19 jul Freja Kirk – Musik i Lejet 2019
Foto: Majbritt Press
Tidspunkt: Fredag den 19. juli kl. 18.15
Scene: Bodega
Sangerindens performance bød på lækre vokalharmonier, forførende arrangementer og meget mere end bare catchy hook-lines.
[rwp_box id=”0″]
Der blev fyldt godt op under Bodega-teltet, da Freja Kirk skulle til at indtage den intime scene fredag aften. Sangerinden, der medbragte hele seks mand på scenen, fik hurtigt markeret sin tilstedeværelse med ordene “this pussy gone wild”, som satte godt gang i de forventningsfulde festivalgæster.
Den scenevante Kirk blev bakket godt op af sit velspillende band, hvor især koret og saxonisten brændte igennem. Der er ingen tvivl om, at sangerinden gjorde et stort indtryk på den danske musikscene med debut-pladen Monophobia i 2014, som introducerede os til hendes nærværende R&B-univers. Men de gåsehudsfremkaldende klaverballader har i de seneste år taget en drejning mod et mere eksperimenterende lydbillede, der udfordrer de konventionelle popformler. Selvom Kirk også leverede inderlige og stille øjeblikke til koncerten, var der gang i tempoet en stor del af vejen, og når jeg til tider tænkte at sangene blev lidt for ensformige, overraskede Kirk og bandet gang på gang.
Dansefødderne kom i gang fra start med “Young Nights”, hvor Kirk formåede at holde en intens publikumskontakt med sin overlegne vokal, der skiftede mellem bløde fraser og en nervefuld, hæs klang.
Den karismatiske og beskedne frontkvinde fik også de forreste rækker til at skrige på den sexede og tilbagelænede “Fine Things”, som for alvor fik fløden til at strømme ud gennem højtalerne.
Men ligesom man havde fået en god portion af alt det søde, startede et dansabelt afrobeat efterfulgt af hendes nyeste single “Mirror, Mirror”, der igen satte lidt kant på de ørehængende numre.
Koncerten peakede under et længere outro stykke på “Lost Intention”, hvor et soulet kor krøb helt ind under huden, og bevidnede det musikalske band og en optræden i vaskeægte live-stil med plads til improvisation og lækre detaljer.
Alt i alt, havde sangerinden publikum i sin hule hånd, som blandt andet kunne mærkes under et nyt funky nummer, der endte i et call-respons mellem crowdet og Kirk. Og da sangerinden på sidste nummer kom ind i bar overkrop, gik teltet for alvor amok og koncerten endte lige præcis, som den skulle – i stor jubel og klapsalver.