Danny Brown – uknowhatimsayin¿

Foto: Chris Shonting
Label: WARP Records
Udgivelsesdato: Fredag den 4. oktober 2019

Det er altid spændende, når undergrundsrapperen Danny Brown ryster posen. Denne gang er gæstelisten lang og listen over inspirationskilder ligeså. Vi dykker ned i det morsomme og obskure album ‘uknowhatimsayin¿.’

[rwp_box id=”0″]

Danny Brown hersker undergrunden – men inspirerer også mainstreamen. 11 numre udgør uknowhatimsayin¿, det længe ventede femte studiealbum fra Detroit-rapperen, der på forhånd har udgivet singlerne “Dirty Laundry”  (med tilhørende underholdende video), “Best Life” og senest “3 Tearz” (feat Run The Jewels). De to førstnævnte tracks har allerede over 2.000.000 streams bare på Spotify, så det ser lovende ud for uknowhatimsayin¿s succes.

Albummet er produceret af Q-Tip (A Tribe Called Quest) og er det første album, den legendariske rapper har været med til at producere siden 1996 (med Mobb Deeps The Infamous). Brown siger selv, at med-produceren har givet ham et nyt syn på musik, og at Q-Tip vil have ham tilbage til ‘Greatest Rapper Ever’-eraen. Dermed følte Brown, at han nærmest måtte lære at rappe forfra og dræbe sit ego i forbindelse med indspilningen af uknowhatimsayin¿.
Blandt albummets producere finder man også Paul White, Flying Lotus, Standing on the Corner, Thundercat og JPEGMAFIA, der også gæster albummet. Herudover gæster Run The Jewels, Obongjayar og Blood Orange også uknowhatimsayin¿.

Danny Brown er kendt for at rappe om andet end bare dollars og damer, og det seneste album Atrocity Exhibition fra 2016 havde især et anderledes, dystert præg. Det var om narkotiske psykoser, mareridt og traumer. uknowhatimsayin¿ er i det store hele en del mere opmuntrende, og Brown har ligefrem selv sagt, at det er hans ‘version af et stand-up comedy album.’ Mange af hans venner er skuespillere eller komikere, så han har forsøgt at blande komedie med musik, uden det bliver en parodi – noget der selvsagt er ret anderledes fra sidste albums temaer. 

Med “Change Up” bliver vi introduceret til albummet gennem Browns stemme omfavnet af rytmisk percussion. Den fader over i “Theme Song”, der prydes med strygere ind over ejermandens solide rap. “Dirty Laundry” overtager med sit head-bopping beat – et nummer der tenderer til Gorillaz-fornemmelser med synthesizerens computerspilslyde. De lidt obskure “Belly of The Beast” og “Savage Nomad” (der slutter af med vildt trommespil), bliver afløst af den opløftende og nostalgiske “Best Life”. Albummet sluttes med det viby nummer “Combat”, afleveret med blæserinstrumenter.

Albummet strejfes af inspiration fra både nyere og helt klassisk hiphop, der skinner helt tydligt igennem. Tegneserie-vibes som hos MF Doom, Gorillaz-lignende synthlyde og rap i stil med Wu-Tang Clan er at opsnappe på uknowhatimsayin¿. På “Belly of The Beast” er legenderne endda nævnt, når sætningen “Stone Temple Pilot crashed in to the wall, while listening to Wu-Tang and rubbing on his balls” bliver smidt i hovedet på lytteren.

Hele eskapaden smelter sammen til et solidt hiphop-album, man kan lytte til igen og igen – uden at kede sig. Det er musisk mangfoldigt, og giver både én lyst til at krybe ind under noget og gemme sig – som på eksempelvis “Belly of The Beast” – og til at danse.

Danny Brown viser på uknowhatimsayin¿, at han stadig udvikler på sin persona og lyd, hvilket vidner om en nysgerrighed og lever op til de forventninger, der er til ham.

Therese Mayland Bagger
Theresemayland@bandsoftomorrow.com