Venue: Ideal Bar, København
Dato: Tirsdag 21. November 2017

Islandske Mammút lykkedes med at give publikum en energifyldt, attitudefuld rockkoncert, som for en outsider alligevel syntes en smule skizofrent. Den Björk-inspirerede forsanger var koncertens stjerne, imens supportbandet Broen var aftenens højdepunkt.

Mammút + Broen – Ideal Bar
3.5 Anmeldelse
Anmeldelse

Tirsdag aften, i kommunal- og regionsvalgets navn, viste en blanding af Björk og Evanescence sig i form af det islandske, prisvindende band Mammút, som trak linjer henover de tre årtier: 90’erne, 00’erne og 10’erne.

På scenen var et umiddelbart klassisk 90’er rock band ’set up’ med lead sanger, to guitarister, en bassist og trommeslager. Men selvom band-konstellationen lyder mere end velkendt – måske, endda en smule kitschet i et moderne perspektiv – så brød flere, mere eller mindre skjulte, elementer med mine forventninger til det umiddelbart synlige:

Først og fremmest var størstedelen af rockbandet bestående af kvinder modsat f.eks. 90’ernes mest fremtrædende grunge-bands. I samme forbindelse var den ene af de to guitarister, som tilsyneladende bar ’lead guitar-rollen’, kvinde, hvilket blev tydeliggjort af et publikum, som kom med opbakkende tilråb, når hun spillede overbevisende riffs, der i øjeblikke var sat forrest i lydbilledet. Derudover spillede trommeslageren med in-ear til click-track, fordi bandet forsøgte sig med samples, og netop disse elementer af electronica brød med det 90’er rock-udtryk, som Mammút udadtil så ud til at rumme.

Guitarer med distortion og forsanger med attitude

På bandets Facebook-side beskriver Mammút sig selv som blandt andet ‘melodiøse’ og ‘hårdere end man tror’. Sidstnævnte kan jeg godt gå med på, for det var i høj grad tunge beats, distortede elektriske guitarer og en skrigende, længselsfuld vokal, der dominerede i musikken. Det melodiøse var sværere at spotte og kom bedst frem, da den ene guitarist (som i øvrigt lignede en ung udgave af Metallicas trommeslager, Lars Ulrik) i et brudstykke af et nummer dublerede sangens melodi.

Det fungerede godt, når bandet spillede de islandsk-sprogede numre, da det var her, de lykkedes bedst, med det samlede musikalske og visuelle udtryk, de forsøgte at give. Det var også det islandske nummer ”GLÆDUR” der sammen med intronummeret ”Breathe Into Me”, efterladte størst hujen fra publikum.

Det, som fungerede allerbedst var dog forsangerens ageren på scenen. I sort pels var hun attitudefuld, energifyldt, tydeligt scenevant og havde samme luftige, men bestemte, lyse vokal som en af mine yndlingssangerinder – Björk. Til gengæld var rytmegruppen en anelse fastlåst i deres teknisk-musikalske kunnen, ligesom at stilforvirringen var komplet for en outsider som mig, der ikke i forvejen kendte til bandets musik.

Supportbandet Broen stjal rampelyset

På trods af, at Mammút var hovednavn til koncerten på Ideal Bar, var det ærgerligt for dem at skulle spille efter deres norske kolleger, supportbandet Broen. Ikke fordi Broen ikke fik sat stemningen, men netop fordi de gjorde.

Broen er et utroligt velspillende og kreativt friskt pust til den nordiske musikscene med deres eksperimenterede, elektroniske og hammermusikalske leg med rytme, melodi og den samlede overordnet lyd. Med blomstrede, spraglede hovedbeklædninger og det sort/hvide klistermærke ’Not safe for capitalism’ på den smukke Tuba (ja, sådan én har de med!), lignede og lød de som et popband fra fremtiden, imens Mammút sendte os tilbage til 90’erne.