Foto: PR

Aksglæde er gået fra at være et band på fire medlemmer til at være et soloprojekt, og det er der kommet en lækker, poppet EP ud af. Den hedder Fortrudte Fortielser og er udkommet i dag. I den forbindelse har vi haft et interview med Jacob Aksglæde, manden bag projektet. Du kan læse om ham og udgivelsen her. 

Tidligere i år udgav Aksglæde singlen “Næste Sommer”, den første forløber til Fortrudte Fortielser, og for et par uger siden kom singleforløber nummer to, “Under Pres”. I dag udkommer hele EP’en, en velproduceret pop-udgivelse fyldt med melankoli, groovy beats og lækre ballader.

Fornuft og frigørelse

Jacob Aksglæde udtaler blandt andet, at han føler sig frigjort til at kunne skrive musik, fordi han har afsluttet sin uddannelse. Det ‘fornuftige’ valg i livet er truffet og gennemført, og jeg spørger Jacob, hvorfor det har betydning for hans musikalske produktion.

Til det svarer han, at det i høj grad giver ham følelsen af at kunne falde tilbage på noget, nemlig en uddannelse og et job. Lige netop dén følelse giver Jacob en frigørelse til at skrive præcis den musik, han har lyst til. Han følger sin mavefornemmelse og er ikke bundet til noget eller nogen i sin skriveproces. Han undgår på den måde også det kommercielle pres, der ligger i, at være nødt til at følge en eller anden form for retningslinjer for, eller opskrift på, et godt hit. Han kan derfor udtrykke sig helt frit fra hjertet:

“…jeg kan gøre lige, hvad jeg vil med min kunst uden at skulle bekymre mig om, hvorvidt jeg får nogle hits, som jeg kan tjene penge på og andre kommercielle bekymringer, som kan udtørre de kreative safter.”

Jacob fortæller mig, at han ser sig selv som et fornuftigt og velovervejende individ. Han har derfor vidst med sig selv, at hvis han ikke fik taget sig en uddannelse, ville tanken om at burde tage den altid stikke til ham, og det ville fjerne hans fokus fra musikken.

“Og derfor har fornuften sat mig fri til at være ufornuftig og ubekymret i min kunst.”

Projekt Aksglæde

Aksglæde som projekt var før i tiden delt imellem fire drenge, der skulle være enige om alle beslutninger og som havde hver deres holdning til, hvordan bandet skulle køres og hvor meget tid, der skulle bruges på det. Derfor besluttede Jacob at gå solo med projektet.
Han forklarer, at det at være et soloprojekt giver en frihed og en optimering i forhold til live-optræden med et band, fordi han selv sammensætter holdet. Til gengæld er det også ham, det hele falder tilbage på, for hvis det ikke fungerer eller ikke bliver en god optræden, betyder det, at han ikke har lavet den rigtig bandsammensætning.

“…du kan føle dig ret ensom, eftersom det KUN er din skyld, hvis koncerten går dårligt, for så kunne du jo bare have sat et andet eller bedre hold.”

Jacob ser en klar fordel i, at han selv bestemmer og egenhændigt beslutter, hvad Aksglæde skal være for et projekt. Han mærker dog samtidig ulempen ved at være alene, fordi man kan blive ensom og ikke i samme grad kan fejre successen med de udvalgte bandmedlemmer (som ikke har en lige så stor passion for projektet). Han fortæller dog, at når han har udvalgt sit band, så er det bare med at få øvet igennem, fordi det giver ham en frihed på scenen:

Læs også  PREMIERE: J. Bruno ønsker dig et godt nytår

“Når man har tæsket noget igennem 1000 gange i øvelokalet, så bliver man så sikker i stoffet, at man kan begynde at bevæge sig frit på scenen og i musikken, når vi spiller koncerter, uden at tænke på, hvor i sangen eller koncerten man er, men bare være der og være fri.”

Og så kan han godt lide at hygge sig med sit band backstage før en koncert, så de kan komme i god stemning, inden de går på: “Det gælder jo om at hive den gode fest med op på scenen.”

En trofast følgesvend

At producere en debut-EP på egen hånd er en stor og tung byrde, og Jacob har derfor benyttet sig af hjælp udefra til produktionen, blandt andet med rådgivning, vejledning og mixerkundskaber. Han har især fundet en glæde ved at arbejde sammen med Mads Julius Dyrst, fordi Mads går lige så meget op i ‘Projekt Aksglæde’ som Jacob selv gør. Mads har været en stor styrke, både som bassist i bandet, og som en del af produktionen. På den måde er Jacob ikke alene om det hele, og kan bruge Mads til både sparring og fejring:

“At have ham ved min side er en kæmpe støtte rent musikalsk, men i lige så høj grad psykisk, fordi jeg også føler, at han har en stor aktie i ”projekt-Aksglæde” og at det også virkelig irriterer ham, hvis vi har problemer og omvendt gør ham glad, når vi opnår sejre sammen.”

Inspirationskilderne

Jacob fortæller mig, at Lars H.U.G. er en stor, musikalsk inspirationskilde for ham. Han føler sig både inspireret af selve musikken og af Lars H.U.G.s ikke-kommercielle tilgang til musikskrivning, som Jacob selv søger, og som betyder, at musikken kan få lov til at favne bredt:

“H.U.G. har virkelig godt styr på den gode popsang og poetiske tekst, inden for en genre, jeg selv arbejder med.”

Musikken på EP’en er bygget op ud fra idéen om H.U.G.s stil, men temaet har også en ganske særlig inspirationskilde. Jacob fortæller mig om en pige, som han for syv år siden var helt “cuckoo”-forelsket i. Pigen havde faktisk en anden, så det blev ikke til mere end tre måneders fuldkommen hengivelse imellem dem, før de igen cuttede kontakten. Pigen blev et fastbrændt minde i Jacobs sind, som han aldrig siden har glemt. Han tog derfor chancen og genoprettede kontakten til hende for et års tid siden. De begyndte at skrive sammen – om dengang og om det, de havde med hinanden – og de samtaler blev den primære inspirationskilde til at skrive Fortrudte Fortielser.

Titlen er derfor baseret på Jacobs følelser omkring det korte, men intense forhold til pigen – om alt det, der kunne have været. Efter syv års adskillelse har Jacob mødt pigen igen og fået lov til at optage deres samtale, så han kunne bruge den til sit produkt. Der blev sat ord på alle deres følelser og melankolien omkring det, de havde, og som de mistede. Det var afklarende og forløsende, og det gav et godt udgangspunkt for Jacobs sangskrivning. Af samme årsag danner pigens stemme ramme for hele EP’en, idet den både starter og slutter med nogle af hendes ord.

Læs også  Ugens Upcoming: Fieh

Den bittersøde melankoli

Fortrudte Fortielsers tema er altså bygget på forholdet til pigen, og det bliver i pressemeddelelsen blandt andet forklaret som “det blå sind”. Uddybende forklarer Jacob, at ‘det blå sind’ er et billede på en bittersød sindsstemning. Han synes, at der er noget æstetisk smukt over det blå og melankolske, og opsøger derfor melankolien i sin musik og dvæler ved den.

“Der er noget dragende, smukt og rørende ved et knust hjerte, ved en afsked, en solnedgang, et skibsforlis og slukkede drømme.”

Han ser det ikke som et udtryk for depression, nærmere som en accept og en omfavnelse af det, man føler:

“Det er ikke deprimerende, men en rolig og smuk accept af alt det, der ikke blev eller forsvandt og måske en forhåbning om, at man kan få det tilbage. Det er det, EP’en handler om. At man kigger tilbage på det, man ikke fik gjort og savner som bare satans. Og det savn er jo også smukt og en benzin, som man kan køre langt på.”

Track by track

Med temaet på plads er det vidst på tide at gennemgå EP’en track by track, så du ved, hvad du går ind til, både musikalsk og følelsesmæssigt, når du nu skal til at høre hele Fortrudte Fortielser – for det skal du. Jacob har selv forklaret lidt om, hvad numrene handler om og betyder for ham, og dertil er der knyttet nogle korte beskrivelser af lydsiden.

“Prelude”

Intronummeret giver en introduktion til EP’ens tema. Alle de gode og dårlige minder, alle fortrydelser og accepter omkring tidligere hændelser og valg i ens liv. Nummeret starter med pigens stemme, der taler om at være bange for noget, man ikke burde være bange for. Diverse synth-lyde ligger et harmonisk flow, som Jacob efter pigens introduktion kan synge “Her er alt det…” hen over. Den bærende syntheziser spiller akkorder med delay, som giver det korte nummer en tilbagelænet stemning.

“Næste Sommer”

Med en afdæmpet trommelyd, en funky feeling hos bas og guitar, og finurligheder på synthesizeren, synger Jacob om det sommercrush, som man ikke kan tage sig sammen til at invitere ud. Man er for lang tid om at få sagt ordentlig hej til pigen ved isboden, som man støder på i løbet af sommeren. Pludselig er det så småt ved at blive efterår – og så må man vente til næste sommer.
Overordnet set handler sangen om, at man bare skal gribe chancen, når den byder sig. Man skal lade være med at være for afholdende, for det fører kun til endnu flere fortrydelser over det, man burde have gjort anderledes.

“Drømte Om Dig I Nat”

Nummeret er en melankolsk ballade, der beskriver drømmen om at finde sammen med en eks. Man mærker en glæde i hele kroppen, før man vågner og indser, at det kun var en drøm og et ønske – og så rammer melankolien. En lykkelig, drømmende følelse bliver sat over for hjernens accept af virkeligheden. Sådan en drøm sætter tankerne i gang hos Jacob:

“Når man har sådan en følelse, så kommer jeg til at tænke på, om hun mon var ’den eneste ene’ der slap væk, og om jeg mon skulle forfølge drømmen om hende igen. Jeg kommer til at tænke på alt det, jeg måske gjorde forkert dengang, vi var sammen, og alt det jeg ikke gjorde, som måske kunne have forhindret, at vi gik fra hinanden.”

Stemningen i “Drømte Om Dig I Nat” er mellow og igen meget tilbagelænet. Den skabes blandt andet med bløde, elektronisk baserede trommer og med en hylende, flydende effekt fra keyboardet, der skaber et tyndt, helt lyst orgelpunkt. I broen mærker man, hvordan en hazy synth-pad fylder lydbilledet ud, og i omkvædet præsenteres et ørehængende guitar-riff, der vellydende komplimenterer Jacobs vokal. Nummeret indeholder også nogle meget markerende, elektroniske elementer, især i c-stykket, som skaber kontrast til den ellers fyldige og bløde lyd i resten af nummeret.

Læs også  Frost Festival 2018 annoncerer First Hate og Blaue Blume til minifestival

“Under Pres”

For Jacob handler “Under Pres” om en stresset periode i hans liv, hvor han bøvlede med specialeskrivning, konsulentjob og sangproduktion på én gang. Han oplevede de modstridende elementer mellem kunsten og ansvaret – mellem håbet om at komme tættere på en musikkarriere og den ‘fornuftige’ karrierevej med studie og job. Han oplevede et pres om at skulle tilfredsstille de mennesker, der havde forventninger til ham, og det fik ham til at savne den ubekymrede livstilstand, man var i som barn. Jacob havde en svær tid med stress og søvnproblemer, men der kom sørme et vellykket pophit ud af det.

“Under Pres” er EP’ens anden singleforløber, som vi skrev om for et par uger siden, da vi tilføjede den til vores Spotify-liste NORDISKE HITS. Sangen er upbeat og meget simpelt bygget op: tør pumpebas, trommer, en smule guitar-akkorder, og så en masse synth-finesse i omkvædet.
I c-stykket får Jacobs vokal tilføjet en vocoder-effekt, og lyder derfor mærkeligt frekvensforstyrret. Det bliver dog en sublim opbygning til, at han igen med fuld kraft kan skråle “søvnløs nat og daaaaag” i omkvædet.

“Det Hvide Snit”

EP’ens sidste nummer er tematisk set meget forbundet til “Drømte Om Dig I Nat.” Jacob filosoferer om “the one that got away”: En pige, som han har været vanvittigt forelsket i, og haft et tæt forhold til, men som han ikke er sammen med mere. Hun dukker en gang imellem op i hans tanker, og det er altid i følgeskab med en masse ‘hvad nu hvis’-spørgsmål.

På lydsiden hører man i introen igen pigen fra “Interlude” tale, før der spilles op til dans med endnu et pophit fyldt med fede elementer. Med et omkvæd, der byder på 16-dele i hihatten, masser af synth-pad og en groovy bas-rundgang kan man ikke rigtig undgå at vippe lidt med foden, når man hører “Det Hvide Snit”.

Nummeret er – på samme måde som resten af Fortrudte Fortielser – utrolig velsmurt. Man mærker generelt, at Aksglæde med sit nye solo-projekt formår at skrive og producere et virkelig stærkt debut-udspil. Og så afsluttes nummeret (og EP’en) med kvindestemmen fra interludet – og endda med de samme ord fra hende. Det giver virkelig en gennemført afrunding på hele EP’en og dens tema.

Det lader til, at det er blevet en trend for mange af de nye, danske musikere at benytte sig af toner og stemninger fra den gamle danske sangskat. Det hele emmer af “det’ dansk, det’ dejligt”, og Aksglæde er med sin nye EP i den grad med på den bølge.