Foto: The Parrots/C. Faruolo

Den engelske festival The Great Escape er et af Europas største samlingspunkter for ny musik. Chefbooker Adam Ryan gør os her lidt klogere på, hvad der skal til for at komme på plakaten.

The Great Escape finder sted i Brighton i Sydengland i midten af maj, og ligesom for eksempel SPOT i Aarhus, by:Larm i Oslo og Reeperbahn i Hamburg har den udover musikken også en konferencedel.

Over 5000 bands ansøger årligt om at få lov til at spille på festivalen og af dem vælger chefbooker Adam Ryan de 450 navne, som havner på plakaten. Han gør os her lidt klogere på festivalens profil, hvad de kigger efter, når de booker bands og deler lidt råd ud til dig, som gerne vil spille på The Great Escape.

Hvad er The Great Escape?

Vi er en showcasefestival, så vi fokuserer på spirende talenter og ny musik. Vi har hvert år et ’lead country’, som vi forsøger at give lidt ekstra opmærksomhed [i 2017 er det Schweiz, red.]. Men vi har artister fra i omkring 28 lande på programmet hvert år. Mange ser The Great Escape som et springbræt til det britiske musikmarked. Vi samarbejder med virkelig mange mennesker fra branchen, som gerne vil involvere sig og støtte nyt talent, og det er både pladeselskabsfolk, managere, bookere og alle mulige andre ’movers and shakers’ fra industrien, både i UK og resten af Europa, som kommer på festivalen. Derfor står vi også ret stærkt.

Hvor finder I bands?

Læs også  10 hurtige til Loyle Carner

Først og fremmest gennem vores ansøgningssystem. Der er åbent for ansøgninger nu og frem til den 17. februar 2017. Men vi arbejder jo også med mange folk i branchen, og vi har øjne og ører alle mulige steder. Jeg holder også virkelig mange møder med folk, tager til koncerter og festivaler hele tiden, holder øje med forskellige blogs og spørger folk, som jeg kender, hvad de lytter til for tiden.

Så de bands, der ender med at blive booket til festivalen, er et mix af ansøgninger og ting, du selv har fundet?

Ja, det kan man godt sige – men alle skal søge gennem det officielle system for at blive taget i betragtning. Det er den eneste måde, vi kan bevare overblikket på. Efter ansøgningsfristen bliver navnene sorteret efter, hvilket land de kommer fra, og så har jeg en håndfuld ’trusted ears’, som lytter alt igennem og laver en shortlist med navne til mig.

Er der noget specielt, du kigger/lytter efter?

God musik er selvfølgelig det vigtigste. Men vi er jo en festival, så det skal også være på et punkt, hvor live-delen fungerer. Dermed ikke sagt, at det er helt færdige produkter, vi leder efter. Man skal se The Great Escape som en begyndelse på noget, i stedet for et ’mål’. Selvom du har en plads på programmet, så har du rigtig meget arbejde foran dig – både før, under og måske især efter festivalen. Som band er det derfor også en rigtig god idé at have et hold omkring sig, eller måske bare en manager-lignende person, som kan sørge for de praktiske ting under festivalen, så det eneste, musikerne skal fokusere på, er at spille en god koncert.

I år var der kun tre danske bands (Palace Winter, Liss, Søren Juul) på jeres program. Er der noget specielt, som danske navne kan gøre for at komme på din radar?

Læs også  Will Hunt, A&R Manager på Columbia Records UK: At bringe George Ezra ind i virksomheden var en stor ting

Der er virkelig meget god musik i Danmark, men vi får faktisk ikke så mange ansøgninger derfra. Jeg ved ikke, om det er fordi, det er nemmere at tage til for eksempel Reeperbahn eller noget andet, som er lidt tættere på. Men når vi får ansøgninger fra danske bands, så plejer det også at være noget, der er godt, så vi er opmærksomme på det.

Adams råd til dig, der gerne vil spille på The Great Escape

1. Følg op på din ansøgning. Lad være med bare at søge og så tro, at det var dét. Send mig en mail med din musik eller ring. Fortæl mig hvad der foregår omkring dit band. På den måde bliver det også ret hurtigt klart for mig, om du bør spille på festivalen eller ej. Det skal ikke være noget, du gør som en eller anden pludselig indskydelse. Du skal ville det og du skal have en plan. Så ansøg, send en mail, ring. Du skal ikke være bange for at være irriterende – det er du ikke, hvis din musik er god. Og hvis du er irriterende, skal jeg nok fortælle dig det.

Læs også  Anna of the North: Jeg ville ønske, at jeg kunne opleve musikken på ny, som var det for første gang

2. Involvér dig i musikbranchen. Så er der ret stor sandsynlighed for, at det popper op på vores radar på den ene eller anden måde. Hvad enten det er gennem anbefalinger fra folk, vi kender, opmærksomhed på blogs eller af en eller anden omvej.

3. Få styr på dit hold. Du behøver ikke at have et kæmpe crew med dig, men hav i det mindste bare én, der ikke er en del af bandet, som kan hjælpe med alt det, der ikke har noget med musikken at gøre. Især under festivalen – der skal du ikke bekymre dig om at sætte møder op og promovere dig selv, men have fokus på at spille en god koncert.