Eagles of Death Metal – Copenhell 2019

Foto: Majbritt Press
Scene: Pandæmonium
Dato: Onsdag den 19. juni kl. 21.00

Med en stor charme og masser af karisma indtog Jesse Hughes og Eagles of Death Metal Pandæmonium-scenen på Copenhells opvarmningsdag. Potentialet for en kæmpedansefest var der, men ikke alle blandt publikum var med på energien. Eagles of Death Metal spillede dog overbevisende og udadvendt.

[rwp_box id=”0″]

Jeg har aldrig set Eagles of Death Metal før, må jeg indrømme, men sikken et indtryk, bandet kan gøre på én. Det er et venneprojekt mellem Jesse Hughes og altmuligtmanden Josh Homme (som ikke spiller live med bandet), og det er udtrykket for deres fællesinteresse for traditionel rockabilly og boogie-rock, som de selv har givet et mere råt twist og blandet med en garagerock-lyd, som fungerer perfekt til en fantastisk liveoplevelse.

Jesse Hughes var en fantastisk karismatisk frontmand, der ikke var bange for at fjolle lidt rundt og vise sine danseevner. Hoftesving vekslede mellem hans let genkendelige riffs, og det var svært ikke at blive smittet af den høje energi, som bandet udviste. Der var en klar lyst til at starte en kæmpe dansemesse fra bandets side af, men den blev kun til dels gengivet af publikum.

Eagles of Death Metal spillede nemlig suverænt sammen, men desværre var der blandt publikum en akavet blanding af folk der stod stille, og grupper af mennesker der gav den gas. Hughes spillede alligevel med stor entusiasme for alle de fremmødte, og bandet fik da med sange som ”Complexity” og ”I Want You So Bad” rykket til selv de mest stillestående.

Desværre bestod sættet også af et kikset David Bowie-cover. Det var sangen “Moonage Daydream”, der blev ført igennem en ligegyldig og langsommelig rockcover-nummer 394, hvor Jesse Hughes sang, som var han til et karaokeevent. Coveret var ikke interessant og mest af alt et ærgerligt stort bump på vejen for en ellers hurtigt fræsende rockboogie Cadillac.

Eagles of Death Metal sluttede heldigvis koncerten stærkt af. Bandet skød med seksløbere og beskidte riffs under hele vejen igennem, og havde tydeligvis et mål med koncerten, som var at skabe en skør og underholdende stemning for Copenhells fremmødte. Og det lykkedes de også med.

Alle billeder: Majbritt Press

Kaare Schou Nygård
kaareschounygard@bandsoftomorrow.com