#NS19: Tove Lo fortalt med fem sange

Foto: Universal Music Group

Danmark gæstes af mange store kunstnere under NorthSide, og torsdag aften er det Tove Los tur til at kaste stjernestøv af sig. Vi sætter fokus på en artist fra hver dag af NorthSide, så du ved lidt om den person, du kigger på, græder til, danser til, krammer til, eller hvad du nu kommer til at gøre under koncerterne.

Svenske Ebba Tove Elsa Nilsson er for de fleste bedst kendt under sit kunstnernavn Tove Lo. Den 31-årige sangerinde kommer fra Djursholm, en forstad til Stockholm, hvor hendes musikalske karriere tog sine spæde skridt i forbindelse med hendes gymnasietid på Rytmus Musikgymnasium. Her startede hun og nogle venner rockbandet Tremblebee, som endte med at være et kort kapitel i Lo’s karriere, før hun valgte at kaste sig ud i livet som soloartist. I 2012 udgav hun debutsinglen “Love Ballad”, uafhængigt af et pladeselskab, og selvom succesen lige var et par år undervejs, så er Lo i dag en af de stærkeste kvindelige stemmer indenfor moderne popmusik.

Vi guider dig igennem fem skelsættende numre fra karrieren.

“Habits (Stay High)” (2014)

Det var først på andensinglen “Habits (Stay High)”, at Tove Lo fik den musikalske anerkendelse, hun fortjente – faktisk så meget, at hun blev signet hos Universal. Den her single er for alvor det, der prikker hul på Tove Los kommende musikkarriere. Det bliver den første af mange sange, der handler om rastløsheden ved ulykkelig kærlighed, mens det hele er pakket ind i et dystert lydbillede, der alligevel bliver løftet med Tove Lo’s vokal som melodisk omdrejningspunkt. Se en lidt yngre Lo smadre sig igennem en bytur med drinks, stoffer og et knust hjerte i musikvideoen herunder.

“Talking Body” (2014)

Grunden til, at den her er røget med på listen over tracks, der kan beskrive den svenske pop-sangerinde, er, at det her nummer er det første, hvor Tove Lo begynder at bevæge sig i den mere provokerende og seksuelle retning, som senere har været med til at definere hende. Nummeret er fra Tove Lo’s debutalbum Queen Of The Clouds, og selvom sangen er en forholdvis uskyldig fortælling om et one night stand, som man har hørt om så mange gange før i popsange, skiller den sig alligevel ud. Lo er nemlig ikke bleg for at fortælle, at det er hende, der har en uhæmmet lyst – det er ikke kun fyren, der skal have fortrinsret på dét. Tove Lo etablerer sig her som en af fortalerne for, at kvinder har en lige så aggressiv og seksuel drivkraft som mænd, og at de også kan være styret af deres lyst fremfor tryghed og kærlighed.

“Cool Girl” (2016)

På det her nummer er Tove Lo gået væk fra selvmedlidenheden, som vi fandt på “Habits (Stay High)” og kører videre ud af sporet som en selvkørende og uafhængig partner i et dysfunktionelt forhold – en såkaldt Cool Girl. Sangen indgår på Tove Los andet album Lady Wood, hvor der er lavet en (+18) 31 minutters lang musikvideo kaldt “Fairy Dust”. “Fairy Dust” hvisker linjerne ud mellem, hvad man kan tillade sig som kvinde, mand, veninde, feminist og popsanger – du kan se den her. Desuden væltede musikvideoen internettet, da man til sidst i videoen kan se den svenske sangerinde røre ved sig selv – fuldstændig hæmningsløst. Ifølge Lo har selvkærlighed og onani været et tabu blandt kvinder alt for længe, og hendes agenda er nu blevet at udfordre tankemønstrene omkring emnet. Denne provokerende måde at råbe op om frigørelse på bliver fra nu af Tove Lo’s varemærke, og det der definerer hende som en af de mest eksperimenterende og aktivistiske stemmer inden for moderne popmusik.

“disco tits” (2017)

Efter at være blevet et velkendt navn indenfor musikkens verden fortsætter Lo den musikalske karriere med udgivelsen af sit tredje album Blue Lips (… omvendt af Blue balls – get it?), hvor den kvindelige seksualitet og drivkraft endnu engang er omdrejningspunktet. Selvom det er en fortsat fortælling af Lady Wood, er tonerne gået væk fra det dystopiske og mørke udtryk til at være mere dansable og up-beat. Her er førstesinglen “disco tits” et godt eksempel på, at man sagtens kan fortælle om kvinders ret til en fri seksualitet, mens man har en fest. Med forvrængede stemmesamples og 80’er-lignende toner inviterer Lo ind til en stor hyldest af bryster, fest og kærlighed. Tits skal også vise sig at blive en stor del af Lo’s image, da det også er i sammenhæng med turnéen til Blue Lips, at hun begynder at flashe sit forparti til sine koncerter. Hun har udtalt i et interview med MTV:
Jeg hader, når der er nogen, der fortæller mig, at jeg ikke kan gøre noget, bare fordi jeg er pige – så får jeg dobbelt så meget lyst til at gøre det. For mig er det underligt, når folk siger, at de ikke er feminister. Hvordan kan du ikke gå op i lighed? Jeg synes, alle der har lyst til at vise deres bryster, skal have lov til det.

“Bitches (feat. Charli XCX, Icona Pop, Elliphant & ALMA)” (2017)

I takt med Tove Lo’s stigende anerkendelse og karriere vokser hendes musikalske omgangskreds sig også større. Hun kan allerede nu prale af, at have samarbejdet med Major Lazer, Coldplay og Alesso. Det mest fremtrædende og gennemslagskraftige nummer, hun har samarbejdet på, er i midlertid i selskab med Charli XCX, Icona Pop, Elliphant & ALMA, som er et remake af Lo’s eget nummer “bitches” fra Blue Lips. Den hårdtslående, kvindelige alliance giver nemlig det oprindelige track lige dét ekstra spice, med et rappende C-stykke og lækre vokaloverlægninger i omkvædet. Og så er der en ret grineren musikvideo til:

Tove Lo spiller på Green Stage torsdag eftermiddag klokken 15.15.

Johanne Nedergaard
johannenedergaard@bandsoftomorrow.com