fbpx

The Blaze – VEGA

Foto: PR
Venue: Store VEGA
Dato: Søndag den 17. marts 2019

I selskab med et københavnsk klientel, der ikke var beskedne med at iklæde sig tophuer og caps (læs: ‘hipsters’), holdt The Blaze en søndagsfest på et proppet Store VEGA, som næppe vil gå i glemmebogen lige foreløbig.

The Blaze – VEGA
5 / 5 Anmeldelse

Man skulle ikke bruge mange minutter i selskab med det fremmødte publikum for at erfare, hvad der blev forventet af de to franske fætre, som udgør The Blaze: fest. Og vel at mærke en fest, man ikke vil hjem fra. Uanset hvor meget mor råber og skriger.

The Blaze har med EP’en Territory og albummet Dancehall taget den elektroniske scene med storm. Det var tydeligt inden søndagens koncert, hvor publikum trampende og skrigende stod klar til at tage imod det franske band, der allerede inden koncerten virkede til at have opnået heltestatus blandt publikum. De så glædeligt til, mens det mørke scenelys blev erstattet af et stroboskopisk lys, der gik i kontrast med scenens gennemgående mørke nuancer og dermed skabte en dynamik, som lukkede folk ind i et univers, hvor formålet var entydigt: at transformere København til en del af deres territorie.
Et univers, hvor de lod musikken gøre arbejdet.

Hvornår stopper den hæsblæsende ekspansion af territoriet? Baseret på bandets optræden søndag aften findes der ingen deadline. Heldigvis. De er utvivlsomt kommet for at blive. Heldigvis.

Virkemidlernes magiske kombination

Det er ikke kun musikken, som The Blaze er gået viralt med. Fascinerende musikvideoer er blevet et synonym med det franske band, der har fusioneret musik og videoproduktion og ført det til et niveau, hvor ikke mange kan følge med.

Der var desværre skruet ned for film som virkemiddel under søndagens koncert, selvom de havde rig mulighed for at anvende det. Til gengæld fik lys en fremtrædende rolle, da fætrene Guillaume og Jonathan fra The Blaze fortryllede det fremmødte publikum og trak spændingen gennem lange opbygninger af numrene, mørke catchy beats og en gennemgående melankolsk vokal, hvor man som publikum fik frataget alt, der hedder tidsfornemmelse.

Det blev især udtalt under numrene “Heaven” og “Girl”, hvor drum padden virkede til at være koblet op på det stroboskopiske lys, der kontinuerligt skiftede farve. Det satte alvorligt skub i alle, der befandt sig på VEGA og intenst havde opmærksomheden rettet mod de to fætre, der virkede til at være smigrede over opbakningen og de reaktioner, som deres numre konstant affødte.

Publikum virkede også til at have set frem til nummeret “Virile” fra EP’en Territory, hvor starten resulterede i et skrig blandt folk, som formentlig satte lokalets decibelmåler på prøve. Det mørke trægulv på VEGA fik da også sit at se til, mens folk ekstatisk hoppede i takt med beatet fra “Virile”, der trods dets mørke karakter er hamrende catchy og fængslende. På den helt rigtige måde vel at mærke. Et fængsel, man ikke vil ud af.

Lysets dynamik gik hånd i hånd med opbygningen af koncerten og gjorde scenografien til et centralt led i bandets gennemførte optræden på dansk jord for første gang siden Roskilde Festival 2018, hvor de ligesom søndag aften forførte publikum.

Monoton charme

De to fætre fra The Blaze formåede konstant at rette folks opmærksomhed mod deres numres små detaljer og minimalistiske effekter, der gør deres musik enestående. En charme og catchiness, som de overførte til deres optræden på den bedst tænkelige måde, da de lagde vejen forbi den vestlige del af København.

Godt nok er det ikke meget, der adskiller Territory fra Dancehall, men det klæder dem. Og det gør det især under en optræden som den, de leverede søndag aften, hvor folk blev en naturlig del af de to familiemedlemmers musikalske og æstetiske færden på scenen, som i momenter gik hen og blev en følsom affære, når den ellers monotone vokal i de stille passager uden et tungt beat fik lov til at forføre publikum.

Også i denne sammenhæng var lyset centralt. De mørke nuancer i lyset, der var gennemgående, rettede specielt i de stille passager opmærksomheden mod de små finesser i numrene, der gør The Blaze til noget helt specielt.

Et nyt territorie

Lykkedes det for The Blaze at gøre det historiske spillested i den danske hovedstad til en del af sit territorie?
Uden tvivl. Det blev cementeret, da de spillede nummeret med titlen “Territory” fra deres 2017-EP’en af samme navn. Det var også klart, da de lukkede og slukkede med nummeret “Faces” fra Dancehall, hvor folk hungrede efter mere og ikke tøvede med at give udtryk for det.

Selvom man kunne savne en større anvendelse af film som virkemiddel under koncerten, er der ikke en finger at sætte på deres optræden søndag aften i VEGA. Tværtimod. Nu glæder jeg mig bare til Northside Festival 2019, hvor jeg kan få et gensyn med de to franske tryllekunstnere, der på magisk vis formår at fusionere catchy, mørk elektronisk musik med diverse virkemidler og lader det gå hånd i hånd.

Tags:
Mathias Hjorth
mathiashjorth@bandsoftomorrow.com