Anna Kruse ‘Champagne Fötter’
BEDØMMELSE
4

Artist: Anna Kruse
Album: Champagne Fötter
Release:

Jazzsangerinden Anna Kruse udgav i maj sit andet album, Champagne Fötter. Det er en opfølger til albummet Lyckokatt (2010), og har – ligesom det tidligere album – tekster af Edith Södergran som det altoverskyggende omdrejningspunkt. Den finlandssvenske Södergran ses som en af hovedpersonerne inden for den svenske modernistiske lyrik, og derfor må det være med en vis portion ydmyghed og respekt, at Kruse har begivet sig ud på denne færd. Dog løser hun opgaven og forener den råkolde svenske natur med Københavns pulserende storbyliv.

I Champagne Fötter bliver melodisk jazz fusioneret med den svenske visetradition, og som lytter sidder man tilbage med en gribende melankoli indeni – jeg tror ikke, det er fordi ordene er triste, men fordi akkompagnamentet er holdt på et minimum og fordi der bliver smagt på hvert enkelt ord – og naturligvis også fordi teksterne er så stærke i sig selv.

Numrene er ikke lange, og de digte, der bliver formidlet på fornem vis, består af få sætninger. Det, der har gjort størst indtryk på mig er albummets syvende skæring, ”Skum”, som med tangoharmonika og helt præcis staccerede betoninger  understøtter teksten som små champagnebobler.

Livets champagne
pärlande dricka vi

lätta som skum
genomskinliga
champagnehjärtan…
Champagneögon -
himlen blinkar er löften till
Champagnefötter -
gån efter stjärnan
Champagneandar
glaset hänrycks i eder hand!

Hvert nummers udtryk er tilpasset efter det digt, der formidles. Det betyder at det er små enkelte perler på en lang snor, bundet sammen af Kruses varme og bløde vokal. Albummet vokser gang for gang man hører det igennem, og det har vokset sig stort i min bevidsthed. Kruse har med sin musik givet Södergrans digte et nyt liv og ført dem op i dette århundrede, og det skal hun have fire stjerner for.

Herunder ses en video til nummeret ”Ord”, som nærværende artikels overskrift er taget fra: