Foto: School of X // Nikoline Skaarup
Venue: Lille VEGA
Dato: Torsdag den 5. oktober 2017

Fire danske, musikalske legekammerater, School of X, Vera, Goss og Vasco, var torsdag aften samlet til én fælles legeaftale, hvor de hver især præsenterede deres vidt forskellige, men stadig sammenhængende lyduniverser. 

Temaet for arrangementet torsdag aften i Lille VEGA var samarbejde. De fire fremadstormende acts Vasco, Goss, Vera og School of X har alle arbejdet sammen på kryds og tværs, og det var derfor oplagt (og meget velfungerende) at gå sammen om én fælles aften – Også fordi kunstnerne hver især ikke har udgivet så forfærdeligt meget, men sammen havde nok materiale til at give publikum en ordentlig omgang musikalske indtryk.

Det var desværre en lidt misvisende titel, eventet havde på VEGAs hjemmeside. Det har været svært at tyde, hvordan aftenen præcist skulle forløbe, for mens alle navne stod på som hovednavne, var Vasco og Goss også angivet som support.  

Produceren Vasco, som blandt andet har arbejdet sammen med Soleima, Goss og Scarlet Pleasure, lagde derfor ud klokken 20.00, og det var en svær opgave at stå med. Langt fra alle aftenens gæster var troppet op endnu, og Vasco’s DJ-set ville nok have passet bedst til de senere aftentimer. Hans performance var lige en tand for indadvendt og fraværende for mig, men DJ-sets som koncertformat har også altid forekommet mig en smule svær at skære. Det var dog ikke svært at forestille sig, at Vasco’s show havde fungeret helt anderledes på en klub, senere på aftenen med et mere tændt publikum. Vasco har fingeren på pulsen og præsenterer med sine produktioner en masse interessant musik (han har blandt andet leget med “Keep On Calling” fra en af mine 2017-favoritter, britiske Nilüfer Yanya), ud over hans egne, stærke kreationer selvfølgelig. Her er en af dem! 

Næste navn på programmet var Goss, som blandt andet har arbejdet med MØ på hendes forestående album. Med to musikere ved sin side (heriblandt en live-trommeslager, som i mine øjne bare altid er en god prioritering) præsenterede Goss sit smørbløde, poppede R’n’B-univers, som Vasco og Vera har været med til at producere. Det virkede som om, Goss lige skulle spille sig varm, men det blev han så også, og det var virkelig fedt. Goss’ vokal var lige så lækker live som på indspilning, han havde en smittende energi, spillede godt sammen med sine band mates og havde en varm og åben approach til publikum. Goss’ musik har levet et ret vildt liv på blandt andet Soundcloud, hvor de to første numre, han uploade, fik over 100.000 streams på 48 timer, og på den toneangivende, britiske radiostation BBC Radio 1, hvor Huw Stephens og Phil Taggart har kastet kærlighed efter den danske kunstner. Man kan let flyve afsted på succesoplevelser som disse, men Goss havde begge ben solidt plantet på jorden – altså lige på nær alle de gange de lettede, når han hoppede rundt på scenen i dans. Goss fik sagt noget i retning af, at det var fedt at være her til “familieaften”, og han var god til at få inviteret alle os i publikum med. Han glædede sig desuden til at se Vera live for første gang, og det var meget belejligt ham, der skulle på scenen som det næste navn. Her er “Ijotwiyda”, som Goss introducerede som sin personlige favorit. Det er godt nok også en lækker ballade.

Læs også  J Hus - Pumpehuset

Der har været ret meget buzz omkring Vera i forbindelse med udgivelsen af hans to officielle singler “In and Out of Love” og “Falling (feat. Okay Kaya)”, og der spredte sig en spænding blandt publikum, da han trådte ind på scenen. Ligesom med Vasco var jeg selv ret spændt på at se, hvordan musikken ville udfolde sig live. Jeg ved pinligt lidt om det rent tekniske ved koncerter som disse, så det er for mig en meget anderledes måde at lytte til musikken på – det er jo egentligt ret fedt. Vera havde en saxofonist (Malthe Beck som også spiller for School of X og M.I.L.K.) på sin ene side og spansk guitar på sin anden, og det var en virkelig velfungerende måde at præsentere sine produktioner på i et live-format. Elektronisk-baserede koncerter kan, i hvert fald for folk, som ikke ved så meget om det, ofte forekomme meget kontrollerede, da mange af lydene jo er taget med hjemmefra og skal sættes igang sindssygt tight, for at det hele ikke ramler. Derfor var jeg meget betaget af spillet mellem det elektroniske og organiske, det kontrollerede og de improvisatoriske elementer, som krydrede lydbilledet hele vejen igennem. Det er virkelig godt set, at sådan et setup vil fungere live. Det var ikke det eneste, der var tænkt over, for koncerten bar også præg af et godt lysshow. Okay, show er måske så meget sagt, men der var passager, hvor lyset skiftevist var på saxofonisten og på guitaristen, alt efter hvor man skulle lægge sin opmærksomhed, og så Vera under store dele af koncerten badet i et lækkert lilla lys: “As I do my crying in the purple rain” synger Okay Kaya meget passende på “Falling”. Det musik, vi indtil videre har hørt fra Vera er sindssygt smooth og “flødet”, og det var fedt at høre dette gennemgående tema overført til live-formatet. Det kom selvfølgelig især til udtryk i den populære debutsingle “In and Out of Love”, hvis saxofon-intro fik publikum til at juble, men det hele peakede, da trioen efterfølgende fyrede op for sprød Bossa Nova, og Rasmus Littauer (aka School of X) kom traskende ind på scenen og lagde vokal på. Feeeed, fed feature.

Læs også  Blaue Blume - Sobs (EP)

Sidst i rækken var så School of X og hans tre mand høje band. School of X var det navn i line-uppet, jeg kendte bedst i forvejen, og jeg har haft æren af at opleve Rasmus Littauer, manden bag, og hans medmusikanter hele fire gange dette år. Første gang var i januar til VEGAs Udvalgte, og det foregik på præcist samme scene, som denne gang. Rimelig symbolsk at vende tilbage til en af de første scener, for nu at være et af hovednavnene og nok det største trækplaster denne aften. Jeg har lyst til at sige, at der er sket helt vildt meget siden dengang i januar, men sandheden er, at School of X som live-band var noget, Rasmus Littauer havde arbejdet på i lang tid for at fange det rigtige udtryk, inden han gik live. Så det var latterligt fedt at være til koncert med School of X dengang, og det var latterligt fedt at være til koncert med School of X nu. Det er ikke længe siden, at School of X udgav debut-EP’en Faded. Dream. – En EP, han gør meget ud af, skal have et anderledes udtryk, når den præsenteres live. En af måderne, Littauer griber det an, er ved at give plads de tre bandmedlemmer, og det fungerer rigtig godt i kraft af deres åbnelyse talenter. Udover at præsentere os for EP’en krydrer School of X også live-showet med uudgivne numre, og Sade-coveret “By Your Side”, som denne aften syrede over i “Forever”. Littauer og band har ikke mistet energi på scenen, siden første gang, jeg så dem, og de stråler stadig af spilleglæde. “Jeg lover, at det altid vil være en fed oplevelse at gå til koncert med School of X“, udtalte Rasmus Littauer i et interview, vi bragte med ham forud for hans koncert på Roskilde Festival, og indtil videre har han holdt sit ord.

Læs også  Koncertanbefalinger // Uge 47

Så alt i alt

Jeg gik fra koncerten med en kæmpe glæde over, hvor meget talent, der kan samle sig i ét lille slæng, og det var virkelig interessant at være en del af deres fælles koncertprojekt. Det forekom som det mest naturlige, da saxofonisten Malthe Beck bevægede sig mellem henholdsvis Vera- og School of X-universet, og hans rolle var bare ét ud af flere elementer, der gjorde koncertkonstellationen så sammenhængende. Det er tydeligt at høre, at de her gutter går op og ned ad hinanden og konstant inspirerer hinandens musikalske projekter, men det bliver ikke på noget tidspunkt på bekostning af deres respektive egenart og originalitet. Jeg krydser fingre for, at det her bare er ét ud af rigtig mange musikalske vennegrupper (eller familier, som Goss kaldte det) i Danmark, der kan bruge hinanden på så givende vis som denne her.

Fotos: Nikoline Skaarup