19 okt Josa Barck – Keep Your Batteries Warm
Foto: Tejs Holm
Label: Tangleville Records
Udgivelsesdato: Fredag den 19. oktober 2018
Danske Josa Barck tester synth-poppens grænser på fremragende nyt album.
[rwp_box id=”0″]
Jacob Rask går i musikalske sammenhænge under anagrammet Josa Barck, og den unge musiker har allerede gjort et fornemt indtryk på den danske musikscene. Indtil for et par år siden arbejdede han regelmæssigt sammen med bands som The Broken Beats og Alphabeat, og siden han i 2014 sprang ud som solokunstner, har han udgivet to fulde albums: Debutalbummet Eureka fra 2015 og Keep Your Batteries Warm, som er ude i dag.
Barcks seneste singleudgivelse, ”Everybody Everywhere”, har i løbet af de seneste par måneder ligget i fast rotation på en lang række tyske radiostationer og har desuden haft spilletid på P3 og P6. Det er ikke svært at forstå hvorfor, for sangen er bemærkelsesværdigt godt skruet sammen, og det samme kan siges om størstedelen af de resterende ti numre på Barcks seneste album.
Genremæssigt gør Barck sig overordnet set i synth-pop, men én af hans styrker er evnen til konstant at afprøve grænser og tilsyneladende altid at forsøge at give sit publikum andet og mere, end hvad de forventer. Ét af musikkens mest overraskende elementer er Barcks stemme, der både råber, hvæser og skriger sig igennem en stor del af albummets sange. Sjældent hører man denne måde at synge på uden for punkrock-universet, og det er forfriskende, at Barck tør inkorporere den i sin popmusik. Instrumentalt set byder Keep Your Batteries Warm også på masser af finurligheder, som for eksempel kommer til udtryk i drilske og uforudsigelige beatmarkeringer på ”Square Pie” og i cirkuslydende melodiske linjer på ”Clandestine (My Dear)”.
Barck har flair for både de ørehængende melodier og de smukke klange, men det mest imponerende ved albummet er, at han viser sig som en musiker, der både mestrer det upbeat og energiske og det mere rolige udtryk. På albummets andet nummer, ”Everybody Everywhere”, præsenteres lytteren for en festbombe af hyperaktive beats og uimodståelige synth-melodier, og man får på fornemmelsen, at stilen er lagt for resten af udspillet. Snart bliver det dog tydeligt, at Barck er en kunstner med mange facetter; ”Everywhere at Once” benytter samme vokale melodi og samme tekst som ”Everybody Everywhere”, men udtrykket er komplet anderledes. Tempoet er roligt, hans måde at synge på afslappet og ubesværet, og overordnet set rummer sangen en salighed, som man i den grad ikke havde forventet.
Albummets eneste egentlige problem er, at Barcks stemme til tider drukner i de mange bagvedliggende synth-elementer. Dette eksemplificeres blandt andet af ”Neverhours”, hvor den ellers kønne vokale melodi synes overbelastet af en lidt for travl instrumental baggrund.
Derudover er der dog ikke mange fingre at sætte på Keep Your Batteries Warm – der er god grund til i fremtiden at holde øje med Josa Barck.