fbpx

Marie Davidson – Lille VEGA

Foto: John Londono
Venue: Lille VEGA
Dato: Fredag den 16. august 2019

Bevæbnet med stærke elektroniske produktioner sørgede canadiske Marie Davidson for fredagsfesten. På trods af at enkelte musikalske dele og elementer forsvandt i lydbilledet, og dansefesten aldrig nåede helt ud til hvert et hjørne i Lille VEGA, var der en kærlig varme og glæde mellem Marie Davidson og publikum, som virkede glade for at bruge denne fredag aften på hinandens tilstedeværelse. 

Marie Davidson – Lille VEGA
3.5 / 5 Anmeldelse

Hvis man hører Marie Davidsons seneste udgivelse Working Class Woman, vil man lægge mærke til ‘deadpan-humoren’ der præger hele albummet. Det er nogle ret præcise og konkrete kommentarer til klublivet, som hun oplever det; for eksempel fans der ikke aner om hun spiller i et band eller hvad hun egentlig laver for noget, men som stadig elsker musikken, som demonstreres på albummets revsende åbner “Your Biggest fan”. Men i aften virkede det hovedsageligt til at hun havde dedikerede fans, der viste hende stor kærlighed, fra hun gik på scenen til hun gik ned igen.

Koncerten startede med sangen “The Psychologist”, som med sine beskidte og syrede gennemgående basfigur fungerede som en fantastisk koncert-starter. Herefter fulgte en sætliste hovedsageligt præget af hendes nyeste udgivelse Working Class Woman og hendes forrige Adieux Au Dancefloor. Der er en stor sammenhæng mellem de to albums, hvor stilen mellem dem trækker tråde fra Acid-Techno og Tech-House. Hele koncerten var derfor et stærkt opbygget fort af elektroniske sammensatte mursten, der stod sikkert og aldrig var i fare for at styrte under vægten af svage og intetsigende numre.

Der blev skiftet mellem forskellige tempi i forskellig intensitet, så man fik alle sider med af Marie Davidsons musikalske univers med. Der var også glidende overgange mellem forskellige numre, hvilket var med til at binde en række af sange sammen, så der sjældent kom trælse knæk i den hypnotiske stemning. Ens tidsfornemmelse blev sat ude af spil, da man nærmest i en trance forlod Lille VEGA i små øjeblikke. Det lød til at sangene var gjort længere, så man fik understreget den hypnotiske klubverden, som Marie Davidson kommer fra.  

Desværre blev Lille VEGA ikke helt gjort til den festklubsal, som jeg er sikker på at Marie Davidson kan skabe. Det er på trods af, at det var en fredag aften, så man skulle tro, at alle i salen ville være med på at danse røven ud af bukserne og slippe deres hæmninger. Den gruppe mennesker, der stod helt forrest, førte klart banneret flot, men resten af salen var ikke helt på samme bølgelængde af en eller anden grund. Måske fordi der var enkelte dele af de fremmødte, som virkede til at være der for hendes stærke “Work It”, hvilket påvirkede helhedsstemningen. 

Den stærke selvkærlighedsklubhymne “Work It” fik en kæmpe applaus fra publikummet, og det var også her, koncerten nåede sit højdepunkt. På trods af jeg savnede en meget højere bas i sangen, skabte den en eufori i hele salen. Dog skal det siges, at lyden under hele koncerten var virkelig god, hvor især de perkussive synths og tørre beats ramte en i hovedet og blev ført gennem hele kroppen og ned til fødderne. Marie Davidson sørgede for, at man ikke kunne stå stille, og jeg vil sørge for at fange hende, næste gang hun kommer til Danmark.

Kaare Schou Nygård
kaareschounygard@bandsoftomorrow.com