Foto: Simon Zahrtmann
Scene: Countdown
Dato: Mandag den 26. juni kl. 21.30

Der var lagt i ovnen til et brag af en dansefest, da Noréll indtog Countdown, men selvom trioen gjorde, hvad de kunne, var det desværre ikke nok. 

Noréll – Roskilde Festival 2017
2.5 Anmeldelse
Anmeldelse

Jeg har gruet for at skulle skrive denne her anmeldelse. En anmeldelses eksistensberettigelse skal jo, synes jeg, helst hvile i et krav om konstruktivitet, og så er konklusionen “det var bare ikke nok”, ikke umiddelbart det bedste udgangspunkt. Ikke desto mindre var det til min store ærgrelse den følelse, jeg stod tilbage med.

Vi skulle ikke langt ind i koncerten, før jeg måtte sande, at den kæmpe fest, Noréll har potentiale til at starte, havde lange udsigter. Mit problem: jeg kan ikke pege på, hvad den elektroniske pop-trio skulle have gjort anderledes.

Læs også  Lana Del Rey - Lust for Life

Jeg var vild med den begejstring og, lignede det, meget oprigtige glæde og beærelse over at stå på Roskilde Countdown, som Noréll viste fra det sekund, de trådte ind på scenen. Viktor Hagner og Nichlas Malling, der stod bag drumpad og synth bragede igennem med de hårdtslående og bastunge beats, som udgør Norélls musikalske fundament. Åbningsnummeret “Howl” var helt rigtigt valgt i forhold til den partystarter, jeg forestiller mig, det skulle fungere som. Men det var et benhårdt publikum, Noréll skulle spille varme, for lige fra start, og desværre hele koncerten igennem, hvor jeg stod, var der mere sniksnak end dans og opmærksomhed mod scenen og musikken.

Jeg noterede mig som noget af det første, at forsanger Marìe Louise Persson Bjarnarsons ellers super fede og karakteristiske vokal desværre var alt, alt for lav, og det blev afgørende for koncerten. Det hjalp på det, når backing tracket supplerede og nogle gange nærmest overtog, men faldt helt igennem ved dets fravær. Det gjorde Bjarnarsons tilstedeværelse lettere overflødig, og selvom det var skønt at se hendes energi, når hun dansede hen over scenen, så lod det til, at publikum glemte, at de var til koncert. De dansede sporadisk, når bassen tvang dem til det, men jeg tvivler på, at de ved, hvad de dansede til. Det ærgrer mig så sindssygt meget, fordi de her opvarmningskoncerter jo netop skal få folks øjne op for alt det nye guf, der gemmer sig på upcoming-scenen, og som jeg virkelig synes, Noréll er.

Læs også  Ugens Upcoming: J. Bruno

Numrene fra EP’en IY, som vi fik at høre til koncerten, er stadig super fede, men i live-regi druknede sangen simpelthen i produktion. Og fordi Bjarnarsons rolle er så afgørende, når det kommer til, hvor Noréll adskiller sig fra andre danske og festglade producere og DJ’s, så bliver den nødt til at sidde i skabet, før det kan fungere.

Læs også  Lana Del Rey - Lust for Life

Så selvom trioen gjorde, alt hvad de kunne, for at naile koncerten, så var det med en flad fornemmelse, at jeg møvede mig igennem den massive menneskemængde, der allerede under Noréll havde claimet deres plads til den efterfølgende koncert med Noah Carter. En koncert de desværre talte mere om end det netop overståede show med Noréll.