Nuclear Assault – Copenhell 2015

Scene: Pandæmonium
Dato: Lørdag den 20. juni 2015

Nuclear Assault – Copenhell 2015
3.5 / 5 Reviewer
Rating3.5

Det legendariske thrash-metal band, Nuclear Assault er rundt på deres sidste verdenstourne, før de lægger musikken på hylden. Copenhell havde fået booket disse legender til at kigge forbi Danmark en sidste gang, før de stopper. Koncerten viste netop publikum hvorfor disse grand-old-men-of-thrash, stadig er ligeså relevante i dag, som de var tilbage i 80’erne.

Publikummet havde pludseligt hævet aldersgennemsnittet til denne koncert, eftersom at metalcore bandet Asking Alexandria spillede på Hades scenen samtidig. Der var derfor en god opdeling imellem de unge og de gamle denne lørdag aften.
Pladsen foran Pandæmonium scenen var fyldt helt op, og en kødrand af mennesker stod bagud som det eneste man kunne se. Måske Copenhells egne folk selv havde forudset at Nuclear Assault ville blive en større fest, eftersom at deres massive flammekanon blev tændt under Nuclear Assault, men ikke under Asking Alexandria – om det er forskelsbehandling vil jeg lade den individuelle læser vurdere.

Når thrash er så hurtig og voldsom en genre, kræver det en enorm kunnen for bandmedlemmerne at kunne holde deres takter igennem deres tre kvarters set. Det haltede dog på tidspunkter, hvor bandmedlemmerne skulle bruge 1-2 sekunder om at finde deres vej ind i rytmen. Det er jo dog også thrash, så den rå æstetik det skabes når de flænsende guitar og hamrende trommer buldrer derudaf, hjalp det til tider kun med at gøre oplevelsen lidt sjovere – og som bassisten Dan Lilker sagde ‘… vi spiller jo egentlig bare en masse hurtigt og dumt lort’. Selvom Nuclear Assault havde en masser energi på scenen, og gjorde alt hvad de kunne få at få hele publikummet med, så var det dog sparsomt hvor mange personer der egentlig lod sig overgive til energien i thrash-musikken.

Koncerten skulle også tilbyde publikummet musik fra den gamle såvel som den nye skuffe. Klassikere som “Butt F*ck”, ”New Song”  og “Hang the Pope” gik direkte ind hos publikum, såvel som den nye single fra deres upcomming EP Analog Man in a Digital World, var til publikums store begejstring. Nuclear Assault var stadigvæk ramt af alderdommens skavanker, men thrash-festen blev holdt i bedste stil med mosh-, crowdsurfing og circlepits på de forreste rækker.

Kenneth Tygesen
kennethtygesen@bandsoftomorrow.com