Præsenteret i samarbejde medtunecore_black_on_white

Foto: PR

I denne uge sætter vi fokus på sangskriveren Blomqvist, der laver dansksproget alternativ pop og lige nu er aktuel med sit andet soloalbum Langt Fra Hip. Vi har stillet ham en række spørgsmål, så du kan lære ham lidt bedre at kende.

David Vejen Blomqvist, hvis kunstneriske alias er Blomqvist, laver dansksproget poetisk pop. Han har tidligere været en central del af Spillemændende og spillet bas i bandet Hymns From Nineveh. I 2015 albumdebuterede han med sit første solo- og konceptalbum, det anmelderroste Paradisets Børn, hvor Blomqvist havde skabt smukke melodier til tekster af Eik Skaløe, der var forsanger i det skelsættende danske band Steppeulvene. I marts måned i år udgav han sit andet album, Langt Fra Hip, hvor inspirationen fra Skaløe i især tekstuniverset stadig er tydelig, men som denne gang både er Blomqvists egne melodier og ord. Albummets titel er også en reference til Steppeulvenes populære album, Hip, men er ikke et forsøg på at være en genspejling af 60’er albummet – det handler om at finde sin helt egen færden i verden.

Hvem er Blomqvist?

Det lyder mega kliche-agtigt det her, men Blomqvist er først og fremmest mit frirum. Et frirum, hvor jeg kan dyrke litteratur, sangskrivning og musikproduktion. Når jeg så har dyrket de processer længe nok, inviterer jeg mine venner ind for at spille med og lave album i fællesskab, og spille koncerter osv.

Hvordan vil du beskrive din lyd?

Læs også  Koncertanbefalinger//Uge 34

Jeg tænker det lyder som en stille rolig og eftertænksom fyr, der har skrevet nogle sange og derefter inviterer sine musikervenner i et musikstudie i et par dage for at lave et album.

Hvordan startede du?

Jeg har spillet bas i alle mulige forskellige bands, siden jeg var teenager. Selvom det gik rigtig godt, og det stadig blev federe og bedre musik – jeg spillede med seje folk, som jeg i øvrigt så meget op til – blev jeg mere og mere frustreret… Til sidst blev jeg nødt til at stoppe al musikaktivitet for til gengæld at begynde forfra på egen hånd. Nu har jeg det perfekt herligt med at spille musik igen.

Kan du fortælle lidt om den proces, der foregår, når du skriver din musik?

Det starter altid med, at jeg læser bøger. Det er som om, at stemninger, konflikter, samtaler eller bare karaktererne i en bog giver mig inspiration og dermed afsæt til min sangskrivning. Derefter er de fleste af mine musikalske ideer opstået, når jeg cykler. Når jeg så kommer hjem, griber jeg hurtigt guitaren og sætter lidt mere konkret lyd på.

Hvilke musikere har haft størst indflydelse på din lyd?

Jeg har lyttet meget til Timbre Timber og Kurt Vile de sidste par år. Det har nok en indflydelse. Ellers vil jeg påstå, at jeg har skabt min lyd i den periode, jeg spillede rigtig meget med mine venner i Hymns From Nineveh og Spillemændene. Det var en spændende musikalsk periode for mig, og den har uden tvivl sat sit præg på den måde, jeg lyder i dag.

Hvad er på din pladespiller lige nu?

Læs også  Hip-hop gruppen Fars Rum leverer soundtracket til din sensommer på nyt album

Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er lidt pinligt at indrømme, eller om det er cool nok, men jeg er lige trådt ind i mit livs første Kim Larsen-periode. Det skulle nok have været for 15 år siden… Men altså, lige pt. ligger hans første album Værsgo på pladespilleren. Det er et virkelig godt album. Ellers er jeg ret glad for mange at de kunstnere, der bliver udgivet på pladeselskabet Full Time Hobby – lige for tiden hører jeg Michael Nau’s nye album, Some Twist.

Hvad er du i gang med lige nu?

I forbindelse med forårets koncerter har jeg udviklet en stor glæde ved at spille bas igen. Jeg har spillet nogle solokoncerter på bas, og det har jeg haft ret stor optur over. Så lige nu er jeg  gang med at udvikle konceptet lidt mere. Det bliver vel en slags pendant til ”en mand og hans guitar” – nu bare ”en mand og hans basguitar” – haha, jeg tror sgu, det bliver meget fedt.

Hvad er drømmen?

Jeg drømmer om to ting i forbindelse med Blomqvist-musikken. Det første er, at jeg ønsker at blive ved med at skabe et musikalsk rum, hvor jeg kan dyrke musik og være nysgerrig. Og bevare de lange og beroligende processer, jeg har i øvelokalet. Det er min plan at peake som musiker, når jeg er i midtfyrrene, så der er god tid endnu, haha… En gang imellem hører jeg noget musik, der virkelig går lige i knæhaserne, så jeg bliver blød i knæene – musik jeg hører igen og igen, og det får stor betydning for min hverdag. Hvis min musik kan skabe den følelse for bare en enkelt eller to, så er den anden drøm gået i opfyldelse.

Indspilning, øvelokalet eller koncert – hvad foretrækker du?

Læs også  Stærk singledebut fra danske Takykardia

Det er virkelig fantastisk, at der er forskellige processer i en pladeudgivelse og i musikarbejdet. Når jeg er ved at være topmættet af indspilningerne, er det det fedeste at komme ud og spille og så videre. Men selve min drivkraft i arbejdet med musik, starter med sangskrivningen, og det er uden tvivl den proces, der er vigtigst for mig.

Hvis du kun måtte vælge én af dine sange, folk skulle lytte til, hvilken var det så?

Jeg er blevet ret glad for nr. ét, “Rigtig Mærker Efter” på mit album Langt fra Hip- Den synes jeg, folk skal høre. Balancen mellem tekstens refleksioner, det fine guitar-bas- trommespil og så selve produktionen er landet i et krydsfelt, jeg holder meget af.