fbpx

mags: »For mig har sangskrivning altid været som at skrive dagbog for andre mennesker«

Foto: Elisabeth Eibye

mags er Danmarks helt nye pophåb og med to velmodtagede singler og debut-EP’en ’conversations i’ve had with my self’, har hun på kort tid allerede markeret sig som en lovende sangerinde og sangskriver på den danske musikscene. Selvom det ikke altid har ligget i kortene, at den unge artist skulle gå musikkens vej, har hun efter flere afsporinger nu indset, at det er her, hun hører til.

Den 23-årige sangerinde mags er med sit borgerlige navn Margrethe opvokset i Jylland og nu bosat i København. Hun kommer fra en lille by, hvor hendes jævnaldrende primært dyrkede sport eller havde andre interesser, og hvor der på daværende tidspunkt ikke rigtig var andre, der lavede musik. Af den grund var det ikke ligefrem forudbestemt, at musikken skulle blive hendes levevej.

– Jeg har prøvet mange gange på ikke at gøre det, fordi jeg tænkte, at der var mange ting, der ville være lidt lettere. Men jeg har spillet og skrevet musik, siden jeg var 13 – så i 10 år nu – og det har bare været tydeligt for mig gennem alle faser, at det simpelthen er det, jeg er bedst til. Jeg tror, jeg har været sådan 15-16 år, da jeg besluttede mig for, at jeg ville prøve at se, om jeg kunne leve af at lave musik. Jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg skulle lave musik, men spørgsmålet har mere været: skal det være det, jeg skal have som levevej?

Universitetsstuderende og popsangerinde på samme tid

På trods af et sideløbende fuldtidsstudie på statskunstskab er den unge sangerinde nu i fuld gang med at slå igennem som popsangerinde. Mange har måske fordomme om, at hvis man skal slå igennem med sin musik, skal man investere al sin tid i branchen, men i følge mags udelukker det ene ikke det andet.

– Jeg synes, at mennesker, relationer og interaktioner mellem dem er vildt spændende, hvilket er både derfor, jeg laver musik og samtidig derfor, jeg læser statskunstskab. Fordi samfundet er indrettet, som det er, bliver man hele tiden skubbet til at tage stilling til hvilken kasse, man gerne vil være i, og der har jeg bare hoppet lidt rundt mellem kasserne – men jeg har aldrig været i tvivl om, at musikken var enorm vigtig og en måde at bearbejde alle de her kasser på. Så i sidste ende besluttede jeg mig for; det er år 2019 – man må godt lave mere end én ting, og jeg tror, at jeg på mange måder er en bedre sangskriver, fordi jeg læser statskundskab og en bedre studerende, fordi jeg laver musik.

Da Margrethe som teenager startede i 1.g, valgte hun musiklinjen. Det fandt hun dog hurtigt ud af, var den forkerte vej at gå: »Jeg syntes virkelig ikke, at det var særlig sjovt. Jeg tror aldrig, at jeg har skrevet mindre musik end det år. Jeg syntes slet ikke, at det var spændende, hvorfor man ikke måtte blande jazz- og bluesakkorder,« griner hun. I stedet drog den udlængselsfulde teenager til Costa Rica, hvor hun boede sammen med 200 mennesker fra 80 forskellige lande, mens hun tog sin gymnasiale uddannelse. Selvom hun var så langt væk hjemmefra, tilbragte hun hver evig eneste aften på en græspæne med sin guitar. Og det er netop altid i selskab med guitaren, at sangene bliver til.

– Jeg har den med overalt. For mig har sangskrivning altid været som at skrive dagbog for andre mennesker. Jeg kan godt lide at skrive digte, og jeg kan godt lide at skrive ting ned. Jeg har altid været meget melodisk og cinematisk i mit hoved, så når jeg tænker tilbage på situationer, udspiller de sig lidt som en film, og sangskrivning er ligesom en måde at få det sonisk ud på.

Ærlighed er omdrejningspunktet

Med sin cinematiske tankegang og guitaren som støttepæl ender sangerinden altid ud med nogle meget ærlige tekster:

– Den gennemgående tråd er, at det starter med mig og mine erfaringer. Jeg kan ikke finde ud af at lyve eller ændre på ord, så det bliver rigtig hurtigt meget personligt og på nogle punkter måske også til en grænse, hvor jeg ville ønske, at jeg måske kunne finde ud af at pakke det lidt bedre ind. Men fordi jeg bruger det som en rejse for mig selv, så ville det slet ikke have samme effekt, hvis jeg begyndte at lyve og lave en alternativ sandhed.

Den tydelige ærlighed har fået mig til at tænke på, om disse fortællinger til tider kan være svære at sende ud i verden, til hvilket mags hurtigt og kontant svarer:

Det helt sikkert noget, jeg havde glemt at overveje, før jeg valgte at udgive min første single. Jeg har lavet en grænse, hvor jeg laver personlig musik, men den er ikke privat. Det eneste hårde er, hvis folk gerne vil personificere det over på de andre personer, som ikke frivilligt har valgt at indgå i denne her sang. Men så længe det bliver holdt på min banehalvdel, så synes jeg overhovedet ikke, at det er hårdt. Så synes jeg faktisk kun, at det er fair.

Ærlighed er også omdrejningspunktet på mags’ nye EP. Og som den 23-årige sangerinde selv beskriver det, »er der mange ærligheder i denne her alder.« Det er for hende et tema, man ikke rigtig kommer udenom. Hvis du har lyttet til eksempelvis debutsinglen ”you’re in his bed, i’m in his head”, er det tydeligt, hvordan mags formår at levere de triste emner på en let spiselig og positiv måde, som giver én lyst til at lytte – men også og danse.

– Jeg kan sagtens have en rigtig udfordrende oplevelse, som giver mig en primær følelse af, at jeg har lyst til at sætte mig ned og tude, hvor jeg så vælger at skrive en sang, som jeg kan gå ud og danse til. Det kommer lidt an på, hvordan jeg synes, jeg mest optimalt kan bearbejde det. Det, synes jeg netop, er den mest ærlige måde at gøre det på.

Og med en spritny EP-udgivelse er den unge sangerinde nu klar til at gå på scenen under dette års SPOT-festival, som hun personligt har store forventninger til. Det er første gang, mags’ eget navn står på plakaten, og hun håber på at kunne give publikum blandede følelsesindtryk. At de »både får danset lidt, grint og grædt lidt og snakket med sidemakkeren, de ikke havde mødt før.« Udover at præsentere festivalgængerne for sin egen musik, har mags også planer om at lægge vejen forbi nogle af alle de andre dygtige artister.

– Der er en masse, jeg kender fra branchen, som jeg rigtig gerne vil høre, men en der hedder Hanne Mjøen, som er fra Norge, der også laver noget elektronisk pop, som jeg synes, er rigtig fedt – det skal jeg 100% forbi.

mags spiller på Atlas kl 18:15 i aften (fredag), og du kan varme op til koncerten med hendes helt nye EP, som du kan høre på din fortrukne streamingtjeneste her eller direkte gennem Spotify her:

Tags:
,
Amanda Bloch
amandabloch@bandsoftomorrow.com