Foto: Stephanie Stål

På fredag udkommer Girls’ Night Outs debut-EP og i den anledning har vi taget en snak med manden bag projektet, Terkel Atsushi Røjle, om hans hang til popmusik, femininitet og det kontrastfyldte forhold mellem det tekstlige og musikalske univers.

Girls’ Night Out lyder måske umiddelbart ikke som et bandnavn, men det er faktisk, hvad den 27-årige Virgin Suicide-guitarist Terkel Atsushi Røjle har kaldt sit poppede soloprojekt, som kom til verden sidste år. Det musikalske udtryk stemmer dog meget godt overens med det billede, man kan have af et par hvinende poppiger, der med cosmopolitans og miniskørter er ude i byen for at danse, og fredag aften kan du opleve noget lignende, når Girls’ Night Out holder et brag af en releasefest på LitteraturHaus i anledning af sin EP-udgivelse. Det var netop det her pigetema, og tankerne bag Terkels soloprojekt, som jeg var interesseret i at høre mere om, da vi tirsdag eftermiddag mødtes til en lille snak.

Hvem er Girls’ Night Out?

Det er en ydmyg og charmerende Terkel, som sidder overfor mig på cafeen Tjili Pop i Rantzausgade. Han er lidt uvant i situationen, for selvom han er en del af det succesrige Virgin Suicide og før har lavet interviews i den forbindelse, har det sjældent været ham, der har været i front. Han har bare kunne fyre de fede jokes af, fortæller han grinende. Jeg lægger ud med at spørge hvem Girls’ Night Out er:

“Girls’ Night Out er mit soloprojekt, mit musikalsk alias, og det startede, fordi jeg havde besluttet, at jeg skulle lave noget selv, som ikke skulle være i en bandsammenhæng.” Han fortsætter: “Det er et popprojekt! Noget der er så meget pop, at det ligesom læner sig op ad endevæggen, for hvad pop er. Håber jeg. Det er i hvert fald det, jeg arbejder hen imod.”

Terkel skriver selv sangene, producerer og spiller de fleste instrumenter på den kommende EP, og man kan forvente at en plade, som trækker på referencer til populærmusikkens forskellige musikalske perioder:

Læs også  Anna of the North: Jeg ville ønske, at jeg kunne opleve musikken på ny, som var det for første gang

“Det er en smagsprøve på hvad Girls’ Night Out kommer til at blive fremover, og en introduktion til bandets udtryk fremover. Man kommer ret godt omkring det, på denne her EP, både med referencer til popmusikken igennem alle mulige forskellige perioder… Helt fra Glenn Campells helt gamle popmusik til playstationspil og soundtrack til sådan noget Final Fantasy [serie med computerspil og film, der går tilbage til 1987, red.], helt op til 00’ernes kommercielle popmusik, og så til et nyere PC Music-agtigt [pladeselskab, red.] udtryk.”

Girls’ Night Out er tydeligvis et rendyrket popprojekt, med en klar bevidsthed om hvor lyden kommer fra: “Jeg er jo bare en kæmpe popdreng, jeg ‘digger’ hele poptingen igennem hele populærmusikhistorien. Det er det destillerede, komprimerede budskab, som interesserer mig… Som en lille pakke med spændende ting. Det er det, jeg synes er sjovt… Og det er det, jeg forsøger at kreere.

“Jeg har helt klart kontakt til det feminine”

På fredag har bandet inviteret de alternative popkolleger ticktock med til fest på LitteraturHaus i anledning af EP-udgivelsen, og der loves på candyfloss-maskine, musik, tøris og popcorn – alt det som en ægte ‘girls’ night out’ skal indeholde. Terkel fortæller om ideen bag pigetemaet:

“Det startede med.. Uffe som spiller bas i projektet kom med en joke om, at alt den musik jeg satte på derhjemme – vi boede sammen på det tidspunkt – var totalt ‘girls’ night out’-musik, og så syntes jeg bare det var sjovt, at kalde det det. Det er et eller andet sted rimelig ‘lame’, men altså… lige i de måneder bandet blev til, der syntes jeg, det var rigtigt sjovt.” Han drikker af sin danskvand og jeg prøver at stikke lidt dybere. Terkel uddyber:

“Jeg har helt klart kontakt til det feminine. Jeg tror bare, det er den energi, jeg synes er sjov for tiden. At lave noget musik, som er så så feminint, at det nærmest ikke kunne laves af en kvinde. Så at sige. Jeg synes egentlig også, at det er en ret sjov ting, at ultrafeminint musik generelt er skrevet af mænd. Mange af Phil Spectors ting, og… Pigegrupper fra start-nullerne. Det er alle sammen mænd, der har skrevet musikken.. Så jeg tror, det for mig er en eller anden ‘appreciation’ af denne her feminine energi… Samtidig er det også en erkendelse af, at jeg også indeholder den energi. Det er en stor del af mig.”

I forlængelse af dette, er humor også et vigtigt redskab for den unge musiker i hans sangskrivningsproces:

Læs også  10 hurtige til Loyle Carner

“Det er vigtigt for mig, at musikken kan ses fra mange forskellige vinkler, og bliver strukket ud i alle mulige forskellige energier og former for humor, og i den sammenhæng, er der ikke noget i vejen for mig, for at kunne synge på alle de her forskellige måder, for ligesom at gøre musikken mangefacetteret.” Han afbryder sig selv og siger grinende: “Argh, det giver ikke så meget mening.. men måske lidt alligevel. Men jeg mener bare, at når man slører afsenderen, så åbner man op for forskellige måder, hvorpå musikken kan modtages.”

“More is more!”

Girls’ Night Out har indtil videre udgivet tre singler, “Let’s Get Serious” ,”Silent Season” og senest “Doqu”, som også er at finde på den kommende EP. Numrene eksemplificerer Terkels evne til at skabe et direkte musikalsk udtryk blandet med mere dybsindige tekster, og dette forhold forestiller jeg mig, kan være med til netop at skabe en magefacetteret overordnet udtryk i Girls’ Night Outs musik. Da jeg spørger ind til forholdet mellem tekst og musik svarer Terkel:

“Musikken skal ikke være ‘less is more’, men ‘more is more’! Jeg tror, at musikken har en meget lys og farverig verden som er eklektisk, hvorimod teksterne på mange måder indeholder mere komplekse budskaber. Min vision er, at Girls’ Night Outs musik skal være helt klart. Det skal ikke være underspillet og der skal ikke være noget mellem linjerne, eller noget man lige kan høre i træernes hvislen. Der skal ikke være noget at misforstå rent musikalsk. Eller sådan… På den tekstlige side, der må der gerne være flere kontraster. Det lyder åndssvagt at kalde sine egne tekster dybsindige, men… der er nogle modstridende energier, der arbejdes med… Der er en masse tvivl.. og så er det jo langt hen af vejen også nogle tunge emner, jeg berører.”

Læs også  Will Hunt, A&R Manager på Columbia Records UK: At bringe George Ezra ind i virksomheden var en stor ting

Jeg tænker på singlen “Doqu”, som jeg har læst mig til er det japanske ord for ‘gift’ (ikke i ægteskabelig forstand), og det er netop et lidt tungere, men for mange et meget relaterbart, emne, teksten behandler: “Den handler om det der øjeblik, hvor man føler, at det hele spiller. Man har sat sig noget for, har opnået det og endda brugt mange år på at opnå det, og alligevel er der pludseligt en eller anden stikken i hjertet. En tom følelse.”

Terkel fortsætter: “Temaerne, for denne her EP centrerer om ‘det gamle’ overfor ‘det nye’. Det liv man allerede har og er tryg ved, overfor det liv man kan få,” han afbryder sig selv og siger grinende “Det var fandme vattet sagt!”

Jeg synes slet ikke, det var vattet sagt, tværtimod lader det til, at Terkel Atsushi Røjle med sit soloprojekt Girls’ Night Out for alvor har noget på hjerte. Efter et hyggeligt møde med den rutinerede musiker og sangskriver, kan jeg slet ikke vente, til på fredag når Girls’ Night Outs popvidunder af en debut-EP udkommer.

Den 10. marts holder Girls’ Night Out releasefest på LitteraturHaus.
Den 18. marts kan du opleve bandet på CPH: DOX. Læs mere her.