – der i den grad gav kunstnerens inkarnerede fans noget nyt at forholde sig til. Gennem to EP’er har Goss vist sin legende og nysgerrige tilgang til musiken gennem melankolske R&B-hymner, og sidste år kunne han så endnu engang skubbe lidt til folks forventninger med det country-klingende nummer “Blood” – en stil, der også viser sig på hans nyeste single “Fighting For The Gospel (feat. Selma Judith)”. Vi ser lidt på kunstnerens udvikling gennem 3 definerende numre fra hans karriere.

“Soo Bad” (2017)

Goss’ debut-EP Healthcare blev et unikt værk i det danske musiklandskab, hvor Kristensen tog førersædet som producer i samarbejde med de to andre (ligeså grænsesøgende) kunstnere Vera og Vasco. De detaljerige produktioner, som skaber associationer til den alternative Jai Paul, scorede da også musikeren supportjobs for både Mura Masa og SOHN – og medvirkede året efter til, at Goss spillede sin første Roskilde Festival-koncert med det nye projekt. “So Bad” er et perfekt eksempel på kunstnerens kompromisløse univers, og allerede her markerede det Goss som et frisk pust, der udfordrer alle velkendte pop-konventioner.

“These Days. I Don’t Know” (2018)

Allerede året efter var Goss klar med sin opfølgende EP Homeland Security, hvor kunstneren nu havde skiftet producermakkerne ud med trommeslager og producer Tobias Laust (en del af Liss) – der nu sammen med guitarist Jakob Littauer (også kendt som Yangze) er en fast integreret del af projektet. På denne udgivelse fortsatte nysgerrigheden i de alternative produktionslag – fra det skramlede percussionspor i “Fever Ray” til det ustemte klaver i “There’s Just so Much a Heart Can Take” (her er MØ også at finde på vokal) og pitchede stemmer i “These Days. I Don’t Know”. De alsidige lydbilleder, som på dette tidspunkt allerede var kendetegnende for Goss, indrammer kunstnerens sårbare tekster i den gennemgående tematik om menneskets måde at udtrykke følelser i den digitaliserede verden. Dette er især også repræsenteret visuelt – blandt andet i musikvideoen til det ørehængende nummer “These Days. I Don’t Know”.

“Blood” (2019)

I oktober sidste år kunne vi så igen nyde ny musik fra kunstneren, der denne gang havde krydret sin lyd med western-guitar og et galoperende percussionlag – et bevis på at country og pop sagtens kan væves sammen i en smuk konstellation. Da vi tilbage i 2018 stillede Goss opgaven at præsentere 3 numre, han hørte på repeat, var det da også med både 070 Shake, Dolly Parton og XXXtentaction på listen – en blanding, som nu bliver endnu tydeligere i Goss’ eget soniske univers. Kunstneren, der også for nyligt er blevet signet på Universal Music, startede 2020 godt ud med endnu et nyt nummer – “Fighting For The Gospel” (skrevet sammen med MØ) synges som duet med det spirende R&B-håb Selma Judith, og her får den akustiske guitar også en bærende rolle. Det er tydeligt, at Goss ikke vil lyde som nogle andre, og vi håber da også på, at han forsætter med at overraske i løbet af 2020 – måske endda med et debutalbum… Indtil videre må vi dog nøjes med at glæde os til hans koncert på by:Larm Festival i næste uge.