Alice Boman skruer op for intimiteten på debutalbummet ‘Dream On’: »Jeg har ikke rigtig et behov for at skrive om de gode ting«

Foto: Märta Thisner

Med den ene smukke single efter den anden har den unikke svenske sangskriver Alice Boman løbende løftet sløret for sit længe ventede debutalbum. Nu er ventetiden endelig ovre, og vi tog i den sammenhæng en snak med artisten omkring arbejdet med det nye album, udvikling og inspiration.

Hvis du ikke allerede kender til Alice Boman og hendes musik, er der alligevel en ret stor chance for at du er stødt på den, hvis du har fulgt med i nogle af de mest kendte internationale TV-serier de sidste par år. Med et musikalsk aftryk i serier som “Transparent”, “Wanderlust” og “13 Reasons Why”, hvor den melankolske single “Heartbeat” blandt andet kan høres, har den svenske musiker så småt skabt et navn for sig selv. Med et par singler og to tidligere EP’er bag sig, er Alice Boman nu endelig klar til at udfolde sig i fuldlængde formatet med debutalbummet Dream On – noget som altid har været et personligt ønske for den svenske musiker.

– Jeg tror, at det har været en drøm siden begyndelsen. Albummet har dog forandret sig lidt – folk udgiver ikke rigtig album mere, det er ikke længere så vigtigt et format. Men denne større samling af sange har bare været i mit hoved i et stykke tid, så det er lidt en drøm for mig.

Med de to tonesættende EP’er Skisser (2013) og EP II (2014) blev man for første gang præsenteret for Alice Bomans skrøbelige og melankolske univers, og på debutalbummet Dream On bliver vi igen kastet ind i hendes unikke lyd, men denne gang med et større fokus på eksperimentering. Jeg spurgte derfor ind til, om albumformatet var med til at skabe nye kreative udtryk.

På dette album arbejdede jeg med nye mennesker, så det har selvfølgelig haft indflydelse på processen. Det er rart at arbejde med andre. Jeg troede altid førhen, at jeg ville gøre det hele selv, men nu føler jeg, atresultatet kan blive meget bedre af at lukke andre ind – jeg synes, at dette er en stor forskel fra tidligere udgivelser, og albummet har også en mere fyldig lyd med flere instrumenter.

Denne større og mere fyldige lyd som man hører på Dream On, har længe været undervejs, og noget som Alice Boman selv forklarer har udviklet sig siden de to tidligere EP’er.

– Ja, det tror jeg – måske ikke så meget fra den anden EP – men jeg tror, den har udviklet sig løbende siden min første EP, som bare bestod af mig og nogle få instrumenter. Før mit nye album udgav jeg et par singler, som gør brug af flere instrumenter. Så jeg tror, at min lyd udvikler sig med tiden, men jeg synes ikke, at den nye lyd er et chok. Den er jo ikke så anderledes, end singlerne jeg udgav i 2017.

En ny tilgang

Dream On har Alice Boman rystet posen og arbejdet sammen med nye personer, og ikke bare hvem som helst. I producerrollen var ingen anden end Patrik Berger med, der tidligere har arbejdet sammen med blandt andre popstjerner som Robyn og Charli XCX. Et samarbejde Alice Boman overvejede om var rigtigt, men som viste sig at være givende.

– Han er fantastisk og virkelig dygtig. Han har jo lavet en del popmusik, og jeg tænkte meget over, før vi gik i gang, at jeg ikke ville have lyden til at være som det han har lavet før.  Men jeg fandt hurtigt ud af, at han slet ikke var interesseret i at ændre min lyd – det var det han kunne lide ved min musik. Så vi mødtes, og arbejdede sammen om at udvikle min lyd, i stedet for at ændre den til noget helt nyt, hvilket var rart. Men ja der er helt klart nogle flere beats og groovy basslines på det nye album, og det har han været med til at skabe.

Denne tilgang til studie-oplevelsen og sangskrivning var en ny måde at gøre tingene på for Alice Boman, der normalt trives bedst med at gøre alting selv og uden alt for mange inputs.

Selvom at sangene på Dream On er skrevet af Boman, var Patrik Berger med til at finde sangenes endelig form og lyd. Dette var en helt naturlig proces, som gjorde stort indtryk på musikeren.

Vi fulgte meget hinanden i studiet. Han fik en idé, og jeg fulgte med, ellers fik jeg en idé, som han så afprøvede. Det var virkelig en rar oplevelse, og jeg følte mig rigtig godt tilpas og inspireret sammen med ham. Det er rigtig vigtigt for mig at have et godt flow, og det fungerede helt naturligt med Patrik.

Lyden af Dream On

Dream On er en inderlig rejse fra start til slut gennem Alice Bomans melankolske og sørgende univers. Dette afspejles i sangenes ærlige tekster og nøgne produktioner, hvor der for alvor er lagt vægt på en naturlig lyd og instrumentering. Dream On er samtidig et album, der skruer ned for farten og den hæsblæsende moderne poplyd, og vender tilbage til en ældre lyd – noget som også har været en stor inspirationskilde gennem hele processen.

– Nummeret “The More I Cry” er inspireret af sangen “Please Stay” af ´The Cryin Shames´, som jeg hørte for et par år siden i filmen ‘The Place Beyond The Pines’. Sangen har efterfølgende været en af mine absolutte favoritter, så da vi skulle indspille “The More I Cry”, lyttede Patrik og jeg meget til denne sang, og blev virkelig inspireret af dens gamle lyd. Vi ville ikke kopiere lyden, men vi synes den var så fed, at vi blev nødt til at prøve, at lave vores egen version af den.

Det er ikke kun på “The More I Cry” at Alice Boman tager udgangspunkt i en ældre æstetik. Hele Dream On har en meget karakteristisk og gennemgående lyd, der frembringer en enestående nerve af intimitet og enkelhed, noget hun også har fundet inspiration til i ældre sange.

– Jeg kan rigtig godt lide gammel musik, hvor vokalen er meget i fokus, og hvor strukturen er simpel og ligetil. Der behøves ikke at være for mange lag – det kan jeg godt lide. 

Det ærlige og skrøbelige udtryk i musikken bliver på Dream On afspejlet i et vemodigt tekstunivers, som tager afsæt i Alice Bomans eget liv og oplevelser. Dette sørgelige tema på albummet var noget der kom helt af sig selv, som Alice forklarer.

– Jeg tror bare, at det er det jeg skriver om – noget jeg har brug for at få ud af hovedet. Det er min måde at håndtere ting på, og forstå hvad jeg føler. Jeg har ikke rigtig et behov for at skrive om de gode ting. Jeg har oplevet en del skuffelser i kærligheden, så det er det, jeg skriver om – det kommer helt naturligt. Det er ikke alle mine sange der omhandler dette, men næsten alle. Jeg føler også, at det er noget alle kan relatere til, og noget som de fleste har haft inde på kroppen, og det er på en måde rart at skabe en forbindelse gennem det.

Selvom at sangene på Dream On er vemodige af natur, er albummets overordnet budskab dog mere opløftende, og fokuserer på en lysere fremtid.

– For mig handler albummets titel om, at kunne se igennem de dårlige tider, og at realisere at der altid er mulighed for en ny begyndelse. Man lærer noget af de dårlige tider, man bliver stærkere, og man bliver nødt til bare at blive ved og drømme, og tro på at man kan finde kærligheden igen. Jeg føler titlen handler om ikke at give op.

Der opstår derfor en smuk kontrast mellem de individuelle sange og det generelle håbefulde budskab på albummet.

Jeg ville ikke have, at albummet blev for mørkt. Jeg ved, at det har sine mørke sider, men det var også vigtigt for mig at pointere de lysere aspekter.

Dream On er en samling af triste kærlighedssange, der på mange måder afspejler en del af Alice Bomans liv, men som samtidig også peger på en ny begyndelse, som hun selv beskriver.

– Jeg er forelsket igen, jeg er glad, men jeg ville gerne samle alle de her triste sange på albummet som en form for afslutning på et kapitel.

Lyt til hele albummet herunder, og oplev Alice Boman live, når hun den 15. februar spiller på Hotel Cecil.

Anders Pedholt Toftgaard-Hansen
Anderstoftgaard@bandsoftomorrow.com