Soccer Mommy – Ideal Bar

Foto: Barbora Gadlinová for Bands of Tomorrow
Dato: Onsdag den 19. september 2018
Venue: Ideal Bar

Den amerikanske musiker Soccer Mommy har de seneste par år haft stor vind i sejlene. I går lagde den unge kvinde så vejen forbi Ideal Bar, VEGA, i København, og gav en række danske fans en musikalsk oplevelse, de sent vil glemme.
[rwp_box id=”0″]
Det er gået stærkt for Soccer Mommy, siden hun lagde sine første sange op på Bandcamp i 2015 som en 17-årig college-studerende. Blot tre år senere turnerer hun Europa og U.S.A. rundt med sit anmelderroste album Clean. Ved hjælp af online medier, som for eksempel bandcamp, spredte Soccer Mommy’s musik sig over internettet, hvor den nu har formået at skabe genklang hos en masse lyttere. Disse lyttere tæller blandt andet Slowdive og Mitski, som hun har varmet op for. Det vidner om den stigende succes, som især er kommet på baggrund af dette års fantastiske album Clean, der handler om tvivl, afhængighed til andre mennesker, forandring og kærlighed. Med dette albums sange og hendes stigende popularitet, havde hun sikret sig en udsolgt Ideal Bar, der var kommet  for at høre hendes indie-rock og skrøbelige tekster.
Lyden var spot-on, og alle instrumenter stod klart i lydbilledet. Alle Soccer Mommy’s tekster skinnede igennem, og de følsomme tekster kom aldrig til at styrte under det til tider hårde, udadvendte udtryk, som instrumenterne stod for. Bandet var et standard firmandsband med trommer, guitar, bas og så Soccer Mommy, som selv sang og fyrede guitarakkorder af. Samspillet var super gennemført, og hun virkede meget sympatisk og glad for at se så mange fremmødte til koncerten. Det var trods alt et udsolgt Ideal Bar, der stod foran hende, og som hun selv kommenterede enkelte gange, var det et meget varmt lokale.
Publikum stod tæt for at få lov til at se hende, og der var en gennemtrængende positiv fornemmelse igennem hele koncerten, hvilket Soccer Mommy fik opretholdt med kommentarer mellem sangene. Hele koncerten igennem kiggede Soccer Mommy ned i jorden eller lukkede øjnene. Oftest stod hun helt stille, mens resten af bandet bevægede sig rundt for at skabe energi på scenen. Hvor denne energiudladning fra bandet, krydret med guitarsoli eller med en fuzzeffekt på bassen, fungeret godt til sange som “Your Dog”, fungerede det mindre godt til en mere følsom og indadvendt sang som “Flaw”. Generelt fungerede bandopsætningen rigtig godt til sange med vrede undertoner, hvorimod det gik hen og blev ærgerligt komisk, når guitaristen lavede guitaransigter til Soccer Mommy’s sange om selvtvivl og bekymringer.
Disse sidstnævnte temaer fik dog lov til at træde frem, da Soccer Mommy efter syv numre stod alene på scenen med sin guitar. Efter et fantastisk cover af Bruce Springsteen’s “I’m on Fire”, spillede hun Cleans forløsnings nummer “Still Clean”, efterfulgt af nummeret “Allison”. Disse tre sange stod som aftenens højdepunkt, hvor de meget smukke tekster fik lov til at stå totalt i centrum. Der kom en intim forbindelse mellem publikum, og det var i virkeligheden en god idé, at Soccer Mommy trådte frem alene med disse sange, på trods af at de bliver spillet med fuldt band på hendes optagelser.
De tre solonumre skabte en fantastisk kontrast til det fulde bands numre, men man kunne godt have taget et eller to numre flere af hendes egen solooptræden. Soccer Mommy ville tydeligvis fordybe sig i sine sange, når hun stod på samme måde med lukkede øjne under alle numrene. Det var muligvis medvirkende til, at koncertens første sange, samt den sidste inden ekstranummeret, føltes lidt off.
Lyden var ikke perfekt under hele koncerten. Der var på et tidspunkt et meget smertefuldt og skarpt feed fra en mikrofon. Derudover virkede guitarens effekter under koncertens sidste sang noget rodet og alt for høj i forhold til resten af bandet. Det var svært at gennemskue, om det var meningen, at det skulle være fuldstændig smadder inden det skrøbelige ekstranummer “Waiting for Cars”, eller om det bare var fejlbedømmelse af, hvad der skulle virke imponerende. Men det virkede under alle omstændigheder meget malplaceret i forhold til resten af koncertens sammenhængende format, hvilket derfor gjorde det til en lidt ærgerlig slutning. Det reddede Soccer Mommy heldigvis med det førnævnte ekstranummer. Efter ekstranummeret stod publikummet klar til et endnu et (nu sidste) nummer. Det var tydeligt, at lytterne ikke var blevet trætte, men sagtens kunne tage nogle flere sange, på trods af den forfærdelige varme.
Soccer Mommy leverede en fantastisk koncert, der målte sig med den hype, der har fulgt hende, især efter hendes seneste udgivelse Clean. Dog var der enkelte elementer under koncerten, der godt kunne have været anerledes.
Hendes tekster og hendes intime og skrøbelige verden kom klart til udtryk under hendes solooptræden, og kontrasten mellem band og solo fungerede i sidste ende også godt. Med hendes kun 20 år virker hun til at være en meget indsigtsrig og selvreflekterende ung kvinde, hvilket hun formulerede super godt under koncerten på Ideal Bar.

Tags:
Kaare Schou Nygård
kaareschounygard@bandsoftomorrow.com