Foto: Nicklas Krarup Larsen
Venue: Pumpehuset
Dato: Lørdag den 25. november 2017

Aftenen stod i de kiksede dansemoves, hurtigbrillerne og, ikke mindst, diskoens tegn, da Marvelous Mosell bød op til dans i et udsolgt Pumpehuset lørdag aften.

Marvelous Mosell – Pumpehuset
3 Anmeldelse
Anmeldelse

For at bløde op i leddene startede DJ’en Phase 5 aftenen med en times samsurium af retro-hiphop og diskohits. Men ulig så mange andre DJ-opvarmningssæt, så DJ’ede Phase 5 faktisk med LP-scratch og (for det meste) smooth overgange mellem numrene. Pumpehuset blev hurtigt forvandlet til et skøjteløst rulledisko.

Marvelous Mosell breakede sig på scenen iført et lilla, ærmeløst tracksuit og selvfølgelig den futuristiske mono-brille, som med DJ Tue Tracks store guldkæde, bøllehat og briller var en ren parodi at se på. Og Marvelous Mosell balancerede hele aftenen på kanten mellem parodi og nostalgi, som til tider kammede over i det platte, hvilket også gjorde, at snakken mellem numrene virkede for indøvet og forceret.

Læs også  Weekendens Essentielle Udgivelser // Uge 49

Men det er jo nærmest også hele Mosell’s præmis, og publikum købte den med det samme og begav sig ud på en dansende færd i lyspunkter som “Robin Rubin solgte crack- kokain”, den afsluttende fællessyngende “Jeg var blevet syg og ku’ li’ det” og selvfølgelig radiohittet “Antikommercial Masseappel”, som dog kom som et lidt for tidligt klimaks i midten af koncerten.

Især Malk de Koijn’s Tue Track, som også har produceret Mosell’s debutalbum Magisk Mytisk Mageløs, brillerede på de roterende plader med det fantastisk dansable blæsertema i “Jeg tænker på dig” og med eminente scratch-soli i “Den Bedste Danser” og “Mosells Fede Ferie Rap”. Dog var der skruet for meget op for bassen i den mere afdæmpede “Parfumen Hænger Fast”, der kunne have været et tiltrængt pusterum i et noget ensformigt udtryk.

Læs også  Vera - Good Job No Conversation (EP)

Men dynamikken i den konstante call and response-rap mellem Tue Track og Mosell fungerede sindssygt godt, og den spredte sig til call and response-linjer til publikum, som gladeligt skreg med på de fjollede: “når jeg siger, så siger I”-råb som cowa-BUNKA og hiphop-BEBOP i “Dansk Ninja Turtles rap”.

Mosells energi var høj, når han breakdansende bevægede sig rundt på scenen, men pladen gik også lidt i hak med de samme fire-fem dansemoves. Måske det er ved at være på tide med en ny danse-CD-ROM. Marvelous Mosells besøg på Pumpehuset var en plat, men fed overflod af sodavandsfest og diskomoves, og hvis man stadig ikke havde fået nok, da de to udklædte herrer forlod scenen, så åbnede DJ’en i kælderen op for en fortsat 70’er fest, der uden tvivl kørte to fingre foran øjnene til langt ud på natten.