fbpx

#RF19: 10 must-see koncerter fra fredagens program

Foto: Aldous Harding//PR

Der er mange navne at skulle overskue i Roskildes omfattende program. Derfor guider vi dig hver dag igennem et udpluk af koncerterne, så du ved, hvad du ikke må misse udover hovednavnene, som i dag blandt andet tæller Vampire Weekend, Wu-Tang Clan og Robyn.
Nogle af teksterne er uddrag fra vores store guide til hovedprogrammet, som du finder her. 

Cupcakke (US)

Hvornår: Kl. 12.00
Hvor: Apollo

Selvom Cardi B er det store, kvindelige rap-navn på plakaten, er CupcakKe et mindst ligeså interessant indslag på den front – ja på hiphop-programmet generelt. Det er svært at tro på, at Elizabeth Eden Harris, aka CupcakKe, startede sin musikalske karriere med religiøse digte og kirkeoptrædener, for sange som “Deepthroat”, “Spider-Man Dick”, “Vagina” og “Best Dick Sucker” hører næppe hjemme i Guds hus. På Roskilde er der dog plads til de sexpositive tekster, der ikke lægger fingrene imellem og faktisk også sagtens kan referere til noget større end sex alene – CupcakKe har for eksempel også et nummer med titlen “LGBT”. Hvis du vil rystes lidt i din grundvold og føle dig fri for en stund, så leverer Chicago-rapperen højst sandsynligt den rigtige fest at gå til.

Aldous Harding (NZ)

Hvornår: Kl. 15.00
Hvor: Avalon

Aldous Harding, født Hannah Harding, har været en markant stemme på den internationale indie-folk-scene, siden den selvbetitlede albumdebut fra 2014 og i særdeleshed siden den anmelderroste opfølger Party fra 2017. Med international anerkendelse og det toneangivende indielabel 4AD i ryggen har Harding fortsat sit togt, og på albummet Designer fra april i år går sangerinden og sangskriveren fra New Zealand fortsat i nye retninger med kryptiske og til tider nærmest psykedeliske kompositioner, og helt stille og tilbagelænet folk. At Aldous Harding præsenterer sin gode sangskrivning med en lige så godt vokal er blot endnu en grund til, at du skal fange hende på dansk grund, når nu Roskilde har serveret muligheden for næsen af dig. 

Jungle (UK)

Hvornår: Kl. 16.00
Hvor: Arena

Den britiske duo Jungle udgav i 2014 deres selvbetitlede debutalbum, som i den grad sparkede karrieren igang for de unge multiinstrumentalister fra London. Tom McFarland og Josh Lloyd-Watson er i front hos musikkollektivet, der siden den succesfulde debut med numre som “Busy Earnin’” og “Time” er kommet med opfølgeren For Ever. Det er et album, der byder på endnu flere groovy numre, med deres velkendte og elskede blanding af funky basgange, poppede melodier, perlende synthesizers og soulfyldte akkorder. Gruppen har senest besøgt dansk jord på Roskilde i 2015 i et pakket Avalon-telt, og de vil nu indtage den lidt større scene Arena. Den tror vi sagtens, de kan fylde ud. 

Ross From Friends (UK)

Hvornår: Kl. 16.00
Hvor: Apollo

Har du hørt det? Ross fra Venner bringer sine sprøde lo-fi house beats til Roskilde!! Okay, nej, Ross from Friends er i virkeligheden Felix Clary Weatherall fra England, og han har ret hurtigt fået skabt noget af en røre omkring sig i house-undergrunden. Efter at have markeret sig på scenen med en række EP’er (med You’ll Understand fra 2017 som den mest bemærkelsesværdige) udgav han sidste år debutalbummet Family Portrait på den fremadtænkende producer Flying Lotus’ label Brainfeeder. Den britiske kunstner tager sit live-band med på scenen, så du kan glæde dig til at se Ross og alle vennerne på Apollo-scenen i eftermiddag.

Weyes Blood (US)

Hvornår: Kl. 18.00
Hvor: Pavilion

Der er mange stærke indie-rock-kvinder på årets program – Lucy Dacus, Julien Baker, Stella Donnelly – blandt andet – og så er der Weyes Blood med det borgerlige navn Natalie Mering. Hun udgav selv sit debutalbum i 2011, og allerede dengang var kvaliteten så høj, at opmærksomheden blev rettet mod det unge talent. Mexican Summer, et amerikansk indie label, der blandt andet også huser indie-bastioner som Ariel Pink, Connan Mockasin og Cate Le Bon, tog Weyes Blood under deres vinger, og de udgav i 2014 hendes andet album. Stille og roligt fik Mering konstant arbejdet sig op med sin melankolske og hjerteskærende sangskrivning, og mens gennembruddet for alvor kom med 2016-pladen Front Row Seat, er den seneste udgivelse Titanic Rising (udgivet via Sub Pop) også et godt sted at starte, hvis du vil lære Weyes Blood bedre at kende. Titlen taget fra den populære film beskriver faktisk rigtig fint det filmiske og billedlige musiklandskab, Weyes Blood så svævende og let som ingenting (lyder det som) bevæger sig i. 

Hans Philip (DK)

Hvornår: Kl. 19.00
Hvor: Arena

Det var nok de færreste, der blev glade for nyheden om, at Ukendt Kunstner ville gå hvert til sit for godt og vel to år siden. Med da Hans Philip tidligere på året debuterede som soloartist, var det da et stort plaster på såret for de mange fans. Artisten har dog fundet et helt nyt udtryk frem og leverer nu blød, Frank Ocean-lignende R&B-musik. Selvom han har lagt dele af hiphop-stilen på hylden, er der stadig en smule plads til dét, man kender Hans Philip allerbedst for – nemlig hans talent for rap, som kommer til udtryk på nummeret “Saa Blaa” fra debutalbummet Forevigt, der udkom den 17. marts i år. Da Hans Philip i starten af juni måned spillede på Heartland Festival, var han i følge vores anmelder tydeligt mærket af, at det var hans første koncert som soloartist, men mon ikke han nu har vænnet sig lidt mere til solist-tilværelsen? Du kan lære ham bedre at kende i vores portræt af den dygtige artist lige her.

Yves Tumor (US)

Hvornår: Kl. 20.15
Hvor: Gloria

I slutningen af februar spillede den eksperimentelle kunstner Yves Tumor til Journey Fest. i Den Grå Hal, et show der »fuldstændig som forventet var fuldstændig uforudsigeligt«. Vi er helt overbeviste om, at det er den form for live-optræden, der klæder det paranoia-infuserede og kaotiske musik-univers, den amerikanske kunstner har bygget op siden debuten i 2016. Til Journey savnede vi desværre et band på scenen, som forhåbentlig bliver en tilføjelse til showet på Roskilde. Hvis du møder op ved Gloria klokken 20.15 har vi kun et råd til dig: Expect the unexpected!

black midi (UK)

Hvornår: Kl. 21.00
Hvor: Pavilion

Det er svært, hvor man lige skal begynde i beskrivelsen af britiske black midi. Man kan selvfølgelig starte med baghistorien, som er, at de blev udnævnt til det mest hypede navn i Londons undergrund, inden de havde udgivet et eneste nummer. Og generelt var den jazz-inspirerede postpunk-gruppe sparsomme med udgivelserne – altså lige indtil den den 21. juni så endelig slap en hel bunke sange, som tilsammen udgør debutalbummet Shlagenheim. Du kan lige så godt lade være med overhovedet at prøve at følge rytmerne i black midis musik, for hvordan næste takt falder, ved kun gutterne selv. Det gør et live show med black midi til konstant udfordrende og konstant overraskende.

Sons of Kemet XL (UK)

Hvornår: Kl. 00.15 (natten til lørdag)
Hvor: Pavilion

Er du klar til at gå i trancetilstand med den London-baserede jazz-kvartet Sons of Kemet XL i nat? Kvartettens blanding af afro-caribisk percussion, og freejazz-inspirerede blæsersoli vil uden tvivl vække kroppen til live og sætte den psykedeliske stemning i gang. Gruppen består blandt andet af det fremadstormende bandmedlem Shabake Hutchings (der iøvrigt også spiller med i lørdagens act The Comet Is Coming), som i stil med Kamasi Washington er ved at cementere sig som et af de mest innovative frontmænd på den internationale jazzscene lige nu. Du kan forvente masser af truttende horn og polyrytmik, når kvartetten spiller den tidlige lørdag ind med deres eksperimenterende numre.

Octavian (UK)

Hvornår: Kl. 02.30 (natten til lørdag)
Hvor: Apollo

Octavian er et af de der navne, du på Roskilde har mulighed for at se, før det stikker helt af. Det er for længst stukket af i hjemlandet England, hvor rapperen fra Sydlondon tog sine første skridt i retning af en lovende karriere inden for primært hiphoppen, men med nøk til både dance og R&B. Drake anerkendte tidligt i forløbet Octavians talent, og det var selvsagt et afgørende øjeblik for kunstneren, som flere af den grund fik øjnene op for. Senere har artister som Mura Masa og Diplo også arbejdet sammen med den innovative ordsmed, som kan få et spillested til at føles som en beskidt natklub det ene øjeblik, og et sveddryppende hiphop-venue det næste.