Foto: Sharin//PR

Mød to unge ildsjæle, der brænder for deres arbejde bag musikkulissen.

Der er, udover musikerne selvfølgelig, et hav af folk, der hver dag aser og maser for at få al den lækre musik ud, vi alle elsker så meget – hvad enten det er live eller strømmer ud af højtalerne. Vi poster løbende, på vores musikbranchesektion, interviews med folk fra branchen, og tit med nogle, der har været en del af den i lange tider. Nu er turen kommet til alle de ildsjæle, der først lige har fået foden inden for, og som arbejder benhårdt på fremadrettet at sætte deres præg på branchen.

Vi har talt med to unge ildsjæle, som begge tidligere har gået på kursusforløbet Innovative Music Management, og som, kan man vist roligt sige, nu begge har gang i lidt af hvert.

Sharin Elvira Christiansen (21 år)

Sharin

Hvad arbejder du som?

“Jeg er stadig en del af ‘det nye kuld’ i branchen, og har derfor ikke fundet mit fodfæste endnu.
Jeg er i fuld gang med at udforske de forskellige muligheder, hvilket gør, at jeg efterhånden er en del af rigtig mange ting. Dette tæller blandt andet Carpark Festival, hvor jeg er med i bookingudvalget, og i Musikparlamentet, hvor jeg er idéudvikler og projektmedarbejder til afholdelse af blandt andet debatarrangementer og events på Roskilde Festival, der lige nu er den største tidsrøver.
Sideløbende med det arbejder jeg under artister som CHINAH, Masasolo og Sekuoia i samarbejde med deres manager Rasmus, hvor formålet er at få en udvidet indsigt i management-landskabet.
Sidst men ikke mindst er jeg lige hoppet ind i mit femte år som anmelder på siden her (Bands of Tomorrow, red.).”

Hvordan ser en normal dag ud for dig?

“Det afhænger selvfølgelig af, hvilket projekt, der optager mest af min tid.
Som nævnt har jeg mange hatte på i løbet af en dag, og det er bærende for mit virke i branchen, at jeg kan multitaske og bevare roen i travle perioder. Èn fællesnævner for stillingerne er dog ikke svær: mails, mails, mails. Det bruger jeg rigtig meget af min tid på, men det er slet ikke så kedeligt, som det måske kan lyde. Derudover holder jeg mange møder, som er en meget væsentlig udviklingsproces i det projektarbejde jeg begår mig i. En anden fundamental arbejdsopgave er sponsor- og fondsansøgninger til nye projekter. Det kan hurtigt blive ret tungt, men det er enormt vigtigt at have kundskab i, da det er et altafgørende værktøj for at gøre en idé til virkelighed. Det er derfor en god blanding af at være på farten og sidde foran computeren med tre tomme kopper kaffe.”

Læs også  Mød Emma Markvad, endnu en ung ildsjæl i den danske musikbranche

Hvad har du gjort for at få en fod indenfor i branchen?

“Jeg var så heldig at komme i kontakt med en fyr fra min storebrors folkeskole, der manglede en praktikant til sit daværende bookingbureau og nyopstartede pladeselskab. Det viste sig at være et godt match, og der fik jeg lov til at prøve kræfter af med booking, sociale medier, radio og blog plugging (at få artisterne omtalt i medier, red.) og lignende. Derfra blev jeg fastansat, og så begyndte det langsomt at rulle. Nu har han skubbet mig hen til, hvor jeg er i dag. Jeg var på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, og det er selvfølgelig kke alle, der er ude for det, men det er også klart, at jeg ikke havde fået det job tilbudt, hvis jeg ikke havde vist et form for engagement – et af nøgleordene i kampen om at blive til noget i musikbranchen, hvis du spørger mig.
Man skal kunne afspejle, at man er trådt ind i gamet med en målsætning om at skabe resultater og arbejde benhårdt for det #rulenumnberone.”

Hvad er du mest stolt af at have være med til i løbet af din karriere indtil videre?

“Uh, dén er svær. Primært er jeg bare rigtig tilfreds med at bidrage og skabe gode oplevelser for andre. Det er jo nærmest en drøm i sig selv. Men hvis jeg skal fremhæve et konkret eksempel, så bliver det nok min deltagelse som vejleder til årets FutureSound. Her var jeg inde og såkaldt speed-date med fem udvalgte bands og artister, der havde tilmeldt sig dette forløb med målet om at få udvidet indblik i branchen og blive stærkere til at komme ud med musikken. Det var enormt givende for mig at træde ind i et lokale som den vidende på et givent emne og kunne lære fra mig. Særligt når artisten responderer på positiv vis og vurderer ens råd som led i den kommende karriere. Det bekræftede mig jo lidt i, at jeg ikke blot er i musikbranchen, fordi jeg finder det spændende, men også fordi jeg medvirker i et meget større aspekt af så utroligt kompetente og interessante mennesker. Det er mig en fornøjelse og privilegium at blive associeret med.”

Laurits Heegaard Rasmussen (22 år)

Laurits

Hvad arbejder du som?

“Jeg arbejder som Projektleder for SKVULP Festival i Holbæk, som sidste år havde 15.000 besøgende. Jeg sidder til daglig med planlægnings- og produktionsansvaret for SKVULPs scener og artister. Jeg sidder her som teamleder for stagemanageres, runnere, lydmænd, lysfolk og konferenciers på alle festivalens seks scener. Jeg er samtidig også indholdschef på den musikalske front og har stået for udvælgelsen af bands, booking og nu til afvikling den 2-3 juni. Når jeg ikke laver festival, bruger jeg min tid som booker og koncertarrangør i Wonderwhy Music Company. Der har jeg været tilknyttet snart et år og har stået for booking af en masse undergrundskoncerter og afvikling heraf. Derudover er jeg booker for et par af bureauets artister. Sidst men ikke mindst er jeg studerende på Performance Design og Kommunikation på Roskilde Universitet.”

Læs også  Will Hunt, A&R Manager på Columbia Records UK: At bringe George Ezra ind i virksomheden var en stor ting

Hvordan ser en normal arbejdsdag ud for dig som projektleder for musik på SKVULP Festival?

“Jeg har hele tiden festivalen i hovedet og bruger rigtig meget tankekraft på at vende og dreje store ting så vel som små detaljer i mit hoved. Det er blevet et projekt, der betyder rigtig meget for mig, og som allerede har taget meget af min tid. Når jeg vågner, tager jeg altid en 20 minuter, hvor jeg sætter mig og arbejder med festivalen. Jeg har altid rigtig mange idéer i hovedet, når jeg vågner, så dem får jeg skrevet ned, så jeg ved, at jeg ikke glemmer dem. Typisk derefter står den på studiearbejde nogle timer. Mine dage er som oftest delt op i to. Den første halvdel hedder den skole, og den anden hedder den festival. Jeg bliver nødt til at være meget struturet for at kunne gøre mit arbejde ordentligt. Jeg vil nærmest sige, at jeg bruger lige så lang tid på festivalen som på skolen. Disse dage er tit fyldt med en tur til Holbæk for at mødes med festivalslederen eller andre fra SKVULP-teamet. Der er rigtig meget arbejde, der kan klares hjemmefra, men man kommer ikke udenom at være fysisk tilstede – i hvert fald en gang om ugen. Jeg tror, det er rigtig vigtigt at finde sig en god samarbejdspartner. Tidligt i processen, hev jeg fat i Katrine Ravn. Vi kender hinanden fra Innovative Music Management, og hun har lige siden starten ageret min sparringspartner og store hjælp i booking-processen. Jeg tror, det er vigtigt hele tiden at have en at vende og dreje tingende med, og Katrine og jeg har været i daglig kontakt, lige siden hun blev en del af teamet. Når ens dage er fyldt op med arbejde, er det vigtigt, at det er noget, man kan lide at lave. Jeg har hver dag også tilsidesat en time, hvor jeg får plejet mine andre musikalske projekter. For mig er det vigtigt også at lave noget andet for ikke kun at bruge sine vågne timer på festivalen. Jeg er blevet nødt til at skabe en hverdag, hvor jeg arbejder alle døgnets vågne timer, for ellers er jeg ikke slev tilfreds med resultatet. Jeg holder rigtig meget af projektarbejde og lever for at skabe nogle fede musikalske oplevelser for folk.”

Læs også  Mød Emma Markvad, endnu en ung ildsjæl i den danske musikbranche

Hvad har du gjort for at få en fod indenfor i branchen?

Jeg har nu, gennem koncentreret arbejde i to år i branchen, fået lov at få nogle af de jobs, jeg virkelig brænder for. Jeg har lagt rigtig meget tid i at lave de projekter, jeg har involveret mig i. Jeg tror, at for at få en fod indenfor, skal man sørge for at gøre de ting, man kaster sig ud i, så grundigt som muligt. Jeg har selv haft perioder, hvor der har været for meget at se til, hvor jeg ikke har været glad. Og det handler om at være glad ved sit arbejde. Det er lige meget, om det er frivilligt eller lønnet. Det er vigtigt at brænde for det. Jeg har hele tiden et nyt projekt i hovedet og sørger for at arbejde med musikken på så mange forskellige måder som muligt. Jeg har hele tiden sørget for at udfordre mig selv og skabt mig et bredt CV. Jeg tror, det er vigtigt hele tiden at holde sig igang, for så skal mulighederne nok opstå. Og der er rigtig mange projekter, man kan kaste sig ud i efterhånden, alene på festivalområdet! Jeg har ikke tænkt så meget over, hvilke ting, der har været de rigtige at springe ud i, jeg har bare gjort det og fået det bedste ud af det. Og det er klart visionen at forsætte sådan.

Hvad er du mest stolt af at have være med til i løbet af din karriere indtil videre?

Jeg er mest stolt over at få jobbet som Projektleder for SKVULP Festival. Mit mål er at arbejde fuldtid med store musikalske events, så at jeg nærmest allerede gør det, gør mig stolt. Der er meget at lære endnu og mange udfordringer, der venter, men at være med til at skabe så stor en musikalsk begivenhed er lidt en drengedrøm.