fbpx

Iceage – VEGA

Foto: Laura Voinescu//Bands of Tomorrow
Venue: Store VEGA
Dato: Fredag den 1. marts 2019

Hvis man skulle være i tvivl, så beviste postpunk-herrerne fra Iceage, at de sagtens kan spille på en scene så stor som Store VEGA. Bandet lod aldrig til at gå på kompromis med deres lyd, men fastholdt samme farlige fornemmelse, der ånder gennem deres musik. Aftenen blev aldrig helt magisk, men var en magtdemonstration i stortænkende, gotisk punk-romantik.

Iceage – VEGA
4 / 5 Anmeldelse

“Der er et eller andet i luften, som gør, at enten bliver det en stor oplevelse, eller også bliver det en gigantisk fiasko.” Citatet er fra Elias Rønnenfelt, som er forsangeren fra Iceage, og det blev sagt under et interview, som VEGA lavede med bandet i forbindelse med deres koncert på Store VEGA.

Denne ‘enten/eller’-fornemmelse, der har ligget henover koncerten som en tung sky, skal forstås i lyset af, at Iceage ikke har spillet en stor koncert i København før. Iceage har i lang tid spillet på undergrundsscener i København, men med albummet Beyondless fra sidste år i ryggen, tog de deres mørke, voldelige og smukke musik, ind i VEGAs historiske sal.

Et af de spørgsmål, der kunne have floreret op til koncerten, var, om Iceage’s musik kunne bære den samme fræsende og umiddelbare kompromisløshed, som oftest ligger og syder under gruppens fremtoning og udgivelseshistorik. Koncerten på Store VEGA beviste at det ikke var noget problem, hvilket især blev båret på vej af Beyondless, som med dens store blæsere, flydende strygere, og dens større melodiske særpræg, trækker bandet i en mere tilgængelig retning, i forhold til et større publikum og større scener. Koncerten var hovedsageligt bygget op omkring netop Beyondless med enkelte afstikkere til nogle af bandets andre udgivelser som Plowing into the Field of Love, New Brigade og You’re Nothing.

Desværre startede koncerten uheldigt fra start, da lyden i salen fik instrumenterne til at smelte sammen til en kedelig grød. Men efter cirka tre sange, spillede Iceage den shuffle-rockende “Plead the Fifth”, hvor alle instrumenterne kom tydeligt igennem, og afslørerede gruppens musikalske dybde og talent for at arrangere store sange. Men især sangen “The Lord’s Favourite”, som de spillede lige efter, affødte stor jubel fra de fremmødte, og alle i salen rockede med. Sådan fortsatte resten af aftenen, hvor Elias’ vokal dog fra tid til anden blev en anelse for høj i forhold til resten af bandet.

Elias Rønnefelt personificerede det kaos og den voldsomme energi, som Iceage musikalsk udtrykker på scenen. Som en slags pop-gotisk punk auteur, iklædt en hvid skjorte og en sort blazer, sprudlede og svingede Elias rundt på scenen og fik fremsunget hans fortællinger om håbløse mennesker, ulykkelig kærlighed og hykleriske personer.

Et uheldigt punkt for Iceage’s koncert var dog, at den startede og sluttede meget sent i forhold til, hvad man plejer at opleve på Store VEGA. Der lod til at være problemer med lysopsætningen, så der var en del mennesker, der trak ud af salen omkring kl. 23.00. Der havde de spillet cirka en halv time, og koncerten sluttede 23:45. Det var ret godt, at det var weekend, og koncerten var ellers en godkendt magtdemonstration fra Iceage.

Iceage lader til at være et band, der nyder at rykke sig i nye retninger og udfordre sig selv. Det fik de lov til med deres koncert på Store VEGA, som de nu er åbne for at spille. Vigtigst af alt er, at Iceage har formået at omtænke deres sangskrivning frem for at kommercialisere deres lyd. De er stadig Iceage ind til benet.

Alle billeder: Laura Voinescu

Tags:
Kaare Schou Nygård
kaareschounygard@bandsoftomorrow.com