fbpx

Georgia: »Jeg er her for at blive og ikke bare for at lave ‘One-Hit Wonders’«

Foto: Hollie Fernando

Det var en magtdemonstration af en koncert, der mødte mig, da Georgia indtog scenen under dette års The Great Escape Festival. Kvindelig empowerment og dansable vibes er nok de ord, som bedst beskriver koncertoplevelsen, og måske endda også de ord, som – udover “multitalent” – bedst beskriver sangerinden og hendes musik i det hele taget. Jeg var så heldig at få en snak med den dygtige musiker kort forinden hendes koncert.

En ydmyg, venlig og stærk kvinde. Det er mit førstehåndsindtryk, af den Northside-aktulle Georgia, som jeg møder i et lille transportabelt skur bag den scene, hun en times tid senere skal spille på under The Great Escape Festival i England. »Undskyld, jeg gaber, når jeg bliver nervøs,« siger hun, mens hun diskret holder sig for munden. Hun introducerer sig selv som en sangerinde, sangskriver og producer fra London, der hverken spiser gluten eller drikker alkohol, og så er hun desuden veganer, elsker skandinavisk popmusik og er en vildt dygtigt trommeslager.

Fik musikken ind med modermælken

Med en musikerfar (Neil Barnes), der i 90’erne var med til at præge den elektroniske rave-scene i bandet Leftfield, og en mor, der lyttede til folkrock (mest af alt Joni Mitchell), R&B og disco, er Georgia vokset op med pumpende stortrommer og elektroniske synths omkring sig. Det har i dag ført til en lyd, hun selv beskriver som »fremadtænkende popmusik.«

Jeg fik fra en tidlig alder en sammensmeltning af elektronisk musik, disco, rock og pop – så jeg er vokset op i et meget musikalsk hus, og jeg tror, det har hjulpet til udviklingen af min musikalitet, siger hun, og uddyber:

– Jeg bruger en struktur, man kender fra popmusik. Mine nyeste sange er meget inspireret af 80’erne – især af sådan nogen som Depeche Mode og Chicago House.

En 80’er-klingende lyd var også den første tanke, der slog mig, da jeg hørte artistens seneste single ”About Work The Dancefloor”, som du passsende kan lytte til, mens du læser videre.

– Jeg skrev sangen efter en weekend, hvor jeg dansede på klubber rundt omkring i Berlin. Jeg drak ikke og tog ikke nogen stoffer – jeg var bare ædru på de her natklubber, lyttede koncentreret til musikken og observerede folk på dansegulvet. Jeg så mennesker, der blev forelskede og mennesker, der havde det dårligt, og mennesker der bare var i deres helt eget univers, og så tænkte jeg; det her er super vigtigt, og så kliché, som det end lyder, er dansegulvet stadig et virkelig vigtigt sted, hvor folk kan eksperimentere og være en smule mere hedonistiske, svarer Georgia, da jeg spørger ind til, hvordan tracket blev til.

Processen bag “About Work The Dancefloor” passer super godt med den tilgang, Georgia har til musikken generelt; at hun ønsker at føle noget:

Det vigtigste for mig, når jeg laver musik, er, at jeg får noget ud af det. Om det så er en følelse, eller om det er noget andet. Jeg vil gerne føle noget. Min musik er meget emotionel og jeg tænker, at selvom det er lidt en kliché, er musik ren terapi for mig – så jeg vil gerne føle noget, når jeg skaber noget. Jeg vil ikke bare gøre det for at gøre det. 

»Jeg ønsker, at hele min rejse skal være en udvikling«

Fra udgivelsen af sit selvbetitlede debutalbum til de nyeste udgivelser har Georgia brugt en masse tid på »at eksperimentere med at være disciplineret og ikke tilføje for mange lag i musikken,« som hun selv udtrykker det. Det har ført til en mere let tilgængelig lyd, som udover at kunne høres på “About Work The Dancefloor”, også kommer til udtryk på hendes hidtil mest streamede track ”Started Out”.

– Det første album var meget et eksperiment. Jeg gik bare i studiet uden nogen omkring, som kunne give mig råd. Det var bare mig alene, som eksperimenterede, og da albummet kom ud, fik jeg en pladekontrakt og et management, og pludselig vidste jeg fuldstændig, hvordan jeg ønskede at udvikle min lyd, og hvad jeg behøvede at gøre i forhold til mit hjemmearbejde. Jeg ændrede min livsstil, stoppede med at drikke og fokuserede fuldtid på musikken. 

Og lige nøjagtigt “udvikling” er nøgleordet i Georgias karriere: »Jeg ønsker, at hele min rejse skal være en udvikling og at fortsætte fremad og sprede min musik rundt omkring,« siger Georgia, og tilføjer: 

– For mig betyder dét at udvikle sig at fortsætte fremad. Jeg er her for at blive og ikke bare for at lave ’One-Hit Wonders’. 

Jeg håber virkelig, at der er noget om snakken, når hun siger, at hun er kommet for at blive, for jeg er bestemt ikke færdig med at beundre det dygtige multitalent. 

Georgia spiller på NorthSide lørdag kl. 19.00 på Red Stage.

Amanda Bloch
amandabloch@bandsoftomorrow.com