fbpx

Goss – Heartland Festival 2019

Foto: Maja Kongegaard Bramm
Scene: Prxject Stage
Tidspunkt: Torsdag d. 30. maj kl. 17.30

Goss spillede en energisk og publikumsnær koncert på Heartlands første dag, som efter en lidt usikker start viste ham som en alsidig kunstner.

Goss - Heartland Festival 2019
4 / 5 Anmeldelse

Heartland havde efterhånden fået et par byger ned over sig, da Goss skulle spille sin koncert på Prxjects-scenen klokken 17.30. Så mens bandet, bestående af en trommeslager og en guitarist, som samtidig styrede produktionerne og stillede op, blev scenen tørret ren og teltdugene tømt for vand.

Regnen kunne dog ikke holde publikum væk fra scenen, og da Mads Damsgaard aka Goss trådte op for at begynde sit set, var pladsen foran Prxjects stort set fyldt.

Goss har ligesom Heartland rødder i det sydfynske, og han var altså på hjemmebane til denne koncert. Koncerten skulle dog lige i gang, før man kunne se Goss føle sig rigtig hjemme. Især i de første par numre, “Don’t Fade Away” og “Fever Ray”, virkede Mads Damsgaard lidt distanceret tenderende til det nervøse. Energien steg dog, jo mere han sang sig varm. Det viste sig især i “Ijotwiyda”, hvor han gav sin stemme frit løb, og publikum for alvor begyndte at bevæge sig med ham, og i “There’s Just So Much a Heart Can Take” hvor han gik ud og sang blandt publikum.  

Der, hvor Goss virkelig overvandt sit publikum, var i hans cover af Majical Clouz’ “Silver Car Crash”. Han fremførte de to første vers helt a capella, og det viste en skrøbelighed og sårbarhed, der gjorde koncerten dét stærkere. Her viste Goss sin alsidighed som kunstner, og det løftede oplevelsen i høj grad.

Herefter var der kun en vej for koncerten, og det var opad. I koncertens sidste numre viste Goss sig som en selvsikker kunstner med god kontakt til sit publikum, og koncerten viste endnu mere alsidighed, da Goss som sidste nummer præsenterede et uudgivet, langt mere rocket og råt nummer, som angiveligt skulle være hans fars nye yndlingsnummer.

Alt i alt var koncerten en flot og alsidig præstation fra Goss’ side, som efter en lidt rocky start i den grad fik fodfæstet.

Ditte Nebeling
dittenebeling@bandsoftomorrow.com