bandsoftomorrow.com | Mød Ceyda Yasar, endnu en ildsjæl i den danske musikbranche

Mød Ceyda Yasar, endnu en ildsjæl i den danske musikbranche

Foto: Ceyda Yasar // Victoria Løie Jespersen

Her er, hvad du skal vide om en af de mange seje mennesker, der gør et rigtig godt stykke arbejde bag musikscenen.

På Bands of Tomorrow sætter vi løbende fokus på nogle af de mange ildsjæle, der findes i den danske musikbranche, som hver dag yder en stor indsats i deres arbejde bag den musik, vi alle nyder så godt af.

Vi har talt med Ceyda Yasar, som tidligere har gået på musikbrancheforløbet Innovative Music Management, og som nu arbejder som assistent for Phlake og School of X‘s Manager, Stefan Cristopher Petersen. Nedenunder kan du høre hende fortælle om hendes vej ind i branchen, og hvad hun egentlig får sin tid til at gå med.

Hvad arbejder du som?

– Jeg har snart i et år arbejdet som personlig assistent for Phlake og School of X’s manager, Stefan Cristopher Petersen. Jeg blev introduceret til Stefan gennem en fælles veninde (Victoria, skud ud!!) tilbage i august, og lige siden da har jeg gjort mig selv tilgængelig for ham 24/7, haha.

Hvordan ser en normal arbejdsdag ud for dig på musikfronten?

– Det er sindssygt forskelligt! Jeg kan huske, at der i dagene op til Phlakes anden udgivelse var så meget run på, at vi næsten ikke havde en kontordag. Vi kørte nærmest i syv dage fra det ene møde til det andet. Jeg fik indblik i de strategiske processer både i ind- og udland og var med til at bidrage, hvor end jeg kunne. Op til tour-start i efteråret var jeg forbi studiet et par gange, og fik set hvordan drengene holder øver. Studiebesøg blev jeg hurtigt glad for. Jeg ser det lidt som sådan en “behind the scenes” af vores arbejde. På min tredje arbejdsdag nåede jeg lige at komme med til slutrunden af festivalshows. Det var ret vildt! Hvordan man bare pakker sammen og hopper ind i en tourbus og kører videre til næste show og gentager succesen. Jeg havde lidt svært ved at styre min fangirlhed i starten, det er begyndt at stilne lidt af nu. Kontordagene består af alt ligefra KODA-registrering til at sende merchandise til fans, lave gæstelister til koncerter, maile med branchefolk i ind- og udland med henblik på for eksempel at sætte små sessions op for vores artister, organisering og vedligeholdelse af kalender og artist-arkiv.

Hvad har du gjort for at få en fod indenfor branchen?

– Jeg startede i en ret ung alder med at dukke op på lidt for store pladeselskaber med zero erfaring og smide ansøgninger. Det var måske lige optimistisk nok. Men det slog mig ikke ud, tværtimod. Da jeg blev færdig med gymnasiet, stødte jeg på noget der hedder “Innovative Music Management” som er et kursus, der foregår over syv moduler, og som er med til at give det grundlæggende branchekendskab, en grøn person som mig har brug for. Der lærte jeg nogle mennesker at kende, som jeg stadig har kontakt til i dag, og som kontakter mig, hvis de har nogle projekter i gang, de tænker kunne være noget for mig.

I forbindelse med mit assistentarbejde rakte jeg selv hånden ud til Victoria og aftalte at drikke en kop kaffe med hende, hvor jeg fortalte om mine drømme, og hvad jeg ser mig selv lave inden for de næste fem år. Der gik ikke lang tid, før hun smed mig en messengerbesked med teksten: “Send mig din ansøgning NU”, og et par uger efter sad jeg over for en af Danmarks travleste managers og solgte mig selv. Jeg tror, grunden til at det skete, var fordi jeg var nysgerrig og ikke var bleg for at skrive til folk, jeg ikke kendte. Det kan altså give pote, uanset hvor lang tid man bruger på at nosse sig sammen til at skrive til personen. Netværk er altafgørende i den her branche. Den eneste måde, jeg er kommet i kontakt med de rette mennesker på, har været fordi jeg fik sætningen: “Jeg kender ham/hende her, skriv til ham/hende…

Hvad er du mest stolt af at have være med til i løbet af din karriere indtil videre?

– Uh, den er lidt svær. Jeg har den seneste tid klart fået mere ansvar og mere at se til. Men der er alligevel lidt langt til de helt store manager-agtige opgaver. Men derfor skal det ikke undervurderes, at de små opgaver, jeg har siddet med, helt sikkert har betydet noget i det lange løb. Og for at være helt ærlig, så føler jeg mig enormt priviligeret over at have fået lov til at lave det, jeg laver. Jeg lærer noget nyt hver dag, og det bekræfter mig endnu mere i, at music management er noget, jeg skal beskæftige mig med. Helt specifikt og hvad det skal være, er jeg ikke sikker på, at jeg ved endnu. Jeg er stolt af at arbejde tæt sammen med en manager som Stefan og af at arbejde for to opturs- og hårdtarbejdende artister som Phlake og School of X.

Ditte Nebeling
dittenebeling@bandsoftomorrow.com