fbpx

KOPS – Roskilde Festival 2019

Foto: Simon Zahrtmann
Scene: Countdown
Tidspunkt: Søndag den 30. juni kl 22.30

Til koncerten med “Salvation”-hitmageren stod man som sild i en tønde, men det glemte man heldigvis hurtigt, da musikken startede, og den gode dansestemning spredte sig blandt publikum.

KOPS – Roskilde Festival 2019
4 / 5 Anmeldelse

Man går aldrig galt i byen med KOPS og da slet ikke med vocoder, og det beviste artisten endnu engang til sin hidtil største koncert blandt danseglade festivalgængere. Efter en intro bestående af den velkendte melodi fra Super Mario, trådte KOPS ind på scenen sammen med sit band, men overraskende nok havde han i dagens anledning smidt sine karakteristiske overalls. Han lagde ud med det fængende nummer “Sorry not sorry” og kom fra start af vidt omkring på scenen.

Det var meget tydeligt at mærke, hvor berørt og taknemmelig Oskar Kops Kronback var, og han kom da også med følgende kommentar: “Fuck det er sygt det her, jeg er fucking nervøøøøøs”.

Der er ingen tvivl om, at KOPS formåede at starte en fest foran Countdown-scenen, og han opfordrede ligeledes til at ryste sin “ass”, hvilket man må sige, at folk tog til sig. I løbet af koncerten præsenterede han os for hele to nye tracks, som endnu ikke er udgivet – først nummeret “4 Eyes” og efterfølgende “Changed” – og der er i den grad noget at glæde sig til. På trods af at de to nye numre var fuldstænding ukendte for de mange festivalgængere, formåede han alligevel at holde dansegulvet kørende.

Hele koncerten igennem var der god energi fra KOPS, hvilket i øvrigt også gjalt det faste band, han havde taget med sig på scenen. Jeg blev også præsenteret for min første moshpit til en pop-koncert (det plejer jo oftest at foregå til hiphop- og rockkoncerter), og selvom jeg blev mast imellem to store circle pits, fortsatte festen.

Det tegner godt for den fremadstormende artist, som på kort tid har arbejdet sig opad på den danske musikscene, og det var selvfølgelig det millionstreamende nummer “Salvation”, som vakte størst glæde og begejstring fra publikum. Der blev sluttet af med min personlige favorit “Takes 1 2 know 1”, og her var der stadig ikke et øje tørt. Selvom lyden godt kunne have fået et nøk op, var der ikke en finger at sætte på den performance, KOPS leverede, så man må sige, at det var en vellykket Roskilde-debut for artisten.

Amanda Bloch
amandabloch@bandsoftomorrow.com