bandsoftomorrow.com | 18 skandinaviske navne du skal holde øje med i 2018

18 skandinaviske navne du skal holde øje med i 2018

Foto: Hanna Järver // Hanna Nyström

Som efterfølger til vores liste om 18 internationale navne du skal holde øje med i 2018, får du nu vores liste over 18 skandinaviske navne, som vi forudser kommer til at pryde landskabet i år.

I januar udgav vi første del af vores liste over nye navne, vi spår et begivenhedsrigt 2018. Her kunne du læse om 18 internationale navne, der blandt andet inkluderede Amber Mark, Hak Baker og Superorganim. Denne gang har vores 2018-spåkugle udpeget 18 skandinaviske navne som opblomstrende, musikalsk guf, der byder på alt lige fra elektropop, feministisk provo-power-hiphop til elektronisk lounge-house. Endnu engang håber vi, du finder ny inspiration til favoritplaylisten.

Fanny Andersen (NO)

Der er smæk på hos den 23-årige Fanny Andersen fra Oslo, som byder på frisk, velproduceret og dansabel elektronisk pop med stort P, og vi kan lide det! 2017 har været en stor succes for nordmanden allerede, hvor hun kom ud med to singler: den tempofyldte “Kids” og den girl power-infiltrerede “Not A Toy”, og vi tror ikke 2018 bliver en undtagelse – tvært i mod. Fanny Andersen har allerede spillet i London flere gange, med drømme om at blive en etableret musiker på det engelske marked, og i starten af marts skal hun optræde på den Oslo-baserede by:Larm festival – en musikbranchefestival med mange showcases og et stort konferenceprogram (og derfor et hav af musikbranchefolk, der kan opdage hende.) Stilmæssigt peger Fanny Andersen i retning af kunstnere som Alessia Cara og Dua Lipa, og har samme selvsikre attitude med sig i musikken, der emmer af fede beats, massere af elektroniske effekter og en stærk vokal. Vi er i hvert fald spændte på, hvad Fanny Andersen har at byde på i år.

Fever Dream (IS)

Det er fra det islandske hiphop-kollektiv Reykjavíkurdætur, som spillede på Roskildes Countdown-scene tilbage i 2016, at det spændende projekt Fever Dream ser dagens lys. Det er den bramfrie Vigdís Ósk Howser Harðardóttir, der står bag projektet. Det er en grundmur af uhygge såvel som feministisk provo-power, der indrammer Vigdís’ soloprojekt. Fever Dream har indtil videre udgivet sin debut-EP Nom De Guerre, som byder på tunge beats, bastant vokallevering, der i kombination med de svævende synhts omringer lytteren i et forsonligt moment af uhygge og fordragelighed. Fever Dream har dog ikke kun bidraget til den blomstrende hiphop-scene, Vigdís er nemlig også med som feature på den hypede britisk-islandske punkrock/pop-trio Dream Wifes nummer “F.U.U”. Fever Dream bliver utvivlsomt et navn, som kommer til at nyde stadig mere og mere opmærksomhed, og vi ser frem til at kunne følge Vigdís i 2018.

Glowie (IS)

Ud af den islandske muld gror der en blomst, der rækker langt ind i de internationale luftlag. En blomst, hvis borgerlige navn, Sara Pétursdóttir, rimer på landet af ild og is: Island. Et land, der har budt på mange talenter i løbet af årene. Vi kunne i artkilen “5 islandske navne du skal kende” eksempelvis fremvise spændende, smuk og kold electronica fra trioen Samaris eller dyster post-punk fra Islands svar på The Minds of 99: Fufanu. I denne omgang drejer det sig dog om den spirende islandske popdronning Sara Pétursdóttir, der går under kunstnernavnet Glowie. Senest har Glowie indgået et samarbejde med den Londonbaserede producerduo, iLL BLU, hvor de tilbage i november 2017 løftede sløret for singlen “Tribalist (Get to Know)”, hvis musikvideo præsenterer en visuel stil som inkluderer koreograferede dansemoves, lækker farvekoordineret vintage outfits og en attitude, som man ikke skal spøge med. Glowies tidligere udspil “No Lie” fra 2016 er ingen undtagelse. Singlen inkludererfriske samples og et uundgåeligt sing-along omkvæd, der med sin stakkerede vokaleffekt opfordrer til fællesdans i alle landets kommuner. 2017 var blot toppen af isbjerget, og vi glæder os til at introducere musikåret 2018 og Glowie for hinanden, det kan ikke andet end at byde på lækkerier.

Goss (DK)

Ligesom de andre skandinaviske musikscener, har den danske musikscene også mange opblomstrende R&B-influerede pop-talenter at byde på. En af disse er den vokalstærke Goss, med hans velproducerede, rytmefyldte, dansable tunes. Co-produceret med Vera, så Goss dagens lys i 2016, hvor han udgav debutsinglerne “I Want to Know?????” og “Time”, der blandt andet formåede at få international spilletid på BBC Radio 1. Siden er det blevet til debut-EP’ Healthcare, der udkom i 2017, og en håndfuld festival-gigs, blandt andet på SPOT Festival i 2017, samt den hollandske Eurosonic-festival og Ja Ja Ja-festivalen i Wien i januar måned. Til sommer gælder det så Roskilde Festival, hvor han vil være at finde
på Countdown-scenen. Og så har han da forresten også lige turneret med mura masa. Selvom Goss er et nyt projekt, har mandan bag en del musikalsk erfaring, og har for eksempel tidligere arbejdet sammen med MØ. Vi er derfor ikke i tvivl om, at Goss har en stor fremtid foran sig.

Hanna Järver (SE)

Hanna Järver er for alvor blevet et blomstrende navn på den svenske electropop-scene. Sangerinden, som oprindeligt kommer fra Örebro, men som nu er bosat i Stockholm, slog for første gang igennem tilbage i 2016. Dengang udgav hun EP’en Närke, som formåede at få sangerinden nomineret til P3 Guld i kategorierne “Årets Artist” og “Årets Nykomling”. Nu står den unge svensker snart igen klar med nyt materiale, og senere i foråret udkommer hendes længeventede debutalbum. Første teaser fra debutalbummet er singlen “Manna Manna”, som er et let og upbeat svensksproget nummer, der straks får danselysten til at melde sig. Hanna Järver er bestemt en interessant artist, og vi er spændte på at se, hvad 2018 bringer for hende.

HOLY (SE)

Den by:Larm-aktuelle svenske kunstner Hannes Ferm, der går under kunstnernavnet HOLY, statuerer på mange måder, hvordan og i hvor høj grad musik er i stand til at overraske. HOLY præsenterer en decideret fusion mellem to verdener på sin seneste udgivelse “All These Worlds Are Yours”. Pladen kommer tre år efter debutalbummet Stabs fra 2015. “All These Worlds Are Yours” indeholder 60’er inspirerede popmelodier, der i den instrumentelle del i sange som “premonition / O / it shines through” ansporer til ret kraftige Beatles associationer grundet den minimalistiske spillestil med et beat, der fungerer som et næsten endeløst loop. Dog er produktionen og de momentære udbrud retningsgivende for, at Hannes Ferm ikke har glemt, hvad kernelytterne forbinder HOLY med: støj og dybsindighed på den fede og tryllebindende måde. HOLYs musikalske sfære taler til den, som ikke er bange for at krydre sin pop med skælvende og huserende guitarer og en introvert vokal, der er svøbt i en kåbe af rumklang og afgrænset af et poetisk lyrisk univers.

Jada (DK)

Hvis du vil være helt med på beatet, så skal du holde godt øje med sangerinden, sangskriveren og produceren Emilie Molsted, der går under kunstnernavnet Jada. Jada giver et stærkt bud på, hvordan man laver sprød soulet R&B over et fængende beat, toppet med en lækker vokal og lyrics med kant. Den 26. januar udkom hun med sit debutudspil, singlen “Keep Cool”. Samme aften var hun på plakaten til Vegas Udvalgte 2018,
hvor hun, sammen med sin trommeslager, synth-instrumentalist og tre korsangerinder, leverede en overbevisende koncert i ægte popdivastil. Var du ikke til stede i Lille VEGA den aften, så frygt ej. Jada er nemlig også aktuel på diverse festivaler. Netop hjemvendt fra Where’s The Music i Sverige, kan hun blandt andet se frem til tidligerenævnte by:Larm og SPOT Festival. Med den fart og succes, som Jada har lagt for dagen, tror vi bestemt, at hun vil være rigtig svær at komme uden om i 2018.

KIHLA (DK)

Drømmene er store for den 20-årige aalborgenser Shakila Mirembe med kunstnernavnet KIHLA, der i december 2017 vandt Universal Music Denmark og Royal Beers Spinnup Legat på 20.000 kroner og en optræden på SPOT Festival til maj. En af de største ønsker for fremtiden er nemlig at få lov at samarbejde med producere som Pharrell Williams og Jay-Z. Siden hendes mor bragte et miniklaver med hjem fra genbrugsbutikken, da KIHLA var fem år, har fokus været på musikken. Klaverundervisning måtte hun dog ikke gå til som barn, og hun har derfor lært alt hvad hun kan af sig selv. Mega sejt! Med inspirationskilder som Michael Jackson og Whitney Houston har hun fundet frem til sit eget lækre mix af pop, R&B og futuristisk jazz, som hun selv beskriver det, og al musikken produceres på Garageband på iPad’en. Med rette er hun blevet beskrevet som en “one woman army”, og KIHLA virker absolut som en standhaftig og målbevidst kvinde – vi har derfor ikke svært ved at forestille os, at hun bliver et navn du vil støde på oftere og oftere i 2018.

LÉON (SE)

God rytmisk pop med dybfølte sangtekster. Det er, hvad der præger lyden af svenske Lotta Lindgren, som under kunstnernavnet Léon i disse tider meget overbevisende stormer frem på både den nordiske og internationale musikscene. Den unge svensker er opvokset i yderst musikalske omgivelser, og et liv på scenen synes derfor at have ligget naturligt i kortene for Léon. Siden sin debut er det gået godt for den 23 årige sangerinde, som allerede har turneret vidt omkring på det europæiske kontinent. Hendes seneste udgivelse så dagens lys i oktober 2017 i form af EP’en Surround Me, som blandt andet indeholder singlen af samme navn. Léons kraftige stemme har tidligere ført til sammenligninger med selveste Amy Winehouse, og meget tyder på, at de rosende ord vil forsætte både nu i 2018 og fremover (hun har blandt andet en optræden på den gigantiske festival Coachella i vente). Vi opfordrer derfor kraftigt til at give Léon et lyt!

Luster (DK)

Leder du efter et nyt navn, der laver både sexet up-tempo- og afslappende slow-beat indiepop, så er det danske soloprojekt, vores tidligere Ugens Upcoming, Luster, der selv betegner sin musik som raw-pop, et af de hotteste skud på stammen. Bag Luster finder vi den Københavnbaserede jyde, Jacob Haubjerg, der selv står for sangskrivning, vokal og bas, og med sig har han et band, bestående af keys, trommer og guitar. Det var i foråret sidste år, at Haubjerg begyndte at spire, da dobbeltsinglerne, “You’ve Got The Heat” og “Good Dreamer” så dagens lys. I efteråret kom så “Sexbeat” med tilhørende musikvideo, og derefter den seneste single “Fall & Forget”. Singlerne formåede faktisk at vokse sig så store, at de forgrenede sig udover danske landegrænser, og fik international opmærksomhed fra engelske musikmagasiner. Lige rundt om hjørnet venter nu udgivelsesdatoen for det selvbetitlede debutalbummet, der kommer til at slå rødder den 8. marts, gennem Lusters selvsåede pladeselskab, Animal Farm. Et album, som vi glæder os helt vildt til at høre, for vi er sikre på, at solen kommer til at stå højt på himlen over Luster i 2018!

Lød (DK)

Sidste år udgav danske Lød deres første EP med titlen Folder. Med udgivelsen, som rummer fire postpunk-inspirerede numre i varierende længder og et titelnummer på hele otte minutter, er de Roskildeaktuelle københavnske drenge måske på vej op af undergrunden. De omfavner eksperimenterende krautrock og udtrykker sig igennem kvalitetsrig dansksproget lyrik. Bandet har igennem kort tid udvist stort talent, og med sin gennemtænkte stil er de et yderst nyskabende bidrag til musiklandskabet herhjemme. Lytteren drages op af stolen ved hjælp af sangenes motoriske beats, en uptempo og fortryllende guitarkunst og forsangerens fangende stemme. Her på redaktionen er vi vilde med drengenes lyd, og vi spår dem en stor fremtid på både den danske og udenlandske scene.

mono mono (DK)

Der eksisterer efterhånden en del alternativ electro-pop-duoer i dag, så det kræver sit at formå at skille sig ud fra mængden. Det er en præstation, vi mener mono mono fra Vejle/Aarhus behersker. Konstellationen har eksisteret siden 2014, men mono mono blev først til for omkring halvandet år siden, da duoen søgte efter en ny lyd, og et navn, der klinger internationalt. Med Karoline Elsig på vokal og saxofon og Jakob Franck som beatmaker, inviteres du ind i et forførende, stemningsfyldt og til tider melankolsk drømmeunivers, der passer perfekt til gåturen, hvor tankerne har brug for rum til bare at flyde. Duoen har udtalt, at de benytter sig meget af fieldrecordings fra naturen, og kombinerer dermed det organiske med det elektroniske. Desuden finder de inspiration i kunstnere som Björk, The Knife og Massive Attack, hvilket skinner tydeligt igennem i deres foreløbige produktioner. I november 2017 udkom den anmelderroste single “Feel” med tilhørende musikvideo, og snart udkommer deres første EP, hvilket kun kan blive godt. Vi forudser i hvert fald, at 2018 bliver et rigtig spændende år for mono mono!

Rhys (SE)

Mange spår den 20-årige svensk-amerikanske Rhys til at blive en af fremtidens store internationale popstjerner, og vi mener helt klart også, at der er højt til loftet for den unge sangerinde. Som tiårig flyttede hun fra Oregon i USA til Stockholm med sin familie, hvor hun begyndte at interessere sig for musik, dans, kunst og teater. Det førte til, at hun som 18-årig mødte den svenske Grammy-nominerede sangskriver Jörgen Elofssen, der blev vild med hendes stemme, og derfor hjalp hende frem i lyset som en ambitiøs popmusiker. I 2017 blev hun den mest spillede artist på det svenske P3, hvor hun udgav elektropop-singlerne “Last Dance” og “Too Good to Be True”. Seneste nye udspil fra sangerinden er den lidt mere dæmpede og meget ærlige single, ”Maybe I Will Learn”, der udkom den 26. januar, hvor hendes lækre, dybe, smørbløde stemme virkelig får lov at shine, og til marts skal hun spille på by:Larm festivalen i Oslo. Selv har Rhys beskrevet 2017 som blot en opvarmning; I 2018 er hun klar til at tage Verden med storm. Så er linjen lagt!

RoseGold (DK)

Det siges, at det nye guld er rosa. En konstatering, der ligeledes vinder genklang i det musikalske miljø: RoseGold er navnet på den dansk britiske duo og brødrene Ephraim og Joshua Duncan, som er begyndt at storme frem på den danske hiphop-scene. Tilbage i 2017 udgav de deres to første singler “Mrs. 123” og “The One I Need”, og har efterfølgende skabt stor opmærksomhed omkring deres seneste udgivelse, debutalbummet Adventures in Odyssey fra den 1. januar 2018. RoseGold præsenterer med deres stilsikre kobling mellem R&B og hektisk, insisterende hiphop en kompromisløs lyd, der indgyder til danselæder i sålerne. RoseGold er et af de navne, der med deres internationale lyd, rækker ud over den nationale landegrænse, hvilket gør duoen til et oplagt bud på et skandinavisk navn, vi bør holde et vågent øje med i 2018. RoseGold har for nyligt sendt musikvideoen til nummeret “Music Molly” fra debutalbummet ud, så den får du med her:

Sassy 009 (NO)

Den norske trekløver med det kryptiske navn Sassy 009 har indtil videre udgivet tre produktioner via deres lille pladeselskab i Oslo, Luft Recordings. Med singlen “Pretty Baby”, kunne lytteren skrive under på, at her var der for alvor noget nyt og innovativt i støbeskeen. Siden fulgte singlen “Are You Leaving” og senest debut-EP’en fra november 2017 med titlen Do You Mind. En titel, som på billedelig vis illustrerer, at vi her har at gøre med en trup, som ikke er bange for at væve trådene mellem lounge og techno sammen til en tøjlesløs katalysator for dundrende beats og lettere melankolske melodier. Til tider akkompagneres det af et modsætningsfyldt blæserensemble, eller blot en snigende øjtist, der binder hele universet sammen og gør Sassy 009 til et særegent bud på, hvor den elektroniske house-scene kunne bevæge sig hen.

Selmer (NO)

Det Oslobaserede indiepop band Selmer blander sommerlige melodier med en betagende vokal, som hurtigt opsluger og forfører lytteren. De seks unge nordmænd, der tilsammen udgør bandet, har i løbet af 2017 udgroet de private stuegulve, som tidligere har været rammen om bandets liveoptrædener. I stedet er stuegulvene nu i allerhøjeste grad blevet udskiftet med større koncertscener, hvilket blot vidner om bandets stigende popularitet. Det var i juli i 2017, at bandet slap sit første udspil med numrene “Surfin’ With You” og “Small”, og siden har bandet blandt andet varmet op for amerikanske The Drums. Vil du opleve Selmer på egen hånd, optræder bandet på by:Larm i marts. 2018 bliver et spændende år for Selmer, og vi glæder os til flere friske toner fra nordmændene.

Takykardia (DK)

Danske Takykardia, som tidligere i år udgav deres debut EP Takykardia, som vi på redaktionen også anbefalede, er uden tvivl et navn, som vil gøre musikåret 2018 spændende at overvære. Bandet defineres som en tripsoul-kvartet, hvis musikalske univers udformes igennem drømmende og svævende indspilninger. Stilen er en æstetisk kombination af hovedsageligt soulet jazz og triphop-rytmer, som løftes til en endnu højere enhed af forsanger Luna Matz’ lækre og hypnotiserende vokalperformance. De harmoniske downtempo-melodier tryllebinder høresansen på magisk vis og drager lytteren med på eventyrlige rejser på tværs af genrer. Vi er forventningsfulde omkring Takykardias fremtid, og vi kan ikke vente med at følge med i, hvad 2018 vil byde på for det københavnske band.

Virkelig (NO)

Den norske trio Virkelig, der byder på et fortryllende pop/rock-univers, bygget op af intet mere end bas, guitar og trommer, og som så charmerende synger på modersmålet, er allerede et ret stort hit i hjemlandet. Men i disse post-SKAM-tider mener vi, at bandet også er et godt bud på et navn, der i 2018 kunne slå væggene ned til omverdenen. Virkelig-gutternes første single, “Cecilie”, der udkom i 2015, gik rent ind i Norge. Her blev den kåret som “Ukas Urørt” og listet hos NRK P3, hvor den blev liggende de næste 38 uger. Oprindeligt kommer Virkelig fra Nordnorge, men i arbejdet med at producere ny musik, er de begyndt at rejse lidt rundt i landet for at få inputs fra andre egne af det norske land. I november måned sidste år skrev trioen kontrakt med Jansen Records (bl.a. Hajk, Chain Wallet, Daniel Kvammen, Band of Gold), og den 19. januar i år slap de så deres seneste single, “Ballettdanseren”, som du kan høre herunder. Bliver du lige så grebet af de norske toner som os, kan du opleve Virkelig på by:Larm-festivalen til marts.

Redaktionen
redaktion@bandsoftomorrow.com