fbpx

Hans Philip – Heartland Festival 2019

Foto: Nicolai Hildebrandt
Scene: Highland
Tidspunkt: Lørdag d. 1. juni kl. 15.45

Hans Philip har stort potentiale for at blive en stærk live-artist, men han formåede desværre ikke at få publikum helt med ved hans debutkoncert på Heartland Festival lørdag eftermiddag.

Hans Philip - Heartland Festival 2019
3 / 5 Anmeldelse

Det var den yngre del af Heartland-publikummet, der var mødt op foran Highland-scenen, da Hans Philip skulle spille lørdag eftermiddag, og området summede af spændingen forud for den tidligere Ukendt Kunstner-artists koncert.  

Det var Hans Philips allerførste koncert som soloartist, efter at han for to år siden gik i opløsning fra det succesfulde Ukendt Kunstner, og det kunne man også godt mærke. Med sig havde han taget et band med bestående af en trommeslager, bassist, guitarist og keyboardspiller, som ligesom Hans Philip også virkede som om, de lige skulle blive trygge ved situationen om at stå på Highland-scenen foran mange hundrede folk.

Næsten hele første del af koncerten virkede det som om, at der var en forventningsafstemning, der var gået galt mellem ham og publikum. Det var svært at finde ud af, om folk var kommet for at varme op til aftenens fest med en øl i solen, eller fordi de rent faktisk var kommet for at høre Hans Philips nye soloudspil.

Først efter nogle sange virkede Hans Philip og publikum til at finde hinanden i sangen “Et studie i overtænkning”, hvor rytmikken i sangen fik lov at træde frem, og Hans Philip dansede hen over scenen, mens han råbte “Hvor er det rart at være tilbage!”

Dette fortsatte hen i “Dagdrøm [1]”, hvor folks fokus for alvor blev indstillet på Hans Philips halvt sang/halvt rap, og hvor hans nye minimalistiske, let jazzede stil blev udfoldet af bandet.

Koncerten bestod primært af sange fra Hans Philips nye album, Forevigt, fra marts i år, men der var også plads til et par nye numre samt et cover af Danseorkestrets “Sidste Skrig”, hvor sidstnævnte med dets langsomme tempo og lidt for poppede udtryk desværre fik publikums fokus til at ryge igen.

Som sagt var Hans Philip tydeligt mærket af, at det var hans første koncert som soloartist. Derfor var han også meget opmærksom på publikum, hvilket resulterede i lidt for mange spørgsmål om, om folk nu havde det okay, og om det gik godt.

På trods af den tydelige nervøsitet tog han også nogle chancer under koncerten, og han skal have ros for at afslutte koncerten med nummeret “Tilbage”, som han fremførte helt alene på scenen ved klaveret.

Når Hans Philip og publikum fandt hinanden, var det en meget smuk koncert, og Hans Philips nye stil som kunstner passede utrolig godt til Heartland Festival. Der var dog desværre lidt for langt mellem disse øjeblikke, og derfor blev det ikke helt til den ønskede debut for Hans Philip som soloartist. Man kunne dog tydeligt mærke potentialet, og mon ikke der kommer flere af de magiske øjeblikke, når han finder sig lidt mere tilrette i sin nye rolle.  

Ditte Nebeling
dittenebeling@bandsoftomorrow.com