Oh Land – Northside Festival 2019

Foto: Nikoline Skaarup
Scene: Green Stage
Tidspunkt: Lørdag den 8. juni kl. 17.45

Oh Land leverede et næsten fejlfrit show, som desværre afsluttede en smule antiklimatisk.

[rwp_box id=”0″]

Den folkekære Oh Land, aka Nanna Øland Fabricius, trådte ind i en ekstravagant hvid tyldkjole og satte sig ved et stort flygel midt på scenen. Med saxofon, modulær-synthesizer og masser af dybe tammer på trommesættet var der lagt op til en storslået fornøjelse i selskab med det højtelskede multitalent, der senest har lavet en masse musik til ballet, teaterforestillinger og været den pædagogiske dommer i både Voice Junior og X-Factor i bedste sendetid.

I starten af maj måned landede Oh Lands femte studiealbum Family Tree, hvor sangerinden er gået tilbage til klaveret som udgangspunkt for sin sangskrivning. Det har udformet sig til nogle klaverbaserede storslåede ballader med minimalistisk instrumentation. Den erfarne kunstner starter da også sin koncert med sangen “Human Error”, der på bedste vis gav publikum en blød introduktion til de stille numre. Herefter hoppede Oh Land tilbage til sit ekstremt populære selvbetitlede album fra 2011 og spillede “Perfection” og “Wolf & I”, hvor hendes smukke og karakteristiske klang omfavnede de trætte festivalsgæster.

Sangerindens set-liste fortsatte med flere nye numre. “Family Tree”, “Brief Moment” og “Speak To Me With Love” gjorde sig godt på den store festivalsplads, og i bedste Hollywood film-stil stak solen sit hoved frem bag de grå skyer (for første gang i dag) under nummeret “Sunlight”. Oh Land charmerede og takkede da også solen bagefter. Hendes faste tag i publikum blev endnu stærkere, da hun på sympatisk vis ærede First Aid Kit, som hun erstattede i programmet, med et cover af deres hit “Fireworks”. En rigtig crowdpleaser, som blev efterfulgt af “Sleepy Town” og “Renaissance Girls” fra Wish Bone (2013). Det vækkede det forventlige publikum endnu mere og nu blev poptoget for alvor startet.

Det kendetegnende kor-loop i “Sun Of Gun” startede og alle skrålede hurtigt med på gennembrudshittet. Paraden fortsatte med “White Nights”, hvor publikum igen klappede og sang med hele vejen. Koncerten peakede på alle måder med de velkomponerede popnumre, som alle elsker og kender hende for. Oh Land kunne nemt have sluttet på toppen, men i stedet bliver afslutningsnummeret “Open” en følelsesladet og antiklimatisk oplevelse. Sangerinden lod al luften ud af ballonen de sidste tre minutter. Ærgerligt at en ellers perfekt setliste og et fuldstændig gennemført show blev afsluttet på den måde.

Ida Hummelgaard
idahummelgaard@bandsoftomorrow.com