bandsoftomorrow.com | Redaktionens 10 favoritter fra dagens Roskilde-annoncering og hvorfor du skal glæde dig

Redaktionens 10 favoritter fra dagens Roskilde-annoncering og hvorfor du skal glæde dig

Foto: Jorja Smith//PR

Roskilde har i dag afsløret 23 nye musiknavne, og vi har mange opture blandt de førstenævnte. 
Nedenfor kan du læse om 10 af navnene, og hvorfor vi synes, du skal føje dem til din Roskilde-kalender, når du når så langt.

Cardi B (US)

Roskilde Festival har efterhånden en lidt sort sky hængende over sig, hvad angår rappere, der aflyser, og Cardi B bidrog sidste år til den statistik. Det var dog med en alt andet end kritisabel grund – men snarere med den glædelige nyhed, at hun skulle være mor og føde sådan cirka midt i sin Roskilde-optræden. Derfor er det vanvittigt glædeligt at se, at Cardi B igen er at finde på toppen af plakaten, og det er bestemt ikke fordi, den 26-årige rapper er blevet mindre aktuel. Tvært imod giver Roskilde dig med bookingen af Cardi B muligheden for at se en hele fem-gange-Grammy-nomineret kunstner (altså bare på ét år), og det er blandt andet for årets bedste album, som hun ifølge rigtig mange leverede med debuten Invasion of Privacy fra sidste år. Sammen med rivalen Nicki Minaj er Cardi B en af de absolut største kvindelige rappere lige nu, og hun agerer inspirationskilde for så mange flere derude. Vi håber på, at hun med et forhåbentligt mindeværdigt show (hvis det bare halvt så meget matcher hendes farverige personlighed, så burde der være rigeligt at tale om) kommer til at inspirere en masse danske rappere – kvinder såvel som mænd – i crowden, og slår fast, at det var en god idé, at hende og Roskilde holdt kontakten.

Jorja Smith (UK)

Med sine blot 21 år har den engelske pop/RnB-komet Jorja Smith allerede fået stor opmærksomhed og været nomineret i til flere priser, hvoraf hun har vundet tre – blandt andet BRITs Critics’ Choice Award. Vi fik første gange øjenene op for Jorja Smith i forbindelse med debut-EP’en Project 11, som faktisk allerede dengang præsenterede, hvad man vist godt kan kalde gennembrudsnummeret “Blue Lights”, som kom i heftig rotation sidste år og også indgik på det Mercury Prize-nominerede debutalbum Lost & Found. Vi føler os ret overbevist om, at hun med sine groovy, ørehængende sange som blandt andet førnævnte “Blue Lights” og “The One” vil levere en sommer-vibende fest uden lige, der dog også kan få hårene til at rejse sig i de mere skrøbelige og alvorlige passager, hendes musik lægger op til.

MØ (DK)

skal endnu engang indtage Orange Scene, og vi er sikre på, at det ligesom i 2016 bliver en dansefest, man sent vil glemme, og en hjemkomst Karen Marie Ørsted selv også vil have hængende i erindringen i mange år frem. I 2013 spillede det danske stjerneskud i opvarmningsdagene, og det er dermed hendes tredje gang, hun besøger festivalen. Den 30-årige popsangerinde har før vist, at hun kan lave nogle ret vilde sceneshow med et utroligt højt energiniveau, hvilket også sætter høje forventninger til når hun igen rammer festivalen til sommer. Med de numre, hun siden sit sidste besøg i 2016 har udgivet – som blandt andet “Sun In Our Eyes”, “Blur” og “Don’t Leave” – vil andet end et højt energiniveau og en magtpræstation af en popkoncert næsten være umuligt.

JPEGMAFIA (US)

Den New York-fødte og nu Baltimore-baserede rapper med det karakteristiske navn JPEGMAFIA lagde i november Loppen ned til hans første danske koncert, og han har mere eller mindre lagt samtlige spillesteder ned, han har besøgt, i hvert fald hvis man skal tro den internationale blogsfære. I en tid, hvor nogle grene af hiphoppen slår en fed streg under deres genretilhørsforhold – soundcloud-rap og trap – for eksempel, tager andre rappere alle de her subgenrer og maltrakterer dem til ukendelighed i deres egen personlige stil. Det var den lo-fi-klingende 2018-single “Does This Ski Mask Make Me Look Fat?” et klassisk eksempel på. Med JPEGMAFIAs innovative repertoire og allerede forrygende live-ry, er der ikke nogen undskyldning for, at enhver hiphop-fan ikke skulle skrive denne i kalenderen.

Barselona (DK)

Popduen Barselona har virkelig gjort sig bemærket indenfor det seneste år med numre som ”Hvornår” og ”Fra Wien til Rom”. Nu er de offentliggjort som et af de danske navne, der skal spille på årets Roskilde Festival uden for opvarmningsprogrammet. De har allerede besøgt festivalen én gang, da de i 2017 stod som et nyt navn på upcoming-scenen Rising. Til sommer – to år efter – indtager de så en af de større scener på selve festivalpladsen, og det er fuldt fortjent. Barselonas fængende musik og interessante lyd er lettilgængelig for flere målgrupper og generationer, hvilket måske hænger sammen med den sammenligning med C.V. Jørgensen, de så ofte har skulle lægge ører til. Vi glæder os til at se Barselona, hvad de disker op med, når de til sommer går på scenen i Roskilde.

Stella Donnelly (AU)

Vi har haft armene op over hovedet, lige siden vi i starten af sidste år faldt over australske Stella Donnelly. Først i tiden efter hendes debut-EP-udgivelse, og senere da vi fik glæden af at se hende live på The Great Escape Festival i England. Stella Donnelly skriver de fineste sange med finurlig lyrik om alt andet end fine og finurlige temaer, som eksempelvis victim-blaming og kvindesyn. Sangen “Boys Will Be Boys” er et pragteksemplar på dette, og resten af hendes foreløbige udgivelser følger trop. Det er svært at beslutte, om man bliver mest betaget af hendes imponerende vokal, spydige og knivskarpe tekster, eller gode melodier, og når hun optræder live, bliver man ligeså forført af hendes humoristiske små historier og helt igennem likeable måde at være på. Der er ikke andet for end at opleve det selv, og så kan du glæde dig over, at hun til den tid vil have sluppet sit debutalbum Beware of the Dogs.

Black Midi (UK)

Det britiske medie NME har tidligere udgivet en artikel med titlen “What’s the deal with Black Midi: the “best band in London” nobody knows a thing about”, og hvis man har bare en lille smule tiltro til, at NME ved, hvad de taler om, så burde det næsten være grund nok til selvfølgelig ikke at misse dette indierockende guitarband. Hvis du mangler flere grunde, så figurerede de sidste år på samtlige lister over navne, man ikke måtte gå glip af på The Great Escape Festival i England, og efterfølgende på samtlige lister over de bedste optrædener på festivalen. Vi har ikke set dem selv, men vi tror ikke på, at så mange mennesker tager fejl, og så er vi ret pjattede med britiske Shame, som af flere gange har hyldet Black Midi. Hvis I siger det, Shame!

Lucy Dacus (US)

Hvis du følger vores råd og sætter kryds ved Stella Donnelly, så kan du ligeså godt også gøre det ved amerikanske Lucy Dacus. Hun leverede med albummet Historian fra marts sidste år et af de mest anmelderroste album, og hun fortryller med både helt fine og stille singer-songwriter-passager og flabede, støjede rockudskejelser. På toppen af det hele nærmest svæver hendes flotte vokal, som man kun tør drømme om, hvordan lyder i live-format. Så vidt vi kan læse os frem til på det store internet, så lyder det rigtig, rigtig godt.

Julien Baker (US)

Pigen fra Tenesee, Julien Baker, kommer med sin fine stemme, og sange om de store følelser, også på dette års Roskilde Festival. Med hendes debutalbum Sprained Ankle viste hun sit talent ved at sætte ord på helt svære emner som svigt, kærlighed og dårligt selvværd og fortælle dem på fineste vis, kun med hjælp fra sin akustiske guitar. Sidste gang, Danmark havde fornøjelsen af at have Baker på besøg, var tilbage i september sidste år, hvor hun gav koncert på Hotel Cecil. Den 21-årige amerikaner er allerede godt i gang med sin musikalske karriere og har fungeret som opvarmning for store navne som Death Cab for Cutie, Conor Oberst og Belle & Sebastian, og startede desuden projektet Boygenius med Phoebe Bridgers og ovenfornævnte Lucy Dacus i 2018. Vi glæder os til at høre de gribende fortællinger og måske få en lille tåre i øjenkrogen til hendes koncert på dyrskuepladsen.

girlpool (US)

I morgen, fredag den 1. februar, lander det nye album What Chaos Is Imaginary fra amerikanske girlpool. Lydbilledet er lidt mørkere end meget af det andet på listen her, og de kigger mod genrertræk fra både 80’er postpunk, shoegaze og folk. De to sangskrivere med flair for det melodiske mødte hinanden tilbage i november 2013, da de var bare 17 og 18 år gamle. Der gik ikke mere end tre måneder fra de mødtes, til de udgav deres første selvbetitlede EP, og det peger måske i retning af, præcis hvor godt et match, de to var for hinanden. Siden har det ikke gået stille for sig, og det, vi i skrivende stund kan høre fra det nye album, tegner mildest talt lovende. Lyt bare til “Where You Sink” her.


Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com