Foto: Hinds // PR

Den 1. april afholder vi for femte gang Bands of Tomorrow Music Awards. Vi offentliggør de nominerede én kategori ad gangen, og i dag løfter vi sløret for de nominerede i kategorien Årets Internationale Udgivelse.

Det bliver en aften i musikkens tegn, når Bands of Tomorrow indtager Kulturhuset Islands Brygge den 1. april. Vi hylder de førende upcoming, breaking og mere etablerede artister, der har svedt, grædt og blødt for deres passion igennem 2016, når vi uddeler hele ni priser i løbet af aftenen.

I en tid, hvor fokus i høj grad ligger på single-formatet, hylder denne pris den helhedsoplevelse, musik heldigvis også kan skabe. Internationale kunstnere har, såvel som de danske, en stor plads i vores hjerter, og udlandet har beriget os med mange fantastiske udgivelser i mange forskellige genrer det forgange år. De nominerede i kategorien Årets Internationale Udgivelse er:

Whitney (US) – Light Upon The Lake

Hvor skal vi næsten begynde med Whitney… Chicago-bandet, dannet af de tidligere Smith Westerns-medlemmer Max Kakack og Julien Ehrlich, har med debutalbummet Light Upon The Lake stået for et af de absolut bedste album, ikke blot i 2016, men i sådan, virkelig lang tid. Gruppen har fundet opskriften på en følsom, tidløs indie-guitarrock, hvor nostalgi og melankoli blandes med en eller anden følelse af at være på farten og fri. Albummet kvitterede vi med fem ud af fem stjerner, og i anmeldelsen er det nøgleord som ‘rød tråd’, ‘afbalanceret’, ‘groovy’, ‘unikt’, ‘velproduceret’, ‘gennemarbejdet’ og ‘legesygt’, der forklarer begejstringen. Albumsuccesen bragte i 2016 gruppen til både Roskilde Festival, et udsolgt TAPE i Aarhus og et udsolgt Store VEGA. I forbindelse med sidstnævnte koncert fangede vi Kakacek og Ehrlich til en snak om den enorme hype, og hvad der har fået selveste Sir Elton John til at udnævne bandet til en af hans favoritter fra 2016: ”vi havde aldrig hørt noget, der lød som Whitney før, men samtidig følte vi en form for nostalgi, som om at vi kunne genkende det et sted fra,” forklarede Kakacek, og det er blandt andet den bedrift, vi til Bands of Tomorrow Music Awards vil hylde gruppen for.

Læs også  10 hurtige til Little Dragon

Læs vores seneste interview med Whitney her.

Júníus Meyvant (IS) – Floating Harmonies

Endnu et internationalt navn, der for alvor har gjort sig bemærket på redaktionen, er Júníus Meyvant. Vi fik allerede i 2015 øjnene op for den islandske troubadour, men det var i 2016, at succesen for alvor tog fart med udgivelsen af det forrygende debutalbum Floating Harmonies. Albummet åbner med det episke instrumentale nummer ”Be A Man”, og derefter udfoldes en stærk præstation udi en fængende, energisk blanding af soul og ”en eller anden form for 60’er/70’er-pop”, som han selv beskrev det til os i et interview forud for hans koncert på Roskilde Festival. Floating Harmonies byder på både uptempo-numre som ”Beat Silent Need” og ”Neon Experience” og rolige hymner som ”Domestic Grace Man” og ”Gold Laces”. Lige meget tempo har alle numre en fælles episk aura omkring sig samt en rig instrumentalisering, Meyvants forførende, bløde vokal og den gode melodi i fokus.

Læs vores seneste interview med Júníus Meyvant her.

Hinds (ES) – Leave Me Alone

Kategoriens skramlede lo-fi- rockbidrag kommer fra den spanske pigegruppe Hinds. Bandet, der tidligere lavede musik under navnet Deers, er blandt andet eksponenter for den hastigt voksende DIY-musik, der har haft et særdeles godt år 2016. Leave Me Alone har modtaget flotte roser fra stort set alle verdenshjørner og i hjemlandet Spanien, hyldes pigerne nu for deres succes i det store udland. Om albummet skrev vores anmelder ved udgivelsen i januar: ”Hinds formår med Leave Me Alone at præsentere et tårnhøjt niveau, hvor tempo og energi er to nøgleord […] Hvis ikke der venter Hinds et stort år 2016, så er der ingen retfærdighed til. Roskilde Festival bør rette fokus!” – Retfærdigheden skete fyldest: 2016 stod i allerhøjeste grad i Hinds tegn, som tilmed lagde vejen forbi Roskilde Festival som ønsket. Er du til poleret pop og perfekt pitchede vokaler, så skal du nok springe over Hinds-bølgen, for som pigerne selv har udtalt til The Guardian: ”Pop is about perfection. We’re the opposite” – og det skal der også være plads til.

Læs også  Vil du arbejde i musikbranchen? Ansøgningsfristen til Innovative Music Management nærmer sig

ANOHNI (UK) – Hopelessness

Aldrig har popmusik været så hårdt at lytte til. Hopelessness er en trojansk hest af glitrende, elektronisk pop, hvori alle verdens rædsler gemmer sig klar til at konfrontere lytteren. Med sit første soloalbum har ANOHNI, som også er nomineret i kategorien Årets Internationale Navn, forladt den søgende, indadvendte tilgang til musik, som hun dyrkede i sit arbejde med Antony & The Johnsons. Nu er hun vred. Lyt til de flænsende trommer på ”4 Degrees”, dødsønsket på ”Drone Bomb Me”, og den anklagende messen på ”Obama”. Hopelessness indfanger perfekt den underlæggende følelse af 2016; verden er på vej ud på et skråplan, mens den vestlige verden fylder sin dagligdag med alle de ligegyldigheder og glæder, underholdningsindustrien giver os. Hopelessness er lyden af den verden, vi har skabt, og vil blive husket i musikhistorien som en af vor tids vigtigste udgivelser.

Læs også  Stort Interview med Aphyxion: "Det er metal med mening"

Albin Lee Meldau (SE) – Lovers (EP)

Har man fulgt bare lidt med på Bands of Tomorrow i 2016, vil Albin Lee Meldau være et svært navn at have overset. Vi faldt pladask for den svenske musiker, da vi tilbage i foråret hørte Meldaus dengang første og eneste nummer ”Lou Lou”. I slutningen af maj udgav Meldau sin debut-EP Lovers, der, udover ”Lou Lou” består af de tre geniale numre ”Let Me Go”, ”Lovers” og ”Darling”. Albin Lee Meldau har en vokal som få med en styrke for mange, og lige meget, om han befinder sig i det lave eller høje register, skær den sig helt ind til benet. De fire numre på EP’en bærer alle præg af en enormt god forståelse for sangskrivning, både hvad angår tekst og melodi, og produktionen af numrene sidder klokkeklart. At EP’en emmer af høj kvalitet er måske heller ikke så overraskende endda, for udover Meldaus åbenlyse talent, har han med i processen også haft erfarne samarbejdspartnere i Justin Parker (Bat for Lashes, BANKS, Lana Del Rey) og Björn Yttling (Peter Bjorn & John, Lykke Li, Primal Scream). I september vandt Albin Lee Meldau Anchor Award på årets Reeperbahn Festival, og han har efterfølgende signet med amerikanske Astralwerks samt modtaget en nominering til den svenske Grammis for Årets Nykomling 2017. I et interview vi lavede med Albin Lee Meldau under The Great Escape Festival sagde han: ”Den eneste regel er at lave en god sang”. Det må vi sige, at han på EP’en har formået til fulde.

Læs vores seneste interview med Albin Lee Meldau her.