fbpx

CPH:DOX er klar med det endelige musikprogram – Bat for Lashes som gæstekurator

Foto: Bat for Lashes//PR

Dokumentarfilmfestivalen inviterer blandt andet til en aften kurateret af engelske Bat for Lashes, fest med The Knife’s Olof Dreijer og omdiskuteret Michael Jackson-dokumentar. Se det fulde program nederst i artiklen.

Når dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX fra den 20. til den 31. marts finder sted rundt omkring i landets biografer, spillesteder og gallerier, er der traditionen tro også en masse musik på programmet.

Vi må vente til den 1. marts med at få det fulde program til festivalen i sin helhed, men i dag er sløret løftet for det endelige musikprogram, som tæller 18 musikfilm (SOUND & VISION) og hele 23 visuelle koncerter (AUDIO:VISUALS).

Gæstekuratering og svensk electronica-fest

En del af traditionen omkring CPH:DOX’ musikprogram er besøget fra en kunstner, som er med til at kuratere dele af programmet. Sidste år var det The xx’s opgave, og i år er det den britisk-pakistanske alternative popartist Natasha Kahn aka Bat for Lashes, som i samarbejde med CPH:DOX inviterer til filmvisning, talk og dj-set. Bat for Lashes har været et velkendt navn på indiepopscenen i mere end 10 år, og Kahn har under aliaset udgivet fire album. Hun har skræddersyet en aften på Bremen Teater, hvor hun udover at give en talk også viser uddrag fra film som “Troldmanden fra Oz” og “Mandy”. Om kurateringen udtaler hun:

I’m excited to explore some of my favourite moments in cinema, themes that cover the hero’s journey, surrealism and phenomena in film, and the relationship between music and visual art. I’m looking forward to also sharing some new film work and talking about my journey in to directing.

Aftenen vil rundes af med et dj-set fra Bat for Lashes selv til efterfest på Bremen/Natbar.

Udover Bat for Lashes får festivalen også fornemt besøg af en af den elektroniske genrers største ikoner Olof Dreijer – den ene halvdel af succesduoen The Knife. Dreijer lægger vejen forbi åbningsfesten på Kunsthal Charlottenborg med et dj-set og en talk om feminisme, queerness og hans syn på Europas politiske klima anno 2019.

Og så de danske…

Flere af de audiovisuelle koncerter vil være med danske artister i centrum, heriblandt den elektroniske kunstner Bjørn Svin, som sammen med multimediekunstneren Carl Emil Carlson – under fællesnavnet Silicium – eksperimenterer med fusionen af elektronisk musik og abstrakte visuals. I forbindelse med visningen af filmen “GadeJørgen”, der handler om en aarhusiansk gademusikant, vil Bisse gæste festivalen, mens nye navne som Hjalte Ross og ML Buch samt mere etablerede artister som CHINAH, Fribytterdrømme og det syriske electronica-ikon Omar Souleyman også er på programmet.

SOUND & VISION

Mens ovenstående arrangementer knytter sig til koncert-konceptet AUDIO:VISUALS, vises de 18 musikdokumentarer under serien SOUND & VISION. I denne del af programmet kan du blandt andet se filmen “Doin’ My Drugs’, som handler om Thomas Buttenschøn arbejde med AIDS i Zambia, mens legender som Johnny Cash, Leonard Cohen, Smukfest-aktuelle Suede, New Order og Portishead’s Beth Gibbons også optræder i aktuelle nye film.

Hvad der næsten stensikkert vil lægge op til heftige diskussioner er den uhyre omtalte dokumentarfilm “Leaving Neverland”, hvor to mænd fortæller om deres oplevelser med Michael Jacksons angivelige seksuelle omgang med unge drenge. CPH:DOX har fået forpremiere på filmen, og visningen byder også på Q&A med instruktør Dan Reed.
Visningen finder sted forud for festivalen allerede den 7. marts.

CPH:DOX fejrer i aften (fredag den 15. marts) offentliggørelsen i samarbejde med Normann Copenhagen i Empire Bio. Her vil den nye PJ Harvey-film “A Dog Called Money” blive vist efterfulgt af fest på RUDO.

AUDIO:VISUALS 2019 (koncerter)

This Is Not This Heat (UK), 5+6/3, ALICE
Omar Souleyman (SYR) 9/3, Den Grå Hal
Fleurie vs. Mina Paasche (US) 20/3 Hotel Cecil
ML Buch + support: GEL (DK) 20/3, ALICE
Roger Eno (UK) 21/3, Musikcaféen
Eivør (FO) 21/3, Bremen Teater
An Evening With Animal Collective & Coral Morphologic (US) 22/3, Aveny-T
An Evening With Bat For Lashes (UK) 23/3, Bremen Teater
Chelou (UK) 23/3, Musikcaféen
GAS (DE) + support: Yuri (DK) 23/3, Aveny-T
Hjalte Ross + support: Bona Fide (DK) 23/3, Loppen
Blue Note Records: Beyond the Notes: Film + Koncert (DK) 23/3, Charlottenborg
Fribytterdrømme (DK) 24/3, Aveny-T
The Invisible Hands: Film + koncert (EG/US) 25/3, ALICE
CPH:DOX & Boiler Room 4:3: ’Zona’ + Alex Epton (US) & Lucinda Chua (UK)28/3, Aveny-T
CHINAH (DK) 29/3, VEGA
Tunde Adebimpe (TV on the Radio) performing ‘A Warm Weather Ghost’ (US) 29/3, AVENY-T
Silicum: ‘Primordial’ (Bjørn Svin vs. Carl Emil Carlsen) (DK) 30/3, Charlottenborg
Josiah Konder + First Flush (DK) 30/3, ALICE
Alex Zhang Hungtai (RC) vs. Lau Lindqvist (DK) 30/3, Hotel Cecil
Datarock (NO) 31/3, Hotel Cecil
The Black Nothing vs. Jeppe Lange (DK) 31/3, Mezzaninen, Charlottenborg
GadeJørgen: Film + Bisse koncert (DK) 31/3, Aveny-T

SOUND & VISION 2019 (musikfilm)

The Gift: The Journey of Johnny Cash (Thom Timmy)
»Med den berømte optræden fra Folsom Prison som omdrejningspunkt får vi et ærligt billede af præriehistoriens største musiker og de turbulente landevejsrejser der farvede hans liv.«

Suede: The Insatiable Ones (Mike Christie)
»Fra britpop til breakup: ’Suedes’ vilde rutschebane-karriere over svimlende opture og hjerteskærende nedturer.«

Marianne & Leonard: Words of Love (Nick Broomfield)
»Leonard Cohen og hans norske muse i en romantisk film om det mytiske kærlighedsforhold, der blev til sange som ‘Bird on a Wire’.«

Blue Note Records: Beyond the Notes (Sophie Huber)
»Jazzet coolness møder nutidens selvbevidste, sorte musikscene i en film om det visionære pladeselskab bag de legendariske covers.«

PJ Harvey: A Dog Called Money (Seamus Murphy)
»PJ Harveys cinematiske dagbog fra den rejse gennem tre konfliktzoner, der blev til de gnistrende sange på hendes nyeste album.«

Fribytterdrømmen (Søren Frederiksen)
»Vennerne bag Danmarks bedste liveband (ifølge dem selv!) går i fantomfart fra Udkantsdanmark til Roskilde Festival.« 

Rudeboy: The Story of Trojan Records (Nicolas Jack Davies)
»Tag med til party i 70’ernes England, hvor to ungdomskulturer mødtes i et anti-racistisk rabalder af reggae, ska og punk.«

Indus Blues (Jawad Sharif)
»En musikalsk rejse til lyden af melodierne fra Pakistans dybe fortid, som er det eneste fælles sprog langs Indus-floden.«

The Heart Is a Drum (Jacob Frössén)
»Den forliste kærlighedshistorie bag motorik-beatet, der gennem NEU! fik indflydelse på Joy Division, Iggy Pop og David Bowie.«

Once Aurora (Stian Servoss & Benjamin Langeland)
»Få et indblik i Auroras forunderlige verden, mens hun kæmper med at lave den svære 2’er og at holde gejsten på sin lange verdensturné.«

New Order: Decades (Mike Christie)
»’Blue Monday’ er lagt på hylden, når New Order gentænker hele deres karriere i et banebrydende visuelt koncert-eksperiment på Manchester Festival.«

Henryk Górecki: Symphony No. 3 (feat. Beth Gibbons) (Michał Merczyński)
»Se Portishead-sangerinden Beth Gibbons fremføre sit første nye soloalbum i 17 år – med et stort polsk orkester i ryggen.«

Leaving Neverland (Dan Reed)
»Kan man nogensinde lytte til Michael Jacksons musik på samme måde igen efter denne afslørende dokumentar om sex-misbrug?«

Doin’ my Drugs (Tyler Q Rosen)
»Thomas Buttenschøn blev født med HIV. Nu tager han til Zambia på oplysnings-tour for at udbrede kendskabet til den livsgivende medicin.«

The Men’s Room (Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen)
»Et herligt norsk mandekor gør sig klar til varme op for Black Sabbath – og til at synge sidste vers for deres dirigent.«

The Revenge of the Diva (Emelie Jönsson & Gustav Ahlgren)
»En aldrende svensk operadiva sætter alt ind på sit comeback, i en varm og vanvittigt morsom film i tre akter om berømmelsen og dens bagside.«

Everybody in the Place (Jeremy Deller)
»Acid house-kulturen i 90’ernes England genlæst som politisk og kulturel prisme, i en performativ filmforelæsning af kunstneren Jeremy Deller.«

Berlin Bouncer (David Dietl)
»Berlins vilde natteliv er vævet sammen med byens turbulente historie, fortalt her af tre af dens karismatiske dørmand.«